Page 14 of 24

Re: mojo-91

Posted: 22 Oct 2012, 09:06
by mojo-91
Ørnbjørn wrote:Brrra jobba!
Takker, Ørnbjørn. Hyggelig prat vi hadde på "verkstedet" her om dagen, forresten:-)

Jeg har grublet litt angående all den hvite røyken som oppstod under oppvarmingen, men som forsvant etter hvert hvert.
Da toppakningen gikk 15.juli, teppela jeg jo halve grefsenkollen med fordampet kjølevæske :lol: . det så å si rant væske ut av endestuss (ene).
Tipper mye av denne, eller rester av fordampet kjølevæske har ligget i eksosanleggets innside siden den tid. det jeg tenker er at det var disse restene som forårsaket all røyken som oppstod når jeg nå startet motoren 3 måneder senere. Just a guess. Uansett, nå er det ihvertfall røykfritt :) Skal ta komp.test i aften.

Re: mojo-91

Posted: 22 Oct 2012, 09:57
by Stalfa
Står respekt av den jobben du har gjort. Spesielt med tanke på lokaliteter. :)

Re: mojo-91

Posted: 23 Oct 2012, 08:09
by _mx5_Rune_
Bra jobba :)
Om du ikke har bytta olja etter at du tok dieseltesten ville jeg gjort dette før jeg brukte bilen noe mer.

Re: mojo-91

Posted: 23 Oct 2012, 10:39
by mojo-91
_mx5_Rune_ wrote:Bra jobba :)
Om du ikke har bytta olja etter at du tok dieseltesten ville jeg gjort dette før jeg brukte bilen noe mer.
Oj! Det hadde jeg helt glemt. Jeg har jo litt disel som sviver rundt i oljesystemet :oops:
Da blir det oljeskift ute i gata likevel. Takk for påminnelsen!

Re: mojo-91

Posted: 23 Oct 2012, 10:47
by _mx5_Rune_
Hehe, fort gjort å glemme sånt i farta.
Dieselen fører jo til at du renser systemet, så det fungerer på en måte som en motorflush, men det skumle er at smøreeffekten i olja nedsettes betraktelig. :)

Re: mojo-91

Posted: 24 Oct 2012, 15:15
by mojo-91
friskmeldt !

Da er det ny olje på maskinen og kompresjon er målt, på varm motor (men uten åpent gasspjel, for det visste jeg ikke var nødvendig...)

Resultatet er som følger:

sylinder 1: 12,5
sylinder 2: 12,2
sylinder 3: 12,2
sylinder 4: 12,5

Dette burde holde til friskmelding ! :)

Jeg kunne jo helt en liten dæsj olje i hver sylinder og gjort testen på nytt, men ser ikke helt poenget, da jeg vet toppen holder mål, og evt. avvik skyldes stempelringene, som jeg ikke har gjort noe med.

Image

Re: mojo-91

Posted: 24 Oct 2012, 15:34
by Ørnbjørn
Image

Re: mojo-91

Posted: 24 Oct 2012, 15:48
by Stalfa
Ikke for å være en festbrems, men har du kjørt den med 1/4 tank nå slik at du er sikkert på at "kraft-kuttene" ikke er der fortsatt?

Re: mojo-91

Posted: 24 Oct 2012, 22:26
by mojo-91
Stalfa wrote:Ikke for å være en festbrems, men har du kjørt den med 1/4 tank nå slik at du er sikkert på at "kraft-kuttene" ikke er der fortsatt?
Nei, jeg har kun kjørt 2 mil, fra oslo og ut til asker, så jeg er fortsatt på halv tank.
Jeg har ikke fått timet motoren enda, så har ikke turt å kjøre så langt med den eller dra på for den saks skyld.

Har kjøpt meg en timing-lampe, så neste gang jeg er der ute, skal jeg få timet motoren og kjørt tanken ned til 1/4. Jeg har renset fuel-railen og trykkrenset alle dysene med brake-cleaner, så hvis det gamle problemet er vedvarende, gjenstår vel bare å bytte bensinpumpa :wink:
Time will show. Jeg er bare veldig lettet over at bilen ikke står ute i gata lengre :D

Re: mojo-91

Posted: 12 Apr 2013, 08:46
by mojo-91
ny sesong

Da var det på tide å få av vintertrekket. Jeg må si varmer godt om hjertet å se kjerra igjen.
Skal enda vente til det blir litt varmere i lufta før jeg starter den opp. Håper inderlig at denne sesongen blir litt mer vellykket enn den forrige som var full av regn og kaldt, sprekt toppakning og mekking ute i gata :lol:

Image

Re: mojo-91

Posted: 12 Apr 2013, 09:23
by Ørnbjørn
Krysser fingrene for ein plutoniumgod sesong for teiknaren!

Re: mojo-91

Posted: 29 Apr 2013, 20:39
by mojo-91
TIMING

Da er bilen ute av vinterhiet. Bilen har stått under presenning siden september. Har ikke startet den en eneste gang, så jeg var veldig spent hvordan motoren ville oppføre seg nå som toppen er blitt overhalt. Måtte selvsagt lade opp batteriet, men det var også alt. Startet på første forsøk og gikk som ei klokke. Tidligere har motoren vært litt kjip på kaldstart, under 10+, men nå var det andre boller :D

Tok en kjøretur og fant ut at timingen ikke var helt som den brukte være (før byttet av toppakningen). Jeg har skaffet meg et en timinglampe på torshov bilrekv. Da jeg har Jackson Racing Coldair-inntak, er det ikke så lett å komme til med timing-lampa. Ikke ser man måleskiva heller. Så da brukte jeg et triks jeg har lært av Erik, nemlig skru løs den svarte air-scoopen, åpne noen slangeklemmer, og rotere hele sulamitten opp til værs. Funker topp, det :D
Timingen stod på 10, satte den opp på 14 der den skal være.

Image

Re: mojo-91

Posted: 07 Jun 2013, 12:22
by mojo-91
RUST!

Bilen var hos Svendsen eksos i dag og fikk fikset på en eksoslekkasje. I den forbindelse fikk jeg en kikk under bilen og fikk meg et lite sjokk.
Den ene langsgående bjelken var gjennomrusten i bakkandt. Det ser ikke bra ut. Var innom naboen til Svendsen, Gladengen karosseri og lakk. En koselig kar som heter Tim kikket på bilen og mente det var en smal sak å fikse.
Han mente den ene kanalen min også var gjennomrustet og tilbød å utbedre begge rustområdene for 5000,- pluss moms. Jeg må ta en vurdering på kanalen. Mulig jeg venter og heller tar det når bilen skal få en "total makeover" om et par år.
Men den rustskaden i bjelken føler jeg må fikses asap!. :shock:

Image
Image

Re: mojo-91

Posted: 09 Jun 2013, 15:15
by DanielHovdahl
Mener å huske at de to bjelkene ikke er strukturelt bærende eller noe veldig kritisk - kun som "avstiver" for at chassis ikke skal vri seg. Men ja det er en fordel å få fikset det der... Slip ned hele bjelken ned til metallet, kan være flere overaskelser under tektylen!

Re: mojo-91

Posted: 12 Jun 2013, 14:23
by Swede
DanielHovdahl wrote:Mener å huske at de to bjelkene ikke er strukturelt bærende eller noe veldig kritisk - kun som "avstiver" for at chassis ikke skal vri seg. Men ja det er en fordel å få fikset det der... Slip ned hele bjelken ned til metallet, kan være flere overaskelser under tektylen!
Party pooper :D