Motor som oppfører seg snodig
Moderator: Styremedlemmer
Motor som oppfører seg snodig
Jeg har en miata(91) som motoren oppfører seg rart på.
Følgende har skjedd:
-Motoren begynner å jukse i høye turtallsområder
-Så jukser den over hele turtallsområde
-Siden blir den veldig vanskelig å få opp i turtall( trodde nesten den gikk på 3 eller 2 syl) men det gjorde den ikke.
-Nå er motoren slik at jeg ikke får turtall i det hele tatt. Kun tomgang.
Dette skjedde over 2-3 dager(ca 10 mil).
Har sjekket at det er god gnist på pluggene. Den får bensin som den skal, og katalysatoren er ikke tett.
Har også kjørt en diagnosetest uten å få noen feilmeldinger av noe slag.
Så nå står "gullet! der da, og det er jo sikkert enda noen fine dager vi kunne hatt glede av den enda!
Har noen her et tips om hva jeg videre skal sjekke? Kanskje noen har vært borti samme greia?
Er kjempetakknemlig for tips og hint av alle slag.
Kan også nås på :kjetil.rosjordet@c2i.net
Følgende har skjedd:
-Motoren begynner å jukse i høye turtallsområder
-Så jukser den over hele turtallsområde
-Siden blir den veldig vanskelig å få opp i turtall( trodde nesten den gikk på 3 eller 2 syl) men det gjorde den ikke.
-Nå er motoren slik at jeg ikke får turtall i det hele tatt. Kun tomgang.
Dette skjedde over 2-3 dager(ca 10 mil).
Har sjekket at det er god gnist på pluggene. Den får bensin som den skal, og katalysatoren er ikke tett.
Har også kjørt en diagnosetest uten å få noen feilmeldinger av noe slag.
Så nå står "gullet! der da, og det er jo sikkert enda noen fine dager vi kunne hatt glede av den enda!
Har noen her et tips om hva jeg videre skal sjekke? Kanskje noen har vært borti samme greia?
Er kjempetakknemlig for tips og hint av alle slag.
Kan også nås på :kjetil.rosjordet@c2i.net
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Motor som oppfører seg snodig
NYE pluggledninger...
Redman wrote:Jeg har en miata(91) som motoren oppfører seg rart på.
Følgende har skjedd:
-Motoren begynner å jukse i høye turtallsområder
-Så jukser den over hele turtallsområde
-Siden blir den veldig vanskelig å få opp i turtall( trodde nesten den gikk på 3 eller 2 syl) men det gjorde den ikke.
-Nå er motoren slik at jeg ikke får turtall i det hele tatt. Kun tomgang.
Dette skjedde over 2-3 dager(ca 10 mil).
Har sjekket at det er god gnist på pluggene. Den får bensin som den skal, og katalysatoren er ikke tett.
Har også kjørt en diagnosetest uten å få noen feilmeldinger av noe slag.
Så nå står "gullet! der da, og det er jo sikkert enda noen fine dager vi kunne hatt glede av den enda!
Har noen her et tips om hva jeg videre skal sjekke? Kanskje noen har vært borti samme greia?
Er kjempetakknemlig for tips og hint av alle slag.
Kan også nås på :kjetil.rosjordet@c2i.net
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Er jo et kjent problem egentlig da..
Hadde samme problem selv. Da jeg var fersk Miataeier. Dro til Torshovbilrekevesita og prøvde å få tak i kabler der, men fikk altfor lange kabler. Bytta dem inn og fikk pengene tilbake. Dro på biltema og kjøpte noen universial kabler (midlertidlig løsning) som jeg fikk trykk neddi med nebbtang. Bestilte nye kabler i fra mx5parts. Og det ble billigere enn kablene i fra torshov..
Anbefaler Magnecor 85 kablene
Selges hos MX5parts..
Hadde samme problem selv. Da jeg var fersk Miataeier. Dro til Torshovbilrekevesita og prøvde å få tak i kabler der, men fikk altfor lange kabler. Bytta dem inn og fikk pengene tilbake. Dro på biltema og kjøpte noen universial kabler (midlertidlig løsning) som jeg fikk trykk neddi med nebbtang. Bestilte nye kabler i fra mx5parts. Og det ble billigere enn kablene i fra torshov..
Anbefaler Magnecor 85 kablene

EspenSort92 wrote:Godt tips av Vidar der![]()
Jeg hadde lignende trøbbel for en god stund siden, skiftet noe småting uten forbedringer. Kun når jeg skiftet til nye skikkelige plugg-kabler forsvant problemet...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Håper jeg ikke har lurt deg nå da

Redman wrote:Oki! Nye pluggledninger er bestillt, så nå gjenstår det bare å se! Takker for tips så langt! Kommer med en tilbakemelding når jeg vet noe mer
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Det er ikke bare å se at det er gnist på pluggen, du må også se at det er riktig gnist.
En kompis av meg hadde en patrol med bensin motor som ikke gikk. "joda, det er skikkelig bra gnist", sa han. Javel tenkte jeg og begynte å feilsøke på andre ting. Etter mye banning og grubling bestemte jeg meg for å sjekke gnisten bare for å være sikker. Det var gnist, men det slo over nedi pluggen og da hjelper det ikke en dritt. Det må gnistre på elektroden helt på tuppen og inn til senter for at det skal antenne.
Men for alt jeg vet så kan du allerede ha bytta plugger..

En kompis av meg hadde en patrol med bensin motor som ikke gikk. "joda, det er skikkelig bra gnist", sa han. Javel tenkte jeg og begynte å feilsøke på andre ting. Etter mye banning og grubling bestemte jeg meg for å sjekke gnisten bare for å være sikker. Det var gnist, men det slo over nedi pluggen og da hjelper det ikke en dritt. Det må gnistre på elektroden helt på tuppen og inn til senter for at det skal antenne.
Men for alt jeg vet så kan du allerede ha bytta plugger..


t_huseby ---> Redrider
Skifte av pluggledningene er første steg jeg også ville ha tatt hvis jeg var deg, og ikke for å skremme deg, men dersom du har en tidlig 91 modell med den "lille" veivbolten har forsåvidt bilen din også mye av symptomene på at du kan ha fått problemer med den.
Du har ikke fått skiftet register-reim og/eller vannpumpe i det siste? Dersom en bruker feil moment under montering av veivbolten kan denne over noe tid ryke. Det er mange eksempel på at også autoriserte Mazda verksteder bruker feil moment, siden 1991 modellen fikk endret dette midt i produksjonsåret, og det dermed er ulike moment en må bruke på de to utgavene av veivbolten i 1991.
Du har ikke fått skiftet register-reim og/eller vannpumpe i det siste? Dersom en bruker feil moment under montering av veivbolten kan denne over noe tid ryke. Det er mange eksempel på at også autoriserte Mazda verksteder bruker feil moment, siden 1991 modellen fikk endret dette midt i produksjonsåret, og det dermed er ulike moment en må bruke på de to utgavene av veivbolten i 1991.
Last edited by HansT on 28 Aug 2004, 00:42, edited 2 times in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Fått problem med min motor også, den starter lett og fin og jevn gange, men med oppstart kald motor, så finnes det ikkje noe drag i den men går fint på tomgang, virker så den går bedre med lite gasspådrag enn med mye, og synest den er slapp når den er varm også,Noen som vet hva det er, byttet tennplugger, lamdasonde, tennledninger, prøvd å stille tenning alt fra 10-14 grader fortenning, ingenting hjelper.. Håper noen har noe innspill...Mvh Stian Oppistov
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Jo det er kanskje denne, For motoren brukte mye olje tidligere, men er fikset nå, Men er det noen som vet, hvor mye komprisjon motoren bør ha, i psi.. vet at motoren skal ha 9-1 eller noe sånt men det sier meg lite når min måler er i psi.. Lurer også på hvor mye bensintrykk disse opererer med, da eg skal sjekke dette også.. Er det noe annet som er viktig å sjekke. Tenkte eg skulle på ein siste langtur før vinterlagring og full overhaling av motor og gir+ andre modifikasjoner.. Håper det er noen som sitter inne med noen opplysninger som kan hjelpe meg...Er det noen som vet om eg kan bruke dyser ifra 1,8 til 323 bg, Mvh Stian Oppistov
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Kompresjonen bør være over 175 psi
Og ikke mer enn 10% forskjell
Og ikke mer enn 10% forskjell
Mazdafreaks wrote:Jo det er kanskje denne, For motoren brukte mye olje tidligere, men er fikset nå, Men er det noen som vet, hvor mye komprisjon motoren bør ha, i psi.. vet at motoren skal ha 9-1 eller noe sånt men det sier meg lite når min måler er i psi.. Lurer også på hvor mye bensintrykk disse opererer med, da eg skal sjekke dette også.. Er det noe annet som er viktig å sjekke. Tenkte eg skulle på ein siste langtur før vinterlagring og full overhaling av motor og gir+ andre modifikasjoner.. Håper det er noen som sitter inne med noen opplysninger som kan hjelpe meg...Er det noen som vet om eg kan bruke dyser ifra 1,8 til 323 bg, Mvh Stian Oppistov
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
For å få best resultat eller for å få korrekt måling ???
Kompresjonen skal måles på motoren når den er varm.
Kompresjonen skal måles på motoren når den er varm.
Mazdafreaks wrote:Hvordan måler man for å få best resultat, kald eller varm, uten tennplugger eller en og en ved tomgang...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Takk for svar, får prøve i morgen, men tror den er lav,Målte tidligere men da fikk eg så merkelige målinger, Leste en plass at eg skulle ha full opning på gassspjeld stemmer dette...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..