Større motor
Moderator: Styremedlemmer
Re: Større motor
Ja, det må jeg si meg enig i.
Bilen lever ikke som den skal om du ikke girer på 7000 rpm. Girer du tidligere, så treffer du under 4000 rpm, og bilen og draget dør.
Dette er en bil som må læres å kjøre, og har du ikke hatt en turtallsvillig japse før, så må du fjerne den "blokken" med å gire på 4-5000 rpm.
MX'en lever fra 4000-7500.
Bilen lever ikke som den skal om du ikke girer på 7000 rpm. Girer du tidligere, så treffer du under 4000 rpm, og bilen og draget dør.
Dette er en bil som må læres å kjøre, og har du ikke hatt en turtallsvillig japse før, så må du fjerne den "blokken" med å gire på 4-5000 rpm.
MX'en lever fra 4000-7500.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
300 hk koster fort noen kroner om det skal holde da.
Smidd innmat. Dette bør også balanseres av noen som kan det, og det må gjøres sammen med clutch (standard holder ikke) og svinghjul.
1.8 bakaksel m/slem diffbrems
Skikkelig sprut (f.eks. Autronic SM4) og en dag i benken. Kanskje to.
En turbo spesifikt for formålet ("turbo-surge" er ikke gøy)
Kvalitetsgrenrør
3" downpipe
3" eksos
Intercooler + rør og slanger
Oljekjøler motor
Oljekjøler girkasse
Oljekjøler bakaksel
Og med 300 hk slipper du ikke unna Kreegah bundolo tarzanbremser, bensinpumpe, dyser, lette felger, skikkelige dekk, ferske foringer an auf hinter in neben über unter vor og zwischen, veltebur ++
Regn med at beløpet blir sekssifret ganske fort. Siden det alikevel ikke vil bli godkjent, hva med motoren fra denne? Trenger annen girkasse, men 20B EIER
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23666114
Smidd innmat. Dette bør også balanseres av noen som kan det, og det må gjøres sammen med clutch (standard holder ikke) og svinghjul.
Kvalitetsgrenrør
3" downpipe
3" eksos
Oljekjøler motor
Oljekjøler girkasse
Oljekjøler bakaksel
Og med 300 hk slipper du ikke unna Kreegah bundolo tarzanbremser, bensinpumpe, dyser, lette felger, skikkelige dekk, ferske foringer an auf hinter in neben über unter vor og zwischen, veltebur ++
Regn med at beløpet blir sekssifret ganske fort. Siden det alikevel ikke vil bli godkjent, hva med motoren fra denne? Trenger annen girkasse, men 20B EIER
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
- Status: Offline
Wohoo, da er jeg godkjentHauk wrote: Eller bedre: For å bli "godkjent" for tvangsmating av det øverste Råd og Orakel må man fremvise rundetider enten på Rudskogen på sub 1:16:00 eller på sub 1:12:00 på SS2. Frem til da er man pent nødt til å kjøre med en "L" bakpå. Minimum size 30 cm. Legg til 2 sek for standard dekk. Tider er ikke beregnet i noen voldsom grad, men sånn roughly.
[/rant]

ja, jeg regner med at det kommer på noen kroner. Men om jeg bare satt inn turbokitt så yter det bittelitt mer:) kanskje jeg bare skal ta det som steg 1. det kommer til å ta tid med steg to, med tanke på hva lommeboka mi.. koster litt penger. 1,6l med turbo yter? som jeg leste her så vil den bikke rundt 200hk? eller har jeg lest feil?Hayaku wrote:300 hk koster fort noen kroner om det skal holde da.
Kvalitetsgrenrør
3" downpipe
3" eksos
Oljekjøler motor
Oljekjøler girkasse
Oljekjøler bakaksel

Hvor får jeg tak i en bra turbo? biltema? haha

1992 Miata NA
Det er ikke jeg, men jeg bygger likevel!inglar wrote:Wohoo, da er jeg godkjentHauk wrote: Eller bedre: For å bli "godkjent" for tvangsmating av det øverste Råd og Orakel må man fremvise rundetider enten på Rudskogen på sub 1:16:00 eller på sub 1:12:00 på SS2. Frem til da er man pent nødt til å kjøre med en "L" bakpå. Minimum size 30 cm. Legg til 2 sek for standard dekk. Tider er ikke beregnet i noen voldsom grad, men sånn roughly.
[/rant]Hadde vel bygget uansett hehe

Jeg hadde gått for FM sitt om jeg var deg, hadde jeg ikke funnet et annet sett brukt så hadde jeg kjøpt det selv.
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
1. Du kan bytte olje selvJonna wrote:petterbw wrote:jeg har ikke prøvd å bytte olje.
må nok ta det på et vanlig verksted, fordi det er ingen mazda forhandler rundt hønefoss-Jevnaker-hokksund?

2. Hvilket som helst verksted kan ordne det
3. Brænden Motor på Eikli i Hønefoss er Mazda forhandler. De er del avdeling av Roa Auto. Du kan levere bilen i Hønefoss og de kjører den til verkstedet på Roa for deg.
Hilsen Hønefoss gutt
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Jeg hjelper mer enn gjerne tıl!petterbw wrote:Hvis du planlegger å sette bilen på verksted for å bytte olje, da er kanskje motorbytte litt ambisiøst.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Off, det begynte å klø i fingrene etter kompressor da noen sa det var så enkelt som en 2-3 timers jobb før bilen kan kjøres av gårde etter at pakken er hentet fra posten. ER det virkelig SÅÅÅÅ enkelt???
Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal bytte olja, men det er vel bare å kikke litt på miata.net så har man det vel? (JA, jeg ER ambisiøs hahaha). Ok, så skal jeg ta til vettet og prøve å bytte olja selv
Jeg elsker å skru, men jeg vet aldri hva jeg holder på med!
Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal bytte olja, men det er vel bare å kikke litt på miata.net så har man det vel? (JA, jeg ER ambisiøs hahaha). Ok, så skal jeg ta til vettet og prøve å bytte olja selv

Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
- Agility
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 813
Ingenting å utsette påChan wrote: Jeg elsker å skru, men jeg vet aldri hva jeg holder på med!

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- inglar
- 7200 RPM
Er ikke såååååå enkelt den første gangen. Men hvis du leser manualen skikkelig før du starter og følger den til punkt og prikke skal du nok klare det. Men sett gjerne av en helg. Er alltid noen småting en står fast på. Og start på en fredag så har du tid til å komme deg i butikken lørdag hvis det er noe du mangler av verktøy eller andre ting.Chan wrote:Off, det begynte å klø i fingrene etter kompressor da noen sa det var så enkelt som en 2-3 timers jobb før bilen kan kjøres av gårde etter at pakken er hentet fra posten. ER det virkelig SÅÅÅÅ enkelt???
Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal bytte olja, men det er vel bare å kikke litt på miata.net så har man det vel? (JA, jeg ER ambisiøs hahaha). Ok, så skal jeg ta til vettet og prøve å bytte olja selv![]()
Jeg tror jeg skal holde meg til olje skift i første omgang hehe. Det kan søren ikke være vanskelig, og jeg regner med jeg skal klare det uten problemer. Det eneste problemet blir bare hvor jeg skal gjøre det heheeee.inglar wrote:Er ikke såååååå enkelt den første gangen. Men hvis du leser manualen skikkelig før du starter og følger den til punkt og prikke skal du nok klare det. Men sett gjerne av en helg. Er alltid noen småting en står fast på. Og start på en fredag så har du tid til å komme deg i butikken lørdag hvis det er noe du mangler av verktøy eller andre ting.Chan wrote:Off, det begynte å klø i fingrene etter kompressor da noen sa det var så enkelt som en 2-3 timers jobb før bilen kan kjøres av gårde etter at pakken er hentet fra posten. ER det virkelig SÅÅÅÅ enkelt???
Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal bytte olja, men det er vel bare å kikke litt på miata.net så har man det vel? (JA, jeg ER ambisiøs hahaha). Ok, så skal jeg ta til vettet og prøve å bytte olja selv![]()
Ang. kompressor: Noe re-map av ECU? Eller er det rett og slett plug and play på noen av de? Jeg sikter etter noe som Erik hadde på Beverly, men er usikker på om det er relevant å gjøre det på en såpass fersk motor (20 000 km på min) i tilfelle motor ras?
EDIT: Jeg tenker bare meget, meget ambisiøst nå. Tror neppe det skjer i første omgang for min del, om jeg ikke slår hue i noe og blir vå-gal

Medlemsnr.: 822
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Det er en ting man må lære seg her inne, det er at hvis Oppistoven sier noe tar 2-3 timer så må vi vanlige dødelige triple det, minst
(vet ikke om det var han som sa det, men det hørtes så ambisiøst ut).
Når man ikke har skrudd før henger man fast på det rareste. Jeg installerte ignition kit på bilen og det var noe så f.... trangt og alt satt jo som f... Tok jo 5 ganger tid at det andre sa de brukte
Oljeskift er lett, det eneste mulige problemet der er at en ape har skrudd til filteret for hardt, måtte til med allslags utstyrsbeist på min bil. Utenom det er det bankers om man følger en "manual", så man ikke glemmer noe og går på noen småblemmer.

Når man ikke har skrudd før henger man fast på det rareste. Jeg installerte ignition kit på bilen og det var noe så f.... trangt og alt satt jo som f... Tok jo 5 ganger tid at det andre sa de brukte

Oljeskift er lett, det eneste mulige problemet der er at en ape har skrudd til filteret for hardt, måtte til med allslags utstyrsbeist på min bil. Utenom det er det bankers om man følger en "manual", så man ikke glemmer noe og går på noen småblemmer.
- Miatapowers
- 7200 RPM
På min nb så brukte eg hele 1.5timer før eg fikk kjørt med superchargern, dette var da ett kit beregnet på en na montert på en nb, med justering av bensinleveranse med justerbar bensintrykksregulator,, på min na så brukte eg rundt om en time men da hadde eg allerede datasprut montert,, Om man kjøper ett riktig kit så bør det ikke ta noe mer enn 2-3 timer.. Man montere superchargern på motoren på rundt om en time, så bruker man gjerne ett par timer på dilling av ledninger til powercardet, 6-7 ledninger så er meget enkelt å presse på plass.. Kjøper man ett nytt kit, så behøver man ikke å måtte tenke på å måtte rekke noen butikk dagen etter for å få resterende deler. Hadde eg kjøpt ett nytt kit nå, noe så eg vurdere meget sterkt, så kommer eg nok ikke til å bruke noe mer enn en time,, men du bør ha en god clutch før man begynner.. det er eneste minuset med tuning..
Det ligger opp til flere filmer på nett så viser montasje, Med turbokit så må man ha gode mekke kompiser tilgjengelig, gjerne med masse verktøy, man må ut med motoren for å vera sikker på å slippe havari, vet om flere så har havarert motor rett etter montasje da det fuskest med borring av oljeretur i bunnpanna. alt dette slipper man med supercharger, eg har vel hatt ca 10 superchargere så eg har kjøpt og solgt.. Kun en av dem eg ikke testet først da den var helt ny..
Det ligger opp til flere filmer på nett så viser montasje, Med turbokit så må man ha gode mekke kompiser tilgjengelig, gjerne med masse verktøy, man må ut med motoren for å vera sikker på å slippe havari, vet om flere så har havarert motor rett etter montasje da det fuskest med borring av oljeretur i bunnpanna. alt dette slipper man med supercharger, eg har vel hatt ca 10 superchargere så eg har kjøpt og solgt.. Kun en av dem eg ikke testet først da den var helt ny..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Inglar installerte vel en SC på en helg om jeg ikke husker feil. I den gamle sølv'en.
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
- inglar
- 7200 RPM
Jepp. Stemmer det. Kompressorkittet på en helg og intercooleren på en dag noen uker etter.LoKi wrote:Inglar installerte vel en SC på en helg om jeg ikke husker feil. I den gamle sølv'en.
Når jeg monterte det i den første bilen hadde jag aldri skrudd noe spesielt på bil. Så det var en ny opplevelse. Startet på en fredag med å demontere litt. Var fyllesjuk som pokker den dagen så det ble ikke mye gjort. Fikk av hjulene og noen plastikkbiter. Lørdan var litt mer produktiv og det meste gikk ganske greit. Men når jeg da brukte nesten to timer på å forstå at det nye drevhjulet på veiva bare skulle tres over det originale hjulet og ikke byttes ut med, så tar ting litt tid. Lånte garasje av en kompis så da måtte jeg også noen turer til og fra hit og dit for å fikse verktøy, boller og brus

Men skulle jeg ha montert det samme kittet en gang til hadde det nok ikke tatt mer enn en dag, da inklusive boller, brus, pølse og noen timer med litt juging