Page 2 of 3

Posted: 11 Mar 2009, 12:39
by m1chael
Er det nå jeg skal tipse om at det kan lønne seg å dobbeltsjekke skadehistorikken...? 8)

Posted: 11 Mar 2009, 13:52
by BAE
Da jeg kjøpte min MSM i 2007 vurderte jeg også S2000 opp mot det jeg har idag; en 230 hk MSM (Full FM innsug og eksos).

S2000 240hk 1260 kg 0-100: 6,2 sek 400 kNOK
MSM mod 230hk 1140 kg 0-100: ~ 6 sek 270 kNOK

Hvis de hadde kostet det samme hadde jeg muligens valgt en S2000 da gass responsen er bedre og det er kjekkere å ha høy effekt fra en sugemotor og holde bilen original. Men samtidig kan det diskuteres hvem som har den beste effektkurven når kicket på VTEC'en kommer først på 7200 rpm. Tviler på at en orginal S2000 kjører fra bilen min på bane. Utseende er jo også en smakssak, men jeg holder en knapp på MSM. Anyways, det var pris vs. ytelser som avgjorde for meg. For 400 kNOK den gang hadde jeg heller kjøpt en Porsche.

Posted: 11 Mar 2009, 18:04
by 91BRG
m1chael wrote:Er det nå jeg skal tipse om at det kan lønne seg å dobbeltsjekke skadehistorikken...? 8)
Sikkert 9 av 10 S2ks i norge som har heller tvilsom historikk ja :lol:


Morten

Posted: 11 Mar 2009, 18:12
by arildh
Fine biler begge to:


Image

Posted: 11 Mar 2009, 19:56
by BAE
Det er vi enige om. Du skal være bra firkant hvis du liker den ene og misliker den andre.

Posted: 12 Mar 2009, 15:30
by Terondo
Når det gjelder avgifter er jo det veldig enkelt å beregne. Det finnes jo utallige kalkulatorer som beregner egangsavgift. Og så lenge man har slagvolum, vekt, ytelse og alder på bilen, er det jo ikke noe pes.

Når det gjelder hvorvidt S2000 er et godt kjøp. Det er vel fortsatt den bilen som har registrert mest hestekrefter pr. liter slagvolum, uten pustehjelp, så motormessig er det krefter nok. Og enda mer om man tuner. Det som er problemet er at kreftene kommer så sent på registeret at man ikke får brukt det når man kjører normalt. Så man MÅ gire ned, om man ønsker å få litt guff på sakene. MX-5, i alle fall med 1,8, er ganske sprek på lave turtall. Min trekker ganske pent på alle gir. 6. girs forbikjøringer er ikke noe problem. Selv om 3. er lang mer morro :)

Driftssikre er de begge, selv om MX-5'en nok er mindre problemer med. I tester av 9 år gamle MX-5'er var det bare registrert 3 % feil. Noe som er imponerende for en slik bil.

Av utseende så synes jeg MX-5'en ser veldig bra ut uten styling, mens S2000 synes jeg bør styles litt før den blir skikkelig tøff. Den har heller ikke den "English roadster" looken som MX-5'en har, og kommer derfor under kategorien japansk sportsbil, og de kler best litt si front, skjørt og hekk, før de ser tøff nok ut.

Plassmessig er det jo ikke noe store biler noen av delene, men det er noe mer plass i S2000. Så om man er over 180 høy, kan det jo være greit å ha den ekstra plassen. For min del, spiller ikke det noe rolle. Jeg er 174 og har god plass i MX-5'en min.

Både Honda og Mazda lager bra biler. Og av cab's er det nok de to modellene som kommer øverst på lista mi om jeg skulle valgt.

Største minus med S2000 er prisen. Synes ikke de er verdt over 300 000 for en grei brukt en.

Posted: 12 Mar 2009, 16:05
by Kolbotn

Posted: 12 Mar 2009, 16:16
by biXen
Terondo wrote: Når det gjelder hvorvidt S2000 er et godt kjøp. Det er vel fortsatt den bilen som har registrert mest hestekrefter pr. liter slagvolum, uten pustehjelp, så motormessig er det krefter nok.
Vet ikke helt hvordan du får det til, min bil har 230+ hester med 1,3 liter :)

Posted: 12 Mar 2009, 16:26
by Kolbotn
S2k var den bilen med kraftigste 2liters N/A rekke/v/motoren var det vel han mente...

Posted: 12 Mar 2009, 18:55
by B1ackBoX
I listen av bilmerker(nederst på siden) som dem har sjekket, er ikke Mazda oppført. Ikke rart Honda er listet øverst da ;)

Posted: 13 Mar 2009, 12:08
by Terondo
Kolbotn wrote:S2k var den bilen med kraftigste 2liters N/A rekke/v/motoren var det vel han mente...
Eller enda mer generelt, den stempelbasserte motoren som har mest krefter pr. slagvolum motor, uten pustehjelp. Det er vel ingen andre som kan skilte med 120 HK pr. liter på en stempelmotor uten pustehjelp.

Wankel er noe helt eget, og kommer i en kategori for seg selv. Man kan f.eks. ikke stille opp med en bil med Wankel motor i en motorsportkonkurranse hvor bilene skal ha mindre enn 1600ccm f.eks. Jeg mener de dobler slagvolumet på Wankel for å kunne gjøre det rettferdig i konkurransevirksomhet.

Posted: 13 Mar 2009, 13:32
by Hauk
Terondo wrote:Det er vel ingen andre som kan skilte med 120 HK pr. liter på en stempelmotor uten pustehjelp.
Å joda. Nissan gjorde det i allerede i 1995 - en bragd som nesten ingen vet om; 123,1 hk per liter:

Nissan Pulsar JDM VZ-R N1 (N15, Almera her på berget.). Motor: SR16VE N1. 1,6 liter sugemotor på 197 hk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Pulsar

Men så kom JDM S2000 på 247 hk, 2 liter = 123,5 hk pr liter og tok trona tilbake.

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_F20C_engine

(JDM = Japanese Domestic Marked)

Posted: 13 Mar 2009, 14:41
by DrHolm
husk at S2k har 2.2l i de senere modellene. hvis det har noe å si da?

Posted: 13 Mar 2009, 14:53
by arildh
Jeg leste akkurat en bra tråd på miata.net om Keith@FM sin 2.0 stroker BP motor: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ge=2&pp=25
Den ga ganske skuffende 160 hester men har bra bunndrag.
Her er en sammenligning av denne motoren og en org S2000 med 206 whp (S2000 med blå kurver):


Image

Det er tydlig at det er turtall som gir de 40 ekstra hestene.
Uten VTEC ville Honda motoren vært ganske ubrukelig på gata.
Litt morro at en 2l BP motor med ganske milde endringer gir bedre dreiemomentskurve enn S2000 motoren som har en dedikert kam lobe til formålet.
Om BP motoren skulle ha noe håp om samme effekt måtte den ofre mellomregisteret med noen syke kammer og lagt på 3K rpm til.

Posted: 13 Mar 2009, 14:56
by DrHolm
koster ikke dette kit'et no sabla mye $?