Page 2 of 3
Posted: 21 Aug 2005, 09:16
by Vidar
Bare hørt at Trondheim og Lillehammer ikke er så firkanta.
Du kan bruke papirene til den britiske BBR utgaven.
Men snakk med biltilsynet før du monterer..
Posted: 21 Aug 2005, 09:18
by EspenAndre
ikke biltilsynet... vegvesenet, biltilsynet er borte vekk...!

Posted: 21 Aug 2005, 09:21
by Vidar
EspenSort92 wrote:ikke biltilsynet... vegvesenet, biltilsynet er borte vekk...!

Ikke lett å endre på en gammel vane.. Skjønner ikke hvorfor Firma/etater skal skifte navn.. (beste er jo at Kripos skifta navn til Nye Kripos..)
Posted: 22 Aug 2005, 15:40
by OleV
Takker for tips

Nå er kitet betalt, så venter spent de kommende dagene på pakka i posten..

Håper på å få sett litt på en MX5 neste helg

Da er det fort både bil og performance.
Posted: 24 Aug 2005, 11:57
by gaustabl

Da kom endelig nytt vognkort med tilføyelse; Godkjent med kompressor !!
Øvrige endringer kw fra 66 til 106 og dekkdim til 215/40-16.
Da min mx5 er en 1.6l 1996 måtte jeg ut med noen ekstra effektkroner til staten, men 1300 kr kan jeg leve med.
Har tatt nesten 8 måneder fra jeg begynte dialogen med biltilsynet, men det er glemt nå. Har brukt papirene fra bbr som ligger på sidene her, carb papirer fra california (jackson racing kompressor) og hele monteringsanvisningen til kompressor settet.
Øvrige endringer gjort før bilen ble godkjent.
Senket/stivet med godkjent sett. Bremseskiver byttet til ventilerte skiver hele veien rundt.
Hilsen Lars
Posted: 24 Aug 2005, 15:31
by mxLars
Gratulerer!
125kw (170hk) hadde vel vært det beste..
Hvor mye ladetrykk hadde du på dynoen for å få 106kw?
Fortjener et bilde av vognkortet ditt dette her uansett
/Lars
Posted: 24 Aug 2005, 15:56
by gaustabl

Brukte bare tallene fra bbr brosjyren for å sette de 106 kw'ne.
Må bremses for å finne nøyaktig effekt. Følte at 106 kw burde være nok, og ville ikke tøye strikken lenger.
Posted: 24 Aug 2005, 16:13
by EspenAndre
Dette var veldig gøy og gratulerer så mye!
Jeg er selv i kontakt med en kar i vegvesenet dvs. person nr 2,
han har peiling og virker som han har bena på jorden... hvis han finner carb-papirene gode nok mente han at det skal gå greit!
Han bekreftet også at turbo-papirene hjelper i den grad at man ser at bilen tåler effekten!
(om drivverk og diverse er identisk)
Spm: Var du nødt å bytte til ventilerte skiver? hadde BBR-versjonen det?
Posted: 24 Aug 2005, 16:15
by EspenAndre
gaustabl wrote:
Brukte bare tallene fra bbr brosjyren for å sette de 106 kw'ne.
Må bremses for å finne nøyaktig effekt. Følte at 106 kw burde være nok, og ville ikke tøye strikken lenger.
Vil dette si at du ikke har bremset den før godkjenning?
...eller har du sørget for at det ikke er mer effekt?
Hvilke målinger måtte du fremvise, og hva gjorde de på vegvesenet?
Posted: 24 Aug 2005, 17:16
by John_91BRG
gaustabl wrote:
Da kom endelig nytt vognkort med tilføyelse; Godkjent med kompressor !!
Øvrige endringer kw fra 66 til 106 og dekkdim til 215/40-16.
Dette høres ut som bilen jeg prøvde under sommerturen i år??
Gratulerer med nytt vognkort, selv om 106Kw nok er litt mindre gamp enn det du virkelig har....
Virkelig bra at du har fått bilen godkjent, dette er god inspirasjon for de som ønsker å montere kompressor.
Har du snakket med forsikringsselskapet, og hørt hvordan de stiller seg til saken? Blir det høyere premie (hvorfor heter det premie, når det egentlig er straff??), eller har de andre innvendinger?
Posted: 24 Aug 2005, 17:31
by stianboy
gratulrere ja

heldi du... men hvilket ladtrykk har du da?
Posted: 24 Aug 2005, 17:36
by gaustabl
Ja, var nok den du prøvde i sommer ja.........john91brg
I utgangspunktet ville han han ha en bremseprøve, men godtok en utskrift av en dyno fra jackson racing, og tallene fra bbr turbo.
Jeg var mest opptatt av å få bilen godkjent med samme effekt som bbr turboen, dvs 150 hk. Et standard jackson racing sett skal gi ca 40 % økning av effekten, dvs på min 90 hk skulle det gi 126 hk, altså godt under 150. Men poenget er at "dingsen" som er meget synlig under panseret er godkjent. Antallet hester med boost upgrade, link, sportskat, nye grenrør e.t.c er ikke sååå synlige.
Ventilerte bremser har jeg hatt lenge, ikke fordi det har vært et krav, men et ønske om å kunne stoppe fortere, og de virker...ikke sant john91brg ??? Biltilsynet spurte om hvilke andre endringer jeg hadde gjort, og jeg tror det var et pluss i margen å kunne vise til ventilerte bremser, støttestag og senking.
Posted: 24 Aug 2005, 17:43
by gaustabl
Tja glemte å svare på et par andre spørsmål...
Forsikring vet ikke enda.........men regner med å slippe unna en økning. er jo bare en 1.6l fortsatt, og de får du jo med opp til 116 hk.....
Maks ladetrykk jeg klarer å oppnå er 8 psi. Men da må jeg ha turtall, normal rundt 6 psi. Har en vannkjølt intercooler som stjeler litt trykk, men det gir allikevell bedre effekt.
Posted: 24 Aug 2005, 17:56
by EspenAndre
Grunnen til at jeg spurte om bremsene er at mange henger seg opp i om det ikke er originalt, feks. om bremsene er større og greier vil ikke det si at de er bedre... for vegvesenet vet ikke hva metall de er laget av osv...
Men det kommer jo an på hvem man kommer borti seff..
Posted: 24 Aug 2005, 19:21
by Vidar
gaustabl wrote:Tja glemte å svare på et par andre spørsmål...
Forsikring vet ikke enda.........men regner med å slippe unna en økning. er jo bare en 1.6l fortsatt, og de får du jo med opp til 116 hk.....
Maks ladetrykk jeg klarer å oppnå er 8 psi. Men da må jeg ha turtall, normal rundt 6 psi. Har en vannkjølt intercooler som stjeler litt trykk, men det gir allikevell bedre effekt.
Gratulerer

Får vel nytt vognkort etter hvert jeg også.. LItt papir arbeid igjen..
Vi vel få litt trykktap når lufta kjøles pga at lufta krymper..
Jeg tenkte å ha den bensin saken på upgraden hengende i panset under godkjenning. Bare at den ikke var kopla til..