Senka bilen -> mista lappen

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Miatapowers »

Eg har selv prosjektert med understell siden tidlig 90 tall da eg lagde mine egne coilovers til en mazda 626 av noen rør og rør muttrer, så eg vet hva bumpstops er.. eg har desverre hatt eibach pro kit på noen biler, og det er det samme på dem alle.. på mx-5 så skyver man fronten i bumpstops ved å opne panseret og skyve hardt i frontramme ned mot bakken, anbefaller ikke å gjøre slikt på skjermer da dem tåler like mye som en hermetikkboks.. Var det samme på fruens gamle golf, der var det så ille at det begynte å smelle og dunke, etter en stk nordlandstur så ble drittet kastet og bilstein coilovers ble satt på (folk skryter enda av understellet på den bilen etter oppgradering og spør og graver hva som var montert, er en ungdom så overtok den bilen).. Eg har senket en ca 40 biler vil eg tro i løpet av min tid så hobby mekaniker både egne og andres. Eg har aldri hatt en bil så ikke er senket selv, da eg mener bilen skal vera som på reklame film..

Men tilbake til emne på tråden, det hadde vert artigt å fått en med ca ett år gamle eibach fjører til å tatt dem av, og kjørt uten for å sammenligne kjøreegenskaper.. Med original bumpstops og topmounts da vel å merke, eg regner med at fører av den bilen vil oppleve kjøreegenskapene helt som før..

Eg bunner mine raceland coilovers enda dem har kortere bumpstops enn originalt, og er utrolig mye stivere enn originalt. og bilen er kun senket en 20mm. eg bunnet også mine fm fjører ved god aktiv kjøring. der hadde eg spesial bumpstops som eg kortet og fm topmount.. Eg vil også tro harald prestere å bunne sine race eibach ved hard banebruk,..

Å si man har kjørt uten fjører så er man fullstendig idiot og bondeknøl. men å kjøpe ett dyrt coilovers kit å slamme to bottom, er helt ok og coolt, hvor meget fjøring har man igjen da mon tro.. :roll: Vil tro mangen av de slammede bilene er som å kjøre uten fjører..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Harald »

med 450lb/in fjærer og afco v1 øvre fester. traff jeg bumpstops relativt mye, helt klart. med 650lb/in og de gamle bakre festene foran.. så går den nok klar, evnt treffer kun på MEGET svære dumper.. da har jeg flyttet øvre festepunkt foran nesten 40mm oppover(både foran og bak). når jeg sjekket så rører den ikke bumpstops , før hjulet er noe sånt som 3cm ovenfor nedre kant på skjermbuen.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by 2re »

biXen wrote:Synes det var interessant å lese Harald. Tydelig at du må hisses litt opp for å dele informasjon :lol:
Er det dette som skal til for å få Harald til å dele informasjon? :D Gennialt Erik! :D :D :D

Kanskje vi fårn til å melde seg inn også? :twisted:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by nope-mx5 »

2re wrote: Kanskje vi fårn til å melde seg inn også? :twisted:
Da blir jeg overrasket.
Slik det er nå, er det mer verdt å være medlem i NSK f.eks for Harald.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by mussa »

Hvis man monterer NB topmount`s bak, må man da også ha NB dempere? Vil ikke være skadelig med større vandring i selve demperen? Man kan ikke "bånne" demperene som muligens er designet for vandringen til orgianle bumpstops på NA topmount?? :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Miatapowers »

mussa wrote:Hvis man monterer NB topmount`s bak, må man da også ha NB dempere? Vil ikke være skadelig med større vandring i selve demperen? Man kan ikke "bånne" demperene som muligens er designet for vandringen til orgianle bumpstops på NA topmount?? :)
Kan fint montere nb topmount på na ja,, vurdere det selv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by petterbw »

nytting lesing for de av oss som ikke kan alt enda, (muligens for disse også).

http://virkki.com/jyri/miata/bumps.html


mulig dette er et dumt spørsmål, men hva mener dere med å "bunne". vil det si at demperen når kortest lengde og stopper? eller går det andre veien, dvs med demperen når maks lengde og stopper?
kjører rundt med hva enn oppistoven har slengt på av dempere, fjører, bumpstops og evt annet. funker forsåvidt fint syntes jeg. selv om det hender jeg treffer taket på dumper (får skaffe meg lavere ass-mount, dvs stol)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by LoKi »

Bunne, når fjæra er helt trykket sammen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
petterbw
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by petterbw »

LoKi wrote:Bunne, når fjæra er helt trykket sammen.
er det i det hele tatt mulig hvis en har bumpstops? (gitt at det er satt opp riktig, da)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by LoKi »

Nei, og det er da du rir på bumpstopsa :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by mussa »

Jeg tenker da på at når man har toppfeste og bumpstops som tillater større vandring at man da kan kline hele demperen isammen, men den vil jo uansett treffe en eventuell bumpstop når jeg tenker meg om..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Harald »

din har bra oppsett petter.. stive nok fjærer, og bytte øvre fester bak ihvertfall.. den kjennes ihvertfall nice ut å kjøre :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Harald »

mussa wrote:Jeg tenker da på at når man har toppfeste og bumpstops som tillater større vandring at man da kan kline hele demperen isammen, men den vil jo uansett treffe en eventuell bumpstop når jeg tenker meg om..
nye øvre fester hindrer akurat dette, ved å flytte øvre festepunktet videre opp, slik at selve dempern ikke går tom for vandring like fort(og treffer bumpstops noe høyere opp).
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by mussa »

Da blir det nye toppfester neste bestilling fra UK.. :) Også får jeg leite litt etter nye bumpstops.. Har sett flere steder som selge polyurethane bumpstops, dette må vel være å foretrekke fremfor gummi, eller blir det for hardt?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Stehu »

Fm 2.5!!11
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Post Reply