Page 2 of 3
Posted: 21 Oct 2009, 20:06
by Miatapowers
1597-1839ccm er faktisk endel mer å hente ja... og som dem andre sier, bedre motor, bedre diff og større bremser. bedre original sprut, bedre avstivere under bilen..
Posted: 21 Oct 2009, 20:39
by nope-mx5
Er også så vidt jeg vet et større marked for deler til 1.8.
-n
Posted: 21 Oct 2009, 20:42
by Miatapowers
nope-mx5 wrote:Er også så vidt jeg vet et større marked for deler til 1.8.
-n
Tja det vet eg da ikke helt, er da hinnsides med deler man får til 1,6en da,, og ebay finner man dem man trenger, alt ifra turbokit og til na tuning,, eg har lenge lett etter kammer og irtb til 1,8 på ebay, men finne bare til 1,6.. dukke ofte opp gode turbokit også, mye skjeldnere til 1,8...
Posted: 21 Oct 2009, 20:42
by Harald
1.8 bilen kan fås med torsen om man har litt flaks, den har større diff (jeg LOVER at den ikke ryker med org motor, jeg har testa 450hk på 1.8 diffen uten problem). bremsene på 1.8 bilene er store nok for org motor, bare hive på bra klosser(de er også endel større enn 1.6 bilene)..
1.8 motorn har noe mer moment, som merkes bedre når man stripper ned bilen også.. trimmingsmulighetene er mye større på 1.8 motorn.
clutchen er sterkere på 1.8 bilene.
til banebruk, selv med org motor, spes med gateslicks av no slag, er det fullt mulig å knase org 1.6 diffen og prisforskjellen opp til 1.8 bilene kan nesten forsvares ved at man slipper å bytte så mye biter
skaff gjerne en europeisk modell mindre drit å fjerne. da disse og kom uten ac, uten abs, og annen drit innimellom.. min tysklandsimport hadde elvindu og servo, og thats it..
med noen velvalgte mods, maks stripping av bilen, og bra dekk er mx5 en genial begynnerbil for banekjøring.. og det funker fortsatt å kjøre den til butikken om man vil..
Posted: 21 Oct 2009, 20:43
by Harald
StianOppistov wrote:nope-mx5 wrote:Er også så vidt jeg vet et større marked for deler til 1.8.
-n
Tja det vet eg da ikke helt, er da hinnsides med deler man får til 1,6en da,, og ebay finner man dem man trenger, alt ifra turbokit og til na tuning,, eg har lenge lett etter kammer og irtb til 1,8 på ebay, men finne bare til 1,6.. dukke ofte opp gode turbokit også, mye skjeldnere til 1,8...
det finnes da steder utenom ebay å handle deler da.. alle de seriøse turbokit osv, kommer til 1.8 bilene.. ikke til 1.6
Posted: 21 Oct 2009, 20:48
by Miatapowers
Harald wrote:StianOppistov wrote:nope-mx5 wrote:Er også så vidt jeg vet et større marked for deler til 1.8.
-n
Tja det vet eg da ikke helt, er da hinnsides med deler man får til 1,6en da,, og ebay finner man dem man trenger, alt ifra turbokit og til na tuning,, eg har lenge lett etter kammer og irtb til 1,8 på ebay, men finne bare til 1,6.. dukke ofte opp gode turbokit også, mye skjeldnere til 1,8...
det finnes da fan steder utenom ebay å handle deler da.. alle de seriøse turbokit osv, kommer til 1.8 bilene.. ikke til 1.6
Finnes seriøse turbokit til 1,6 også da.. vet det finnes utrolig mangen andre plasser enn ebay og handle, men ofte så vil ikke lommeboken ha disse dyre nye delene, og gjerne litt småbrukt til utrolige mye lavere pris, feks irtbs.. er ikke alle så har råd til dyre coole deler.. så da er ebay vår venn, litt tålmodighet så kommer det man vil ha..
eg har selv valgt en 1.8l motor, og angre ikke på det, utrolig forskjell,, en stk 91 mod 1,6 og har kun bærearmene igjen etter original bil..
Posted: 21 Oct 2009, 21:00
by Harald
drar fram et gammelt ordtak.. "speed costs.. how fast do you want to go"
seff, brukte deler kan man få på ebay, OGSÅ til 1,8.. har selv kjøpt 6trinns kasse der , så ting dukker opp..
ang seriøs trim... i mine øyne finnes det ingen seriøse turbokit til 1.6 bilene.. og det burde aldri komme heller. for de som er ute etter skikkelig effekt, ikke bør være så teite at de begynner med den dårligste platformen å trimme videre på.. eller som usa folket sier "there's no replacement for displacement"
Posted: 21 Oct 2009, 21:02
by mrinzane
Harald wrote:drar fram et gammelt ordtak.. "speed costs.. how fast do you want to go"
seff, brukte deler kan man få på ebay, OGSÅ til 1,8.. har selv kjøpt 6trinns kasse der , så ting dukker opp..
ang seriøs trim... i mine øyne finnes det ingen seriøse turbokit til 1.6 bilene.. og det burde aldri komme heller. for de som er ute etter skikkelig effekt, ikke bør være så teite at de begynner med den dårligste platformen å trimme videre på.. eller som usa folket sier "there's no replacement for displacement"
Ej støtter at 1,8 er rette motoren og ebay ikke er plassen for seriøs trim ( så sant det ikke selges seriøst brukte kit i god stand)
Men at det ikke finnes seriøse 1,6L kit er vel bare vås? Både begi og FM har seriøse kit til 1,6. Eller tar jeg feil?????
Posted: 21 Oct 2009, 21:03
by Miatapowers
Harald wrote:drar fram et gammelt ordtak.. "speed costs.. how fast do you want to go"
seff, brukte deler kan man få på ebay, OGSÅ til 1,8.. har selv kjøpt 6trinns kasse der , så ting dukker opp..
ang seriøs trim... i mine øyne finnes det ingen seriøse turbokit til 1.6 bilene.. og det burde aldri komme heller. for de som er ute etter skikkelig effekt, ikke bør være så teite at de begynner med den dårligste platformen å trimme videre på.. eller som usa folket sier "there's no replacement for displacement"
Joa ser ofte girkasser, finner det dagligt det.. differ også.. men kammer og irtb finner eg ikke.. turbokit til 1,6 er seriøse, er ikke alle så skal ha max ut av motoren heller da... en 1,6 tåler utrolig mye, noe så er vist før.. Tror ett fm turbokit til 1,6 er sterkt nok for dem fleste..
Posted: 21 Oct 2009, 21:11
by Harald
nå dro jeg frem 1.8 motorn som valget for de som skulle ta det langt da.. og nei. det finnes ikke veldig mye seriøse turbokit der ute(og enda mindre til 1.6). de aller fleste har grove feil og gjenganger problem som plager alle eiere som bruker dette hardt..
fm begi osv har fram til nå konsentrert seg om greier beregnet på ren gatebruk .. begi har sett lyset og begynt å lage seriøse ting nå nylig, men mx5 miljøet har jo sitti fast i steinaldern kontra mye andre merker når det gjelder trim for de som er lei av 220hk..
er planen å gi seg ved 220ish whp. holder seff 1.6, og man trenger ikke allverdens greier for å få det til.. mye mindre stress på alt på motorn og..
men man når brått et punkt videre oppover, der alt begynner å skje
been there..
husmor trim = greddy, fm2 osv osv..
seriøs trim 300++whp og da begynner alle de vanlige greiene å falle frahverandre :p
Posted: 21 Oct 2009, 21:12
by nope-mx5
StianOppistov wrote:Tror ett fm turbokit til 1,6 er sterkt nok for dem fleste..
Det er sterkt nok, for en stund.
Er som Harald sier, Power is Addictive.
Og da er 1.6 et dårlig utgangspunkt.
-n
Posted: 21 Oct 2009, 22:43
by EspenAndre
nope-mx5 wrote:StianOppistov wrote:Tror ett fm turbokit til 1,6 er sterkt nok for dem fleste..
Det er sterkt nok, for en stund.
Er som Harald sier, Power is Addictive.
Og da er 1.6 et dårlig utgangspunkt.
-n
Trenger ikke være sånn, finnes faktisk folk som gjør noen valg og klarer å leve med det veldig lenge..
For noen er det viktigere å ha en bil som virker hele tiden, enn maks power..
for oss er det best å holde seg et stykke unna den grensen som andre liker å tøye eller i alle fall tangere..
Heller mindre power enn å se på bilen i garasjen mens solen skinner i april/mai, tror de fleste her kan kjenne seg igjen der..
Posted: 21 Oct 2009, 23:32
by Harald
problemet kommer ikke nødvendigvis når man har max power. men når man prøver å dra ut middels mye, med cheapass løsninger..
i år har jo min vært mer driftsikker enn på mange år.. bare kjørt og kjørt..
greia er vel veldig forenklet..
orginalbil = funker hele tida, men blir fort kjedelig om bruken er banekjøring osv
orginalbil med turbokit/kompressorkit = funker for det meste men idet man prøver å pushe grensene på dette utstyret litt, avdekkes alle svakhetene i tur og orden..
skal man dra det noe som helst lenger enn de helt enkleste kitta, OG bruke det hardt på bane, så feiler ting fortløpende
totalt overdim bygget værsting = like stabilt som en orginalbil omtrent. og det med 4ganger org effekt..
og ja, jeg snakker av erfaring, testa alle trinn
men tråden her har sporet av litt, var jo ang specmiata bil
og trådstarter har vel egentlig fått svar på det han lurte på
Posted: 22 Oct 2009, 01:00
by noekult
Jepp. Har hatt MX-5 før og savner følelsen av ultralett bil som jeg kan slenge rundt om, med kontroll... Skal opprette tråd så snart jeg finner meg en god doningsbil, en trygg plass å skru og noen som kan hjelpe meg med å skru litt når jeg ikke forstår meg på...
Jeg vil nok ha NA krefter uansett

Turbolag er satans verk...
1.8 har vel 140 hk? Hvor mye er det mulig å presse ut av motoren med en god eksos, luftfilter, grenrør osv.? På min gamle merket jeg ingenting på rompedynoen med eksosbytte...
Posted: 22 Oct 2009, 01:09
by LoKi
NA 1.8 er 131 hk.