Page 3 of 3

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 23 Apr 2010, 09:52
by tiia
biXen wrote:
petterbw wrote:hvis det holdt med 110hp, bixen, hvorfor endte du da opp med en rx8 med 230hp (eller hva det nå er i HighPower utgaven)

mye vil ha mer.
Det er to ganske forskjellige biler da. Hvorfor kjører du en Skoda, fordi du trenger noe mer enn MX-5 vil jeg tro? Jeg har bare en bil og synes 8eren er kulere uansett hva som er i motorrommet, selv om selvsagt wankel motorer er best uansett :twisted:
Bare så det er sagt - det er jeg som er stucked med Skoda'en her i huset, mens Petter kjører den morsomme bilen, så at han kjører Skoda er i beste fall en stor overdrivelse - er ikke mange turene det er snakk om :wink:

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 22 Feb 2011, 13:11
by Miatapowers
artig tråd så dukket opp ved å søke på isofix,, for ett par år siden så hadde eg nok vert enig at bilen må trimmes for å brukes som pendlebil, men nå med 2 barn så har eg blitt noe så kalles voksen, eg trivest utroligt med mine kjipe 116hk, og kjører noen mil hver eneste dag, og kjører noen seint så kommer eg faktisk forbi dem om eg ønsker.. Perfekt pendlebil, koster lite å holde, og lite forbruk,, Både eg og kjerring klarer fint å bruke denne bilen, og ungan i barnehagen synest den er cool, min datter på 2 vil helst bli hentes av pappabilen..

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 22 Feb 2011, 17:36
by petterbw
fin fin pendlerbil ja, men skader jo ikke med trim da. (bortsett fra forbruket og delepriser)

men fant ut her om dagen at jeg kan kjøre på 95oktan, så det er jo penger "spart" bare der......... dvs plass til mer trimming på budsjettet :)

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 23 Feb 2011, 13:02
by Stehu
petterbw wrote:fin fin pendlerbil ja, men skader jo ikke med trim da. (bortsett fra forbruket og delepriser)

men fant ut her om dagen at jeg kan kjøre på 95oktan, så det er jo penger "spart" bare der......... dvs plass til mer trimming på budsjettet :)
Forbruket øker ikke ved trim ved pendling.

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 23 Feb 2011, 13:22
by LoKi
Stehu wrote:
petterbw wrote:fin fin pendlerbil ja, men skader jo ikke med trim da. (bortsett fra forbruket og delepriser)

men fant ut her om dagen at jeg kan kjøre på 95oktan, så det er jo penger "spart" bare der......... dvs plass til mer trimming på budsjettet :)
Forbruket øker ikke ved trim ved pendling.
Som vi alle vet er forbruket styrt i større grad av foten på pedalen, enn av motoren under panseret.
Dette er svært relativt, så jeg vil ikke si meg enig i påstanden din :)

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 23 Feb 2011, 14:38
by Stalfa
woom1970 wrote: -Så noen spørsmål: bensin forbruk,jeg er 187 høy får jeg plass?Hardtop til vinteren? og til slutt hva annbefaler dere å kjøpe na eller nb.
Jeg er 187cm, har i tillegg en kropp som ikke er laget for biler. Dvs laaang rygg.

Har kjørt litt NA og får plass, sitter litt for høyt for min smak. Blir vel blåst i panna. Samtidig er det høyere folk som har ingen problem i MX-5. Så man må ikke bare se på antall cm men hvordan de er fordelt.

Dersom du søker rundt så får du andre "feste-braketter" som vist senker stolen en plass mellom 5 og 10cm mener jeg.

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 23 Feb 2011, 21:08
by Stehu
Ja, men en turbotrimmet Mx-5 vil bruke like lite som en som ikke er trimmet om man holder seg under 0 i boost. Men som du sier. Høyrefoten bestemmer. Jeg kjører MYE gris å er på 0.9 :) Om jeg behersker meg mye kommer jeg på 0.7 ca, men hvorfor gidde?

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 24 Feb 2011, 08:23
by LoKi
Stehu wrote:Ja, men en turbotrimmet Mx-5 vil bruke like lite som en som ikke er trimmet om man holder seg under 0 i boost. Men som du sier. Høyrefoten bestemmer. Jeg kjører MYE gris å er på 0.9 :) Om jeg behersker meg mye kommer jeg på 0.7 ca, men hvorfor gidde?
Hehe, ja ikke sant.
Ligger på 1.3 selv nå, men mappinga er helt wasted på min. Skal teste med ny controller på lambdaen, og funker ikke det, så blir det ny lambda.

Klarte såvidt å holde meg under litern på stock motor, så jeg har ikke noen forventninger til pent forbruk på bilen fremover.

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 03 Mar 2011, 18:59
by mussa
Froden wrote:Det blir tryggere og mer effektivt også. Med den oversikten du har fra en MX-5 med taket nede kan du trygt bytte fil på noen sekunder, hvis du føler for det.
:lol: Skeptisk til å trygt "bytte fil" på noen sekunder.. Føler aldri for det egentlig.. For å strekke litt mer på den setningen, det er også viktig med fersk og god gummi når man bytter fil også.. :lol:

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 03 Mar 2011, 19:16
by GTX-Lars
:lol: Kan bli også bli litt forvirrande for folk dersom du skifter fil på eit par sekunder :lol:

Frå spøk til alvor. Er igrunn litt sant det du seier Froden. Har litt meir kontroll over trafikken med taket av enn i Foresteren, Mazda 323'n og Golfen. Eg bruker min mykje til/frå jobb. Ca 45km totalt kvar dag. Gleder til sommaren med taket av. Ser ikkje for meg at det gjer så mykje med kø då :) Kjører mykje med taket av no òg med hua på og varmen på nesten full guffe. Ein del bedre enn å kjøre golf 3 1.4... :D

Re: MX5 til pendlebil?

Posted: 03 Mar 2011, 21:28
by GTX-Lars
Kjør på! Meir passande profilbilde hørtes jo ut som ein god idè. Får sjå kva som dukker opp iløpet av morgendagen :)