Større motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

Kompressor er også et alternativ ja, men det koster mer. Mange sverger til det, siden det gir et jevnere skyv og flatere effektkurve.

I henhold til signaturen hans kjører han en 92 Miata ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
petterbw
Status: Offline

Re: Større motor

Post by petterbw »

er vel ikke noe veldig prisforskjell på turbo og kompressor.

begi sitt kitt starter jo på ca 2700USD, men da er det ikke med noe datastyring tror jeg. LINK

personlig ville jeg gått for rotrex hvis jeg skulle hatt presse. disse er litt dyrere (ca 3000USD), men en slipper kompressor hylinga.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

BEGi starter på $1999, så forskjellen er ganske stor faktisk. (http://www.bellengineering.net/product_ ... cts_id=242)
Smak og behag.. Jeg har gått for en GReddy/Flyin' Miata kombo, og er spent på hvordan det blir. Det er dog med oppgradert fuel rail og dyser.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Miatapowers »

Er billigere og enklere med supercharger da, koster litt mer i innkjøp, men inneholder alt du trenger for å dure avgårde med supercharger 2-3timer etter du får det i postkassa.. Du trenger ikke så mye mekk med supercharger, og motoren føles sterkere ut over hele linja,, Men du kan dra mer ut av ett turbokit med dem riktige komponentene,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Harald »

du kan få mx5en så rask som du bare vil.. enkleste spm er. Hvor mye penger er du villig til å bruke på trim. 10k ? 30k? 80k? Og hvor mye klarer du å gjøre selv ? ikkeno problem å bygge en mx5 med 450hk om du vil det. men det koster mer enn du ga for bilen..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Jonna
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 18 Aug 2010, 15:06
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Jonna »

petterbw wrote:flyin miata er et bra sted for å begynne. de har vel ikke de beste prisene men som nevnt så er kundeservicen veldig god og kittene er gjennomtenkt.

alternativt så er jo kompressor noe enklere å montere og ender på ca samme effekt.

hvilken årsmodell har du forresten?
da skal jeg undersøke der:)
Jeg har en 1992 modell:)
1992 Miata NA
User avatar
Jonna
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 18 Aug 2010, 15:06
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Jonna »

Harald wrote:du kan få mx5en så rask som du bare vil.. enkleste spm er. Hvor mye penger er du villig til å bruke på trim. 10k ? 30k? 80k? Og hvor mye klarer du å gjøre selv ? ikkeno problem å bygge en mx5 med 450hk om du vil det. men det koster mer enn du ga for bilen..
Har Lyst på en mx-5 rundt 300hk. :mrgreen:
så, tips på hva jeg skal gjøre? :)
1992 Miata NA
petterbw
Status: Offline

Re: Større motor

Post by petterbw »

User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Harald »

Jonna wrote:
Harald wrote:du kan få mx5en så rask som du bare vil.. enkleste spm er. Hvor mye penger er du villig til å bruke på trim. 10k ? 30k? 80k? Og hvor mye klarer du å gjøre selv ? ikkeno problem å bygge en mx5 med 450hk om du vil det. men det koster mer enn du ga for bilen..
Har Lyst på en mx-5 rundt 300hk. :mrgreen:
så, tips på hva jeg skal gjøre? :)

du må bytte diff og drivaksler
clutch
ideelt sett begynne med 1.8 motor istedenfor 1.6
du trenger et relativt voksent turbokit,
bytte motorstyring
smidd innmat i motor
endel mods på kjølesystem
nye dyser
ny eksos
+++++++++++

regn med at du bruker like mye som bilen koster for å få 300hk. Er faktisk veldig lite forskjell på å bygge en 300hk, og en 400hk mx5 prismessig. mens en 200hk mx5 er "billig"

300hk mx , er akurat et stykke forbi det punktet man kan bygge de bilene på et vettugt budsjett. det hele sporer av idet man passerer litt over 200hk.

har du forresten prøvd en mx5 med 300hk ? hva med 200hk ?
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

Nesten så man skulle snakka med Chemical1 og fått låne MSM'en for å vise hva 200 hk egentlig gir.
"Nok" er j**** relativt når det kommer til bil, men det stagger en del av suget så snart man bikker 200 hk/tonn.
En Porsche 996 Turbo har ca 280 hk per tonn på veiva, og uten smidd innmat kommer du til 220-240 hk/tonn på en 1.6.

I det du starter å smi innmaten, så blir budsjettet et helt annet.
Det er sikkert noen her som kan tilby deg å sitte på, slik at du kjenner hva 200ish gamp gjør med bilen. Jeg har kjørt MSM'en til Chemical1 når den var hos sin tidligere eier, og det sparker godt med 200 på hjula. Fantastisk gøy å kjøre, og skyvet bare slutter aldri :)

Uansett vil det være budsjettet ditt som avgjør dette. Bare husk at diff-oppgradering + clutch fort blir 10.000 kr, og skal du ha LSD, så kan du fort plusse på 5 lapper til.
Jeg driver med oppgraderinger selv, og jeg har allerede kommet til det nivået hvor jeg har kunnet kjøpe meg en til MX..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Større motor

Post by biXen »

Hvis man ikke skifter olje selv en gang så blir det en hel del kroner i arbeid + at man faktisk må finne noen som vil gjøre det. Er ikke bare bare.

Jeg tror som LoKi at 200hk er nok med haug på for de fleste. Spørs hva ambisjonene er, men skal du kun burne litt rundt på veien så holder det lenge.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Harald »

loki, 200hk mx er jo helt "død" over 140kmt :P
men som andre sier, spørs jo hva man er vant med.

200hk mx, var morro LENGE det altså. morsom på bane også da.

bixen, er ikke no problem å finne folk som tar jobben. problemet er som du sier at ingen gidder gjøre sånt gratis. og om oljeskift er problem for eier alt, så er neppe DIY noe tema :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

Harald wrote:loki, 200hk mx er jo helt "død" over 140kmt :P
men som andre sier, spørs jo hva man er vant med.

200hk mx, var morro LENGE det altså. morsom på bane også da.

bixen, er ikke no problem å finne folk som tar jobben. problemet er som du sier at ingen gidder gjøre sånt gratis. og om oljeskift er problem for eier alt, så er neppe DIY noe tema :)
Enda bra jeg ikke sikter etter 140+ ;)
Jeg tror det er en grei plass å starte, og 300+ hk vil jeg heller anbefale som "stage 2" i stedet for å gå rett dit.

Siden det ikke er min bil det er snakk om, så skal jeg ikke uttale meg om hva ting koster, men vi har en med rundt 450 hk i klubben og prislappen på den er ikke lav. Om han vil ut med tallet får han avgjøre selv.
Jeg ville IKKE gått dit med en gang :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Hauk »

Her kommer et fryktelig festbremse-svar: Jeg foreslår at du beholder bilen motormessig original ei stund, til du blir kjent med den, før du sikter etter 200-300+ hk. ;) Klarer du ikke å kjøre fort med 116 hk så klarer du det heller ikke med 200 hk.

Eller bedre: For å bli "godkjent" for tvangsmating av det øverste Råd og Orakel må man fremvise rundetider enten på Rudskogen på sub 1:16:00 eller på sub 1:12:00 på SS2. Frem til da er man pent nødt til å kjøre med en "L" bakpå. Minimum size 30 cm. Legg til 2 sek for standard dekk. Tider er ikke beregnet i noen voldsom grad, men sånn roughly.


[/rant]
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Større motor

Post by jallatralla »

Bør vel og nevnes at du får mye mer ut av en MX5 med å slutte å kjøre den som en personbil, og heller kjøre den som en ræserbil. Bånn trykk og ikke gir der sjela di sier at du skal gire, gir der bilen vil du skal gire.

Men kan være greitt å ta det oljeskiftet først. :mrgreen:
Last edited by jallatralla on 19 Aug 2010, 14:35, edited 2 times in total.
2001 1.6 NBFL
Post Reply