Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ja, stemmer det. En ny MX5 motor skal ha en kompresjon på 192 psi, på 175 psi bør motoren overhales.
Hvis kompresjonen øker når du heller LITT olje i sylinderen, så er stempelringene slitt.
Mazdafreaks wrote:Takk for svar, får prøve i morgen, men tror den er lav,Målte tidligere men da fikk eg så merkelige målinger, Leste en plass at eg skulle ha full opning på gassspjeld stemmer dette...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
No har eg endelig fått målt komprisjonen, Resultat 180 på de ytterste og 170 på de innerste, med litt olje fikk eg ca 190+ på alle fire, men tror ikkje det er komprisjonen som gjør at bilen er så lite trekkvillig, kan virke som om motoren har problemer med å blåse ut, skal skru av cat en dag, eg har tid...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Kan nok godt være at kat. er tett ja...
Få tak i deg "test-pipe" så vil du nok få effektøkning. Selv merka jeg ikke så mye. Bortsett fra at det ble mye varmere ved girkassa.
Mazdafreaks wrote:No har eg endelig fått målt komprisjonen, Resultat 180 på de ytterste og 170 på de innerste, med litt olje fikk eg ca 190+ på alle fire, men tror ikkje det er komprisjonen som gjør at bilen er så lite trekkvillig, kan virke som om motoren har problemer med å blåse ut, skal skru av cat en dag, eg har tid...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Jaja, så er feilen med motoren min funnet. Siden jeg har en 91 modell så viser det seg at bolten som står i veiva har løsnet. Jeg snakker da om den som holder fast hjulet som register-reima løper på.
Siden bolten har løsnet så har kilesporet(og kilen) blitt ødelagt. Kilen har blitt deformert, og kilesporet i veiva har blitt sånn ca. dobbelt så stort.
Dette resulterer i at tenninga blir stein hakke rar. Så nå har jeg litt jobb foran meg. Noen som vet om en ekstra motor? Evnt. noen som har ei veiv liggende? Hva koster ny veiv tro?
Vet at Mazda fikset dette problemet på de seneste 91 modellene, men til dere som er i faresonen: SJEKK AT BOLTEN SITTER SOM DEN SKAL!!!!!
Legger ved en link som forklarer problemet litt nøyere enn jeg gjør:
Jeg ser at mine første antagelser som jeg nevnte tidligere dessverre var rett. Det er bare å beklage, men som du sier, godt det skjedde på slutten av sesongen og ikke på begynnelsen.
Il motorsport tar ca 24000,- (€3095), er ikke det litt dyrt ?
HansT wrote:Jeg ser at mine første antagelser som jeg nevnte tidligere dessverre var rett. Det er bare å beklage, men som du sier, godt det skjedde på slutten av sesongen og ikke på begynnelsen.
De som har VIN 209447 eller høyere har den store, de under har den lille. Min fra høsten 91 har mye høyere VIN.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Men hva tar cylinder service for en byttemotor ?
Trodde det var ca 15000,-
HansT wrote:
Vidar wrote:Il motorsport tar ca 24000,- (€3095), er ikke det litt dyrt ?
Skamdyrt ! men den må ikke forveksles med en brukt motor. De er totaltoverhalt og kan vel sammenlignes med en splitter ny motor.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Vet om flere som har sveiset kile sporet og filet det rent igjen. Bl.a. på en 323gtr og en vanlig 87 mod med ettermont. turbo. Har ikke hørt om noe mer problemer etter det.
Ja da er motoren plukket ut og demontert. Alt i biter spredd utover verkstedbenken. Skal ta med meg veivakselen og register-reim hjulet til et mekanisk verksted på mandag. Artig å høre hva de har å si.
Dersom de ikke kan hjelpe meg så må jeg ha en ny veiv. Er det noen som har et godt tips til hvor slikt noe er billig. Hva koster ei veiv forresten?
Må jo selvfølgelig ha en haug med pakninger, simmeringer og slikt også.
Nye stempelringer kan man vel også ta med en gang?
Jeg lurer på om det er samme motoren som sitter i en 323F?
Uansett så går det forover, selv om det ble litt mer jobb en jeg hadde tenkt.
Hva med å forberede motoren for en turbo eller kompressor, hva slags stempler og ting/tang bør jeg kjøpe å stappe inni da? Hvor?
Fant noe hos flyinmiata men fytti f... så dyrt. Kommer jo på $3500 + frakt og moms. I tilleg så skal man ha turbo og lignende. Sikkert bra varer, men synes liksom ikke jeg kan koste på motoren 100.000,-.
Tips og forslag tas i mot med takk. Hadde jeg skjønt noe av å legg inn bilder, så kunne jeg tatt noen bilder av ting og tang som skjer.
Veldig synd med motoren din da. Håper det ordner seg etterhvert. Det hadde vært artig med bilder ja. Kan jo også legge de ut på et fotoalbum på f.eks. freewave siden eller noe lignende, også legge en link her.
Ang. forbereding for turbo/kompressor så ville jeg kjøpt smidde råder og stempler i std. størrelse og heller kjøpt en tykkere toppakning etterhvert for å få litt lavere komp. Pakn. får man jo i forskjellige tykkelser. Hør med Motorsport Import, de skaffer mye rart.
Er det ikke noen som selger ferdig trimmamotorer da ?
Mente jeg har sett det en plass
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Han ene karen hos IL hadde en '95 som var borret til 170 HK... ikke det at han skulle selge den, men det er jo godt mulig det finnes slike motorer å få kjøpt...
Redman wrote:Ja da er motoren plukket ut og demontert. Alt i biter spredd utover verkstedbenken. Skal ta med meg veivakselen og register-reim hjulet til et mekanisk verksted på mandag. Artig å høre hva de har å si.
Dersom de ikke kan hjelpe meg så må jeg ha en ny veiv. Er det noen som har et godt tips til hvor slikt noe er billig. Hva koster ei veiv forresten?
Må jo selvfølgelig ha en haug med pakninger, simmeringer og slikt også.
Nye stempelringer kan man vel også ta med en gang?
Jeg lurer på om det er samme motoren som sitter i en 323F?
Uansett så går det forover, selv om det ble litt mer jobb en jeg hadde tenkt.
Hva med å forberede motoren for en turbo eller kompressor, hva slags stempler og ting/tang bør jeg kjøpe å stappe inni da? Hvor?
Fant noe hos flyinmiata men fytti f... så dyrt. Kommer jo på $3500 + frakt og moms. I tilleg så skal man ha turbo og lignende. Sikkert bra varer, men synes liksom ikke jeg kan koste på motoren 100.000,-.
Tips og forslag tas i mot med takk. Hadde jeg skjønt noe av å legg inn bilder, så kunne jeg tatt noen bilder av ting og tang som skjer.
Er det noen intr. for det?
Motoren i 323f er ikkje den samme, men har du 1,8 motor kan bruke blokka, toppen er forskjellig, blokka på 1,6 kan brukes vis du har 1,6 men har lavere komprisjon om mangler olje dyser under stemplene, men veiva er nok heilt lik, Skal du turbokonvertere er sikkert denne blokka fin da den har lavere komprisjon, da kan du kjøre høyere trykk og få litt meir ut kanskje,, Skal selv bytte ut alle mine stempler og overhale girkassen i vinter...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Følgende er bestillt:
-komplett pakningssett+alle simmeringer
-rådelager
-stempelringer
+++++
Så nå regner jeg med at moptoren blir bra! Det som er et skår i gleden min, er prisen på ny veiv. Sjekket opp dette i dag, og gjett hva de skulle ha for den her hjemme? 13000,- ER DET MULIG!!!!!!! Satt en kompis igang med å sjekke prisen andre plasser i verden.
Veiva er levert inn på et mekanisk verksted for å fikse kilesporet som er ødelagt. De skulle se hva de kunne gjøre så nå er det bare å håpe!!!
Får den tilbake i slutten av uken, så i mellomtiden skal jeg kikke på girkassa. Har litt skraping når jeg setter den i andre. Så det er vel bare å plukke fra hverandre den også.Skal montere "short shift" så litt skruing blir det jo uansett. Kan ikke være så mye greier å fikse kassa?
Det jeg imidlertid lurer på er erfaringene til andre med hensyn på forskjellige oljer?
Hvor mye, samt hvilken olje blir brukt i "girspak huset"? Vet det finnes andre tråder på forumet men jeg stiller spørsmålet allikevel.
Bilder! Dersom derer vil ha, så bare fortell hva jeg skal ta bilde av så skal jeg forsøke å legge dem ut her. Kunne hende noen ville se noen av komponentene som er i motoren. Ikke alle som er like stødige på alle de uttrykkene som går igjen på forumet.