Spørsmål om timer

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Moppas
0 RPM
0 RPM
Posts: 41
Joined: 26 Jun 2006, 02:00
Location: Bergen, Ã…sane
Status: Offline

Spørsmål om timer

Post by Moppas »

Jeg har litt lyst på sånn turbotimer som gjør at motoren går 20 sek etter du har slått den av. Men i og med at jeg ikke har turbo så kan jeg ikke bruke det :P

Derfor lurte jeg på om det er noe som heter motortimer elns. som gjør samme nytten?
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Du kan fortsatt bruke en såkalt turbotimer selv om du ikke har turbo. Ingen problem der iværtfall.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Spørsmålet er hva skal du med dette? Penger ut vinduet spør du meg.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Ja, hensikten med en turbotimer er at du kan la motoren gå på tomgang en stund for å la turboen kjøle seg litt ned uten at du trenger å sitte og vente i bilen. Så hvilken nytte har en turbotimer uten turbo? Finn heller noe bedre å bruke pengene på :wink:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

ikke vær så dumme nå da.. det er KUUULT ikkesant..
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Det kan vel enkelt lages med litt hobbymekk. F.eks. koble et tidsrelè til tenningen.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hva er egentlig kult med det? Begynner jeg å bli gammel nå, er jo bare midt i 20 åra jo :D
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Kan lages, og kan kjøpes. Men jeg ville heller brukt tiden og pengene på noe som hadde en funskjon og nytte. :lol: F.eks. lag heller fjernstart/stopp via fjernkontroll. Det kan du lage hvis du har alarm med flere kanaler, og det kan faktisk være greit å sette seg inn i en bil med ferdig oppvarmet motor. Og det kan ha en viss "show-effekt" hvis det er det du er ute etter :wink:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kjøper du en TurboTimer med litt funksjoner..
så kan du måle 0-100, kvartmil osv...

Det kan du hvertfall med gReddy sin Auto(turbo)Timer
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Moppas
0 RPM
0 RPM
Posts: 41
Joined: 26 Jun 2006, 02:00
Location: Bergen, Ã…sane
Status: Offline

Post by Moppas »

Stilig:) Da sitter jeg tidsrelè på tenningen jeg da=)
Kan tenke meg at de har det på elfa.
Takker for svar:)

Og til dere som ikke syntes det er kult, jeg syntes det er kult. Hvis dere ikke syntes det er kult så ikke ha det;)
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Ikke for å være festbrems altså, men blir det ikke litt "mas" å måtte gå fra bilen i fri hele tiden? :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
RedRider
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 19 May 2006, 02:00
Location: Larvik
Status: Offline

Post by RedRider »

Jeg kjøpte en Apexi auto timer, og på den står det faktisk "auto timer for turbo & n/a". Noe å tenke over..... :) :)
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

RedRider wrote:Jeg kjøpte en Apexi auto timer, og på den står det faktisk "auto timer for turbo & n/a". Noe å tenke over..... :) :)
salgstriks kaller man det ;) Akuratt som de chippene som er tilsalgs på E-Bay.. " Bilen går renere, mere hestekrefter og mindre forbruk" Og alt detta med å legge inn en motstand som gjør at ecu ser kaldere luft og gir mere bensin.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Moppas wrote:Stilig:) Da sitter jeg tidsrelè på tenningen jeg da=)
Kan tenke meg at de har det på elfa.
Takker for svar:)

Og til dere som ikke syntes det er kult, jeg syntes det er kult. Hvis dere ikke syntes det er kult så ikke ha det;)
Det er kult.

Det er bra for motoren selv om ikke du har turbo, for kjølevannet får sirkulere litt når motoren går med null belastning.

Det som ikke er bra, er at hvis du må kutte tenninga i en nødsituasjon (gassen henger seg opp eller du krasjer osv) så er tenningen på i 20 sekunder mer enn du hadde tenkt...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

kodvaag wrote:
Det er kult.

Det er bra for motoren selv om ikke du har turbo, for kjølevannet får sirkulere litt når motoren går med null belastning.
Henger meg litt opp i den her, for å skape litt diskusjon og kanskje rette på feil jeg har lært. Jeg skjønner ikke hva det skal hjelpe at kjølevannet får sirkulere litt etter å ha kjørt? Greit at det kanskje hjelper hvis du har vært på bana å kjørt ett par harde runder og vannet er varmere enn normalt.

Men på en vanlig motor hvor det prøves å holde en driftstemperatur på 88-95 grader Celsius (rett på meg hvis jeg tar feil her). Så vil temperaturen ligge på nettopp dette etter en vanlig kjøretur. Den har da oppnådd driftstemperatur og det vil ikke endre seg selvom du lar den stå 1 minutt til en time.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Post Reply