Har hatt endel tikking på min som har kommet & gått også - forrige uke kom det både før og etter kjøring - MEN! I helga har jeg endelig fått skiftet alle væsker i motor og drivverk, og det er som en helt annen motor (og bil!).
Min er gått rundt 180' så jeg syntes den fortjente en ordentlig motorflush.
Bilen var god og varm, og stod deretter på ca. 2-2200 rpm i nesten en time med ca. 1,5 flaske med Forte motorflush i olja.
Det som kom ut var en skikkelig guffen, tynn tjæresuppe. Oljefilteret ble byttet, det gamle var helt tørt/tomt, dvs. helt manglende returstopp av olja...
Ikke bra for biler med hydrauliske løftere!
Deretter kom girkassa.. åpnet overløpet først før avtappingen, og her kom olja sprutende ut i karet! Drøye én liter kom ut før overløpet var tomt!!
Åpnet så avtapp, og en tjukk grumsete guffe kom ut før "litt" renere olje på toppen tok over.. Pluggen var også full av støv og småspon
En eller annen luring har sikkert lest at de 90cc som skal fylles under girspaken etter skift er 9-10dl istedet for 0,9dl. *argh!*
Øvre og nedre pakninger på girspaken var også helt historie, og nye kommer fra Belgia i løpet av uka - dette koster faktisk ikke mer hos Mazda enn fra mx5parts! ; 500,- for komplett kit nedre (4deler + nylonkopp) samt den øvre store "Boot'en" som sitter under midtkonsollen. Positivt Mazda!
Olja i bakakslingen hadde også sett sitt beste for endel år siden.. fylte på ca. 5 dl. diesel og kjørte bilen litt i 5. på bukken for å få renset den opp. Sugde/pumpet ut rester og hadde på ny - ble GL5 80-90LS selv om jeg har åpen diff.. Det er denne som blir brukt std. hos verkstedet siden denne veien går greit - og man "glemmer" ikke å fylle på LS-olje i bakakslinger som skal ha det
Bræmseveske ble testet og hadde over 3% vanninnhold - byttet og luftet til alle calippere, tok clutchvæsken i samme slengen - den var helt grågrumsete, som hos deg "glaibilenmin" og det VAR forskjell på clutchen etter byttet (ørlite tyngre, men løser ut/kobler raskere). Drita enkelt - bare å ta av høyre forhjul og stikke hånda rett inn på clutchsylinderen's 8mm lufteskrue!
Alt er nå Valvoline, girkassa er "ny" og lettgiret og motoren er MYE stillere + det er NULL tikking hverken under oppstart med 10 plussgrader i lufta/blokka eller innimellom slik det var tidligere.
Er ganske overbevist om at en slik kraftrens og ett nytt enveis oljefilter hadde hjulpet hos deg også Alexander.. Forte motorflush, Valvoline (Maxlife) og Framfilter har de hos bildeler - siden du har så god garasje selv..
Ahh! Endelig kan jeg ta sjangsen på å gasse litt også - siden jeg vet alt er smurt på rette måten