Hjep! Kjøpe mx 5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

Du sjekker det lett med å se på reimhjulet. Om det har 4 avlange hull er det en shortnose, om det har 8 avlange så er det en BIGnose.
"Longnose" er en shortnose med fix.

Chipping av MX-5? Den var ny for meg :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote: Chipping av MX-5? Den var ny for meg :P
Bør ikke være noe spesielt annerledes å chippe en Mx-5 kontra alle andre biler.
Man får maks 8-10hk mer med chip, men man kan få optimert registeret litt bedre.
(Noe vi merket voldsomt på en kjip VW Caravelle vi hadde.)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

Chipping på N/A-biler er veldig begrenset, og det er overladede biler som har noe å hente på slikt. I hvert fall om man skal ha merkbar forandring.

At jeg sier det slik er mer det at jeg aldri har hørt om at noen har gjort det. Alt annet enn datasprut er tøv, spesielt når det koster like mye :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Christian B.P
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 06 Nov 2010, 19:34
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Christian B.P »

User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by PetterHG »

Når du har en begrenset mengde penger, som 40/45 høvdinger så er det åpenbart at det er et stykke opp for å få en virkelig rå bil! Uansett; det er mye fint å få for denne summen også. Det jeg ville gjort hadde vært å funnet en 90hk! Prøv å finn en som det ikke har vært skrudd eller endret så mye på! Som det er skrevet tidligere så er det mye kjøre glede i disse, og de er skjelden skrudd ihjel! Dette siste må vel være av intresse for deg, hvis du ikke har råd / muligheter til å foreta større eller flere reparasjoner. MX5 er i utgangspunktet en blir som ikke krever så mye/kostbart vedlikehold. En NA med 140HK må vel være på grensen av hva karosseri og deler tåler? Det er klart mye kan byttes ut, men sveisinger og metallet har sin begrensning.

90HK er mindre populære, og har dermed lavere pris. Det vil bety en bedre bil til deg! Bedre bil blir mindre kostnad i vedlikehold. Om et par år kan bilen selges, med mindre tap hvis du behandler den pent. Og da kan du, om ønskelig, kjøpe 1,8 eller noe slikt.

PH 8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Fred »

Ligger en fin svart 93le til 50000kr på Autodb.. Kanskje noe å titte på?
Har hørt man kan kjøpe den for 45000kr om man bestemmer seg relativt raskt
8) :P
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Vidar »

PetterHG wrote:Når du har en begrenset mengde penger, som 40/45 høvdinger så er det åpenbart at det er et stykke opp for å få en virkelig rå bil! Uansett; det er mye fint å få for denne summen også. Det jeg ville gjort hadde vært å funnet en 90hk! Prøv å finn en som det ikke har vært skrudd eller endret så mye på! Som det er skrevet tidligere så er det mye kjøre glede i disse, og de er skjelden skrudd ihjel! Dette siste må vel være av intresse for deg, hvis du ikke har råd / muligheter til å foreta større eller flere reparasjoner. MX5 er i utgangspunktet en blir som ikke krever så mye/kostbart vedlikehold. En NA med 140HK må vel være på grensen av hva karosseri og deler tåler? Det er klart mye kan byttes ut, men sveisinger og metallet har sin begrensning.

90HK er mindre populære, og har dermed lavere pris. Det vil bety en bedre bil til deg! Bedre bil blir mindre kostnad i vedlikehold. Om et par år kan bilen selges, med mindre tap hvis du behandler den pent. Og da kan du, om ønskelig, kjøpe 1,8 eller noe slikt.

PH 8-)
Noe sånt du tenkte på da Petter :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24916480
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

PetterHG wrote:Når du har en begrenset mengde penger, som 40/45 høvdinger så er det åpenbart at det er et stykke opp for å få en virkelig rå bil! Uansett; det er mye fint å få for denne summen også. Det jeg ville gjort hadde vært å funnet en 90hk! Prøv å finn en som det ikke har vært skrudd eller endret så mye på! Som det er skrevet tidligere så er det mye kjøre glede i disse, og de er skjelden skrudd ihjel! Dette siste må vel være av intresse for deg, hvis du ikke har råd / muligheter til å foreta større eller flere reparasjoner. MX5 er i utgangspunktet en blir som ikke krever så mye/kostbart vedlikehold. En NA med 140HK må vel være på grensen av hva karosseri og deler tåler? Det er klart mye kan byttes ut, men sveisinger og metallet har sin begrensning.

90HK er mindre populære, og har dermed lavere pris. Det vil bety en bedre bil til deg! Bedre bil blir mindre kostnad i vedlikehold. Om et par år kan bilen selges, med mindre tap hvis du behandler den pent. Og da kan du, om ønskelig, kjøpe 1,8 eller noe slikt.

PH 8-)
Karosseri og deler tåler fint mer enn 140 hk, og å påstå at en 90-hk bil ikke er skrudd ihjel er også å skyte rimelig blindt. Lurer på hva du baserer dette på, spesielt siden "skrudd ihjel" kan bety så mye rart, også at bilen er totalrenovert.
Det finnes en god del NA'er med over 300 hk som ruller rundt forresten, og de sliter ikke med sveisinger og karosseri.

Problemet med 90-hestern er at den kom i 1994, og du må dermed på den nyeste delen av NA-familien for å finne en. Dette gjør utvalget rimelig snevert i det pris-segmentet.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by PetterHG »

Helt klart!
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24916480
ser ut til å være mye for pengene.
Som karosseri er det nyere og heller ikke gått så langt. Ting slites etterhvert, og her er det mindre tid til å "slite ut bilen".

Biler med stor motor kjøres oftere hardere, og det er ikke alle som vet hvordan og hva som kan skrus på for å behandle en bil. Et total-restaurering kan helt klart være positivt, hvis det utføres av en fagmann! En lakkering og montering av V8 vil selvfølgelig ikke være ensbetydende med en fin problemfri bil. Det negative med en bil som er "skrudd ihjel" er en uttalelse som jeg har med bakgrunn i diverse biler fra "et langt liv med bilinteresse". Du trenger ikke dra lengre enn til Finn.no før du finner biler som "nettopp er kommet tilbake fra service med kvitteringer for 60,000 og selges nå rimelig for 50,000". Slike tilbud bør få alle alarmbjeller til å ringe.

Det er ikke dermed sagt at alle skrudde og trimmede biler er av den kategorien! Men en bil som er tirimmet HAR (forhåpentligvis?) vært eiet av en som var interessert i å få mer ut av bilen enn hva som var levert originalt. Da er det et ønske at han har visst hva han gjorde! Og hvor lenge har han hatt bilen etter denne ombyggingen? Det er som en lakkering! Det er veldig fint første året! Kanskje også andre året, og tredje året kommer boblene. Hvis man da ikke har gjort et fint grunnarbeid! Hvordan grunnarbeidet har blitt gjort er ikke lett å se! Enten det er motor eller karosseri.

Dette er en fordel ved å ikke kjøpe biler som har vært skrudd på av hvem som helst! Men VET vedkommende hva han har gjort! Da kan det være en helt klar fordel!

Den 90HK ser i alle fall god ut! og bærer preg av å være original.
Vi har fortsatt 100 km/t som grense, og på svinger vil denne kunne gi samme følelsen!

PH 8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Harald »

man skal høre mye :D mx kaross osv ikke tåler mer enn 140 ja :P minst 500-600hk tipper jeg er mer reell grense. 450hk lager ihvertfall ikkeno problemer.

er man ung, er det trist som fan å kjøpe sportsbil med 90hk synes jeg da. blir frakjørt av focus tdi i aks etc.. da kommer lysta på trimming meget raskt.
unngå å kjøpe særeuropeiske husmorversjoner er mitt tips. vanlig 115hk 1.6 eller en av 1.8 modellene er eneste vettuge.
de som sier shortnose ikke er et tema, følger tydeligvis ikke med.. når det tross alt er såpass mange som har hatt problemer med det, så er det jo ikke no vits å utsette seg for unødig risiko da?
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

Når du kjøper deg en 15 år gammel bil så skal det mye til for at den ikke er skrudd på av hvem-som-helst. Å bedømme en motor på 116 hk som mer risikabel fordi det sannsynligvis er noen som har skrudd på den fordi de som skal skru på bilene sine velger den STORE motoren på 116 i stedet for den på 90?

Snakker om svada.
Skal vi se på det den veien, så kan vi si at 90-hestern er laget for europeiske gjerrigknarker, og derfor har den sannsynligvis blitt daukjørt og reparert mest hjemme i garasjen siden de ikke har penger til å sette den på verksted. Den har nok også masse parkeringsbulker som er billig fikset, fordi den lille motoren stort sett tiltrekker seg kvinnfolk og de kan ikke kjøre bil.

Får forresten ikke opp en linken fra noen av dere. Virker som forumet snipper den :(
Skal du bedømme bilen på motor, så for guds skyld ikke legg annet enn effekt i beregningen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by 2re »

LoKi wrote: Skal vi se på det den veien, så kan vi si at 90-hestern er laget for europeiske gjerrigknarker, og derfor har den sannsynligvis blitt daukjørt og reparert mest hjemme i garasjen siden de ikke har penger til å sette den på verksted. Den har nok også masse parkeringsbulker som er billig fikset, fordi den lille motoren stort sett tiltrekker seg kvinnfolk og de kan ikke kjøre bil.
Jeg ser fram i mot den vakre dagen du dukker opp hjemme hos meg for å levere bagasjestativet du har lånt et halvt års tid... :twisted:

Minner om at bilen min faktisk går... :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

Å f***, har glemt det helt av. Ligger trygt og godt i boden, så jeg har ikke noe som minner meg på at jeg har det :p

Skal komme rullende ned så snart jeg har bilen på veien igjen. Så skal du få høre hvordan bilen din KAN høres ut, og er du snill så kan du få sitte på og kjenne hvordan den skal dra også :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by 2re »

Det blir med andre ord lenge til. Det spørs om den er kjørbar etter at du har vært hos meg... :twisted:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by 2re »

En generell pekefinger til debattantene:

Det er tilltatt å ha forskjellige meninger om hvilke oppsett av bilen som er bra og dårlig. Men ikke vær arrogante "besserwissere" og omtal andres meninger som svada/tull/skal høre mye og andre liknende uttrykk. Ha respekt for andres meninger og oppfatninger. Det holder med å legge fram sine erfaringer eller sitt syn på saken.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply