Page 2 of 2

Posted: 04 Jul 2006, 19:31
by HF-mx5T
jeg hadde turbotimer. fjerna den og solgte til no lettlurte rånere jeg.. bilen min får alltid litt tomgang før jeg skrur den av uansett.. skal man virklig gjøre no vettugt sånn sett skal man ha elektrisk vannpumpe og vannkjølt turbo, slik at den kan kjøle lenge etter motorn er avskrudd..

Posted: 04 Jul 2006, 23:14
by RedRider
Vann tempen blir høyere ved å stå på tomgang enn ved å kjøre rolig i f.eks 60-80kmt... Noen biler som er inne på verkstede hvor jeg jobber kan faktisk stige til litt over 100grader før vifta starter.

Så med andre ord så er det ikke kjøle vannet som skal kjøles ned, men selve turbo'n, slik at ikke olja koker når sirkulasjonen stopper inni turbo.
Selv om kjølevannet har 100grader, så kjøler vannet fortsatt turbo da den kan være oppi over 200grader.

Da mener jeg at beste nedkjøling for N/A motorer er å ta det veldig rolig noen km før stopp. Men hvis man vil være litt harry og ha en timer alikavel så er det såklart ikke noe farlig ved det.

Posted: 05 Jul 2006, 00:19
by MagnusAntony
Mitt innlegg var til N/A motorer og timer. Ved turbo er jeg veldig usikker. Er enig i at det kan hjelpe på løpsbiler. Men på vanlige biler synes jeg det er latterlig. Ta for eks Ola Nordmann som sitter 5 minutter i sin Audi A4 1.8T når han kommer på jobb, fordi turboen må kjøle seg ned. Det blir for dumt for meg..

Posted: 05 Jul 2006, 01:11
by edw
at vanntempen stiger når du står på tomgang sier jo egentlig seg selv, men jeg mistenker at det ikke er av hensyn til motoren at han vil ha det, han synes rett og slett at det er litt kult.... Tror egentlig at det er dette som er grunnen til at de fleste kjøper en turbotimer også, turbo eller ei...

Posted: 06 Jul 2006, 18:57
by Moppas
edw wrote:at vanntempen stiger når du står på tomgang sier jo egentlig seg selv, men jeg mistenker at det ikke er av hensyn til motoren at han vil ha det, han synes rett og slett at det er litt kult.... Tror egentlig at det er dette som er grunnen til at de fleste kjøper en turbotimer også, turbo eller ei...
Edw du har meg på kornet:D