MX5 til pendlebil?
Moderator: Styremedlemmer
MX5 til pendlebil?
Hei alle samen.
Jeg har er helt grønn når det gjelder MX-5 men har hatt lyst på siden jeg fikk låne en na. en dag.
Grunnen til at jeg tar MX-5 til seriøs vurdering, er at jeg mister firmabilen til sommeren og må holde bil selv, så jeg kommer til å pendele mellom Jessheim og Oslo daglig.
Jeg vil jo gjerne ha så billig bilhold som mulig men også en bil som jeg "gleder meg til å kjøre".
Så jeg vil helst ikke bruke over 150k men har litt å gå på.
-Så noen spørsmål: bensin forbruk,jeg er 187 høy får jeg plass?Hardtop til vinteren? og til slutt hva annbefaler dere å kjøpe na eller nb.
Tips mottas med takk!
Hilsen Tor Ove Rue
Jeg har er helt grønn når det gjelder MX-5 men har hatt lyst på siden jeg fikk låne en na. en dag.
Grunnen til at jeg tar MX-5 til seriøs vurdering, er at jeg mister firmabilen til sommeren og må holde bil selv, så jeg kommer til å pendele mellom Jessheim og Oslo daglig.
Jeg vil jo gjerne ha så billig bilhold som mulig men også en bil som jeg "gleder meg til å kjøre".
Så jeg vil helst ikke bruke over 150k men har litt å gå på.
-Så noen spørsmål: bensin forbruk,jeg er 187 høy får jeg plass?Hardtop til vinteren? og til slutt hva annbefaler dere å kjøpe na eller nb.
Tips mottas med takk!
Hilsen Tor Ove Rue
Satser på å være MX-5 sjåfør innen sommeren
-
- Status: Offline
Re: MX5 til pendlebil?
jeg bruker med NA fra blystadlia til lysaker hver dag. fin fin pendlerbil.
er ikke ganske lik deg i høyde og det går akkurat, men jeg leter etter noen seter fra elise som gir en tomme eller 2 mer plass til skallen. min som er lett trimmet og har lettere svinghjul og sportsclutch er ikke super behagelig å kjøre i kø, men en venner seg fort til det. en må bare passe på å ikke være for brå på gassen når en f.eks skal bytte felt i kø hastigheter. da har bakhjula en lei tendens til å slippe taket.
Forbruket på min har jeg klart å få ned til 0.6 på mila, nå som dataspruten er tunet litt bedre, er enda en del igjen på sprutet, men tror ikke jeg får den til å gå noe spesiellt billigere.
er ikke den mest behagelige bilen å pendle i. men varmeapparatet er bra, den er fin å kjøre (selv på snø) ser bra ut og høres bra ut. løp og kjøp
hva gjelder modell så bør du enten kjøpe en 1.8l eller en 1.6 og en turbo/kompressor. standard 1.6 liter blir litt knapp. men det er masse å få tak i av trimming til disse. (og mx'en bruker ikke mer bensin med en turbo på) om du kjøper NA eller NB kommer jo egentlig ann på hva du liker av utseende. personlig liker jeg begge 2, men skulle gjerne hatt abs bremsene som NB har. kjekt å ha på en lett bil på vinteren.
er ikke ganske lik deg i høyde og det går akkurat, men jeg leter etter noen seter fra elise som gir en tomme eller 2 mer plass til skallen. min som er lett trimmet og har lettere svinghjul og sportsclutch er ikke super behagelig å kjøre i kø, men en venner seg fort til det. en må bare passe på å ikke være for brå på gassen når en f.eks skal bytte felt i kø hastigheter. da har bakhjula en lei tendens til å slippe taket.
Forbruket på min har jeg klart å få ned til 0.6 på mila, nå som dataspruten er tunet litt bedre, er enda en del igjen på sprutet, men tror ikke jeg får den til å gå noe spesiellt billigere.
er ikke den mest behagelige bilen å pendle i. men varmeapparatet er bra, den er fin å kjøre (selv på snø) ser bra ut og høres bra ut. løp og kjøp
hva gjelder modell så bør du enten kjøpe en 1.8l eller en 1.6 og en turbo/kompressor. standard 1.6 liter blir litt knapp. men det er masse å få tak i av trimming til disse. (og mx'en bruker ikke mer bensin med en turbo på) om du kjøper NA eller NB kommer jo egentlig ann på hva du liker av utseende. personlig liker jeg begge 2, men skulle gjerne hatt abs bremsene som NB har. kjekt å ha på en lett bil på vinteren.
Jeg kjører en 2001 sport 12 mil hver dag.
Hele året. Funker finfint.
Hardtop er veldig kjekt på vinteren
Jeg er forøvrig 190-192 høy, og får plass igrunn
-n
Hele året. Funker finfint.
Hardtop er veldig kjekt på vinteren

Jeg er forøvrig 190-192 høy, og får plass igrunn

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Hva Petter sier om at du må ha 1.8 eller 1.6 med turbo er vel å ta litt hardt i med tanke på bruksområdet ditt.
Ta det med en klype salt. (Beklager Petter, men å argumentere i retning av tuning og pustehjelp når det er en pendlerbil det er snakk om er litt skivebom
)
Bilen er lettkjørt, billig i forbruk og komfortabel. Når det gjelder din egen høyde, så anbefaler jeg deg å prøvekjøre og -sitte flere biler, og se hva du foretrekker med tanke på NA/NB. For 150.000 får du deg en rimelig strøken NB, så MX-verden er ganske åpen for deg med tanke på utvalg.
Hvis du sliter med høyden, så finnes det mange stoler fra kjente produsenter som kan settes inn i løpet av en time eller to, så ikke vær redd for at det skal bli et problem.
Nå er vi jo så klart veldig subjektive her på forumet, så du vil jo høre at alle anbefaler det uansett. Det jeg kan si som er objektivt, er at bilen er en gocart med skilt, og den representerer for meg det ultimate innen kjøreglede.
Og lite er så digg som å svinge inn på jobb med taket nede og et fett glis om kjeften etter kjøreturen dit. Det eneste kjipe er at arbeidsdagene på sommeren blir så grusomt mye lengre, siden du sitter og gleder deg til samme turen hjem igjen
Ta det med en klype salt. (Beklager Petter, men å argumentere i retning av tuning og pustehjelp når det er en pendlerbil det er snakk om er litt skivebom

Bilen er lettkjørt, billig i forbruk og komfortabel. Når det gjelder din egen høyde, så anbefaler jeg deg å prøvekjøre og -sitte flere biler, og se hva du foretrekker med tanke på NA/NB. For 150.000 får du deg en rimelig strøken NB, så MX-verden er ganske åpen for deg med tanke på utvalg.
Hvis du sliter med høyden, så finnes det mange stoler fra kjente produsenter som kan settes inn i løpet av en time eller to, så ikke vær redd for at det skal bli et problem.
Nå er vi jo så klart veldig subjektive her på forumet, så du vil jo høre at alle anbefaler det uansett. Det jeg kan si som er objektivt, er at bilen er en gocart med skilt, og den representerer for meg det ultimate innen kjøreglede.
Og lite er så digg som å svinge inn på jobb med taket nede og et fett glis om kjeften etter kjøreturen dit. Det eneste kjipe er at arbeidsdagene på sommeren blir så grusomt mye lengre, siden du sitter og gleder deg til samme turen hjem igjen

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Takk for alle svar og tips, har kikka på og fant denne på FINN: http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=21542983 bilen se sikkert helt topp siden den kun har rusla 25K men hvordan er prisen ?
Eller er det brukt import som er tingen, er det noen som kjenner til firma som importerer og har god kjennskap til .MX-5?
Eller er det brukt import som er tingen, er det noen som kjenner til firma som importerer og har god kjennskap til .MX-5?
Satser på å være MX-5 sjåfør innen sommeren
-
er vel ikke mange her som er uenig med meg når jeg sier at dette er en bil som bør trimmes litt over de 110hk som er org i 1.6l. hvis du skal smile litt innimellom så brurde en få de tallene litt høyere. standard 1.6 får ikke mange til å smile (kanskje på vinterføre). og dette er jo en bil man kjøper for å ha det litt gøy innimellom. hvis meningen er kun å pendle så vil jeg heller anbefale en atos med automatgir. praktisk bil som får deg til jobben, men den kommer nok ikke til å få deg til å smile.LoKi wrote:Hva Petter sier om at du må ha 1.8 eller 1.6 med turbo er vel å ta litt hardt i med tanke på bruksområdet ditt.
Ta det med en klype salt. (Beklager Petter, men å argumentere i retning av tuning og pustehjelp når det er en pendlerbil det er snakk om er litt skivebom)
står ved min anbefaling om å få litt mer hester under panseret. en trenger kanskje ikke ta den helt ut med 400hester, strippa interiør og 4punkts belte. men litt mer enn standard er å foretrekke.
- erikxedge
- 2000 RPM
Tull og tøys. Jeg har en original 1,6L og den er morsom i bøtter og spann. Pendler fra Nordkisa til Strømmen med den hver dag og det er ikke noe problem. Har heller ikke savna hardtop om vintern. Selvfølgelig blir det enda mer morro med turbo, men det er ikke kjedelig uten heller.petterbw wrote:er vel ikke mange her som er uenig med meg når jeg sier at dette er en bil som bør trimmes litt over de 110hk som er org i 1.6l. hvis du skal smile litt innimellom så brurde en få de tallene litt høyere. standard 1.6 får ikke mange til å smile (kanskje på vinterføre). og dette er jo en bil man kjøper for å ha det litt gøy innimellom. hvis meningen er kun å pendle så vil jeg heller anbefale en atos med automatgir. praktisk bil som får deg til jobben, men den kommer nok ikke til å få deg til å smile.LoKi wrote:Hva Petter sier om at du må ha 1.8 eller 1.6 med turbo er vel å ta litt hardt i med tanke på bruksområdet ditt.
Ta det med en klype salt. (Beklager Petter, men å argumentere i retning av tuning og pustehjelp når det er en pendlerbil det er snakk om er litt skivebom)
står ved min anbefaling om å få litt mer hester under panseret. en trenger kanskje ikke ta den helt ut med 400hester, strippa interiør og 4punkts belte. men litt mer enn standard er å foretrekke.
Medl.nr 808
00 Mx-5 NB
Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
00 Mx-5 NB
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Klarte meg greit med MX-5 med 110 hester. Den har andre styrker, og har man taket av skal det jo mye til å ikke smile. 110 hester i andre biler er derimot kjedelig, og det er kjekt med noe mer 
Men MX-5 er ikke noe langkjøringsbil akkurat. Men til pendling går det vel greit, lettkjørt om vinteren også. Dessuten er det jo utrolig pålitelige biler så man kan bruke pengene på stasj istedet.

Men MX-5 er ikke noe langkjøringsbil akkurat. Men til pendling går det vel greit, lettkjørt om vinteren også. Dessuten er det jo utrolig pålitelige biler så man kan bruke pengene på stasj istedet.
-
hvis det holdt med 110hp, bixen, hvorfor endte du da opp med en rx8 med 230hp (eller hva det nå er i HighPower utgaven)
mye vil ha mer.
mulig det bare er meg, men hvis jeg skulle brukt bilen til pendling så ville jeg kanskje ikke brukt masse penger på en bil med lav kilometer stand. det kommer jo fort til å løpe på seg noen kilometer og da taper jo bilen seg en del. ville kanskje heller brukt penger på en bil med 1.8l motor. denne kommer jo tross alt til å være der selv om du har lagt på noen kilometer, og bilen vil da ikke ha tapt seg så mye ved et eventuellt salg. sier ikke at en skal kjøpe en bil for å selge den igjen, men det kan være greit å ha det i tankene.
uansett hva du velger så er det sant at mx'en er pålitelig. ofte kåret som den bilen som har ferrest feil på eu kontroll (alder tatt i betraktning).
kjøp deg en å kos deg om du velger 1.6 eller 1.8 så er det uansett en fin liten bil.
mye vil ha mer.
mulig det bare er meg, men hvis jeg skulle brukt bilen til pendling så ville jeg kanskje ikke brukt masse penger på en bil med lav kilometer stand. det kommer jo fort til å løpe på seg noen kilometer og da taper jo bilen seg en del. ville kanskje heller brukt penger på en bil med 1.8l motor. denne kommer jo tross alt til å være der selv om du har lagt på noen kilometer, og bilen vil da ikke ha tapt seg så mye ved et eventuellt salg. sier ikke at en skal kjøpe en bil for å selge den igjen, men det kan være greit å ha det i tankene.
uansett hva du velger så er det sant at mx'en er pålitelig. ofte kåret som den bilen som har ferrest feil på eu kontroll (alder tatt i betraktning).
kjøp deg en å kos deg om du velger 1.6 eller 1.8 så er det uansett en fin liten bil.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Det er to ganske forskjellige biler da. Hvorfor kjører du en Skoda, fordi du trenger noe mer enn MX-5 vil jeg tro? Jeg har bare en bil og synes 8eren er kulere uansett hva som er i motorrommet, selv om selvsagt wankel motorer er best uansettpetterbw wrote:hvis det holdt med 110hp, bixen, hvorfor endte du da opp med en rx8 med 230hp (eller hva det nå er i HighPower utgaven)
mye vil ha mer.

- Agility
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 813
Det der må vel kalles århundrets mest meningsløse påstand.....petterbw wrote: er vel ikke mange her som er uenig med meg når jeg sier at dette er en bil som bør trimmes litt over de 110hk som er org i 1.6l. hvis du skal smile litt innimellom så brurde en få de tallene litt høyere. standard 1.6 får ikke mange til å smile (kanskje på vinterføre). og dette er jo en bil man kjøper for å ha det litt gøy innimellom.

Og forresten, som dagligbil er min NA verdens artigste bil. Er jo bare så kult å kjøre til og fra jobb !!!!

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 852
Jeg er enig og uenig med Petter, enig i den forstand at bilen godt kunne hatt litt mer hester, uenig i at den ikke er så morsom å kjøre i orginal utførende... Om du burde kjøpe Na eller nb er vel opp til deg hvilken du liker best... Naen er mer spartansk, nben er mer 'moderne' selvom det på mange måter er samme bil... Ender du opp med en na 1.6 så gå iallefall for en fra før 96 da versjonen etter det kun har 90 hk mot 116 på tidligere modeller.
Hardtop er ikke no must, men den isolerer bedre og støydemper bedre enn kalesjen og får du en med varmetråder er det en bonus på vintern.
Hardtop er ikke no must, men den isolerer bedre og støydemper bedre enn kalesjen og får du en med varmetråder er det en bonus på vintern.
- erikxedge
- 2000 RPM
Synes det støya like mye med hardtop jeg men...Kolbotn wrote:Jeg er enig og uenig med Petter, enig i den forstand at bilen godt kunne hatt litt mer hester, uenig i at den ikke er så morsom å kjøre i orginal utførende... Om du burde kjøpe Na eller nb er vel opp til deg hvilken du liker best... Naen er mer spartansk, nben er mer 'moderne' selvom det på mange måter er samme bil... Ender du opp med en na 1.6 så gå iallefall for en fra før 96 da versjonen etter det kun har 90 hk mot 116 på tidligere modeller.
Medl.nr 808
00 Mx-5 NB
00 Mx-5 NB
Det er totalt feilerikxedge wrote: Synes det støya like mye med hardtop jeg men...

Merka vanvittig forskjell her med og uten hardtop.
Med softtop kan vi knapt snakke sammen uten å snakke høyt til hverandre.
Med hardtop er det nesten som å snakke sammen i stua.
Veldig behagelig. Blir også mer varm på vinteren virker det som, og veldig greit å slippe å slite på softtoppen med masse snø og dritt på vinteren.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- erikxedge
- 2000 RPM
Kan ha noe med at hardtop'en jeg hadde ikke var tett over sidevinduet... :pnope-mx5 wrote:Det er totalt feilerikxedge wrote: Synes det støya like mye med hardtop jeg men...
Merka vanvittig forskjell her med og uten hardtop.
Med softtop kan vi knapt snakke sammen uten å snakke høyt til hverandre.
Med hardtop er det nesten som å snakke sammen i stua.
Veldig behagelig. Blir også mer varm på vinteren virker det som, og veldig greit å slippe å slite på softtoppen med masse snø og dritt på vinteren.
-n
Medl.nr 808
00 Mx-5 NB
00 Mx-5 NB