Var 10w-40 på den før om jeg ikke husker feil, jeg har nettopp gått over til 5w-30.
Og bilen skal ikke bruke 1 liter olje på 1500 km uansett om olja er tynn som vann..
Produsent av Biltema Motorolje
Moderator: Styremedlemmer
Re: Produsent av Biltema Motorolje
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Om en motor bruker olje så begynner den å bli slitt, man velger ikke en tynnere olje da, da vil det trenge enda lettere igjennom,, 5w50 ville eg brukt vinterstid, eller 10w60 på sommern.. 5w30 er jo tynnere enn hva mazda anbefaller på ny motor.LoKi wrote:Var 10w-40 på den før om jeg ikke husker feil, jeg har nettopp gått over til 5w-30.
Og bilen skal ikke bruke 1 liter olje på 1500 km uansett om olja er tynn som vann..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
5w30 er det Castrol anbefaler for nettopp den motoren på vinteren..
Jeg har mer tro på at det er div pakninger/tetninger som er dårlige, så vi får se hvordan det blir etter jeg har overhalt toppen.
Men dette er OT, så skal vi diskutere det videre, så tar vi det over PM.
Jeg har mer tro på at det er div pakninger/tetninger som er dårlige, så vi får se hvordan det blir etter jeg har overhalt toppen.
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
På sommerstid begynner bilen å tikke på varmstart etter 6-7000km på Biltema delsyntetisk 10-40, mens den klarer 8-9000km på Castrol Edge 5-40. Så det er jo en forskjell, men ikke verre enn at man kan bytte litt oftere.
Disse mazda-motorene tikker jo for et godt ord - rimelig håpløst med så korte skiftintervaller.
Disse mazda-motorene tikker jo for et godt ord - rimelig håpløst med så korte skiftintervaller.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Miatapowers
- 7200 RPM
Mazda anbefaller en tykkelse på 40, eg hører mer på dem enn castol..LoKi wrote:5w30 er det Castrol anbefaler for nettopp den motoren på vinteren..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
Det er faktisk forskjellig fra modell til modell og fra sommer til vinter.StianOppistov wrote:Mazda anbefaller en tykkelse på 40, eg hører mer på dem enn castol..LoKi wrote:5w30 er det Castrol anbefaler for nettopp den motoren på vinteren..
Mener det står 5w30 eller 10w30 i motorrommet på min.
Jeg kommer til å kjøre 10w60 agip racing neste sesong uansett

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
jeg som er så flink på olje, (spes på peiling osv..
) vil som mange ganger før ikke anbefalle 10w XX motorolje på vinteren.
Esso er meg kjent de eneste som har lov til å selge Mobil1 olje under eget navn, så 'tema har nok Statoil ja.
XX w30, 40, 50 eller 60 har vel med hvor mye "stress" olja er ment for? men der tror jeg madammen kan rette meg med mer riktig info.
på nyere biler, spes de med turbo, har det lett for å havarere både turbo og/eller motor.
dette er pga. for dårlig kjøling på de slangene som skal kjøle olja, samma prinsipp som en tett blodåre.
trangere motorrom, og pga. for lange intervaler på oljeskift.
bytt heller olje 10 ganger for mye på en sommer, spørr du meg.
er man nøye på hva slags motorolje man kjøper på Biltema, så tror jeg det ikke er noe stress uansett.

Esso er meg kjent de eneste som har lov til å selge Mobil1 olje under eget navn, så 'tema har nok Statoil ja.
XX w30, 40, 50 eller 60 har vel med hvor mye "stress" olja er ment for? men der tror jeg madammen kan rette meg med mer riktig info.

på nyere biler, spes de med turbo, har det lett for å havarere både turbo og/eller motor.
dette er pga. for dårlig kjøling på de slangene som skal kjøle olja, samma prinsipp som en tett blodåre.
trangere motorrom, og pga. for lange intervaler på oljeskift.
bytt heller olje 10 ganger for mye på en sommer, spørr du meg.
er man nøye på hva slags motorolje man kjøper på Biltema, så tror jeg det ikke er noe stress uansett.

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Ser ikke noe problem med å kjøre 10w XX olje på vinterstid, i alle fall så lenge man ikke har mer enn 7-8 blå på det verste. Kjører nå uansett svært pent til motoren er godt varm. Bruker jeg 5w XX olje lekker og tikker den slitne 1600 kubikkern som bare fy..
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen