høy c02 på eu-kontroll
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
Det forklarer vel da det krafttapet, jeg mener jeg føler ved aksellerasjon.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- MacBain
- 2000 RPM
- Posts: 272
- Joined: 27 Mar 2010, 00:20
- Medlemsnummer: 900
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
Er jo mulig du kjenner at du har tilbakestillt tenninga til 10 grader btdc også?, resulterer vel i litt dårligere bunndrag.
Miata 1995 1.8
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
glemte å informere at jeg hadde tilbakestilt tenningen til 14 grader btdc, så det dårlige bånndraget må komme fra bioetanolen, hvis ikke eksoslekkasjen min plutselig har blitt værre over nattaMacBain wrote:Er jo mulig du kjenner at du har tilbakestillt tenninga til 10 grader btdc også?, resulterer vel i litt dårligere bunndrag.

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re:
Rudolf wrote:Ta en tur til Svendsen Eksos og be dem sjekke eksosanlegget.
Hvis du er heldig så koster det deg ingenting![]()
Likte bilen drinken ?
Erik
Da har bilen vært hos Svendsen Eksos. Fantastisk bra service.
De fant to hull i overgangen rør/flens, inn mot katalysatoren.
Kappet av, sveiset på ny flens, 15 minutter, 500 kroner, fiks ferdig, fantastisk!!

Da bærer det til ny eu-etterkontroll.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
så bra 

Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
litt off topic, men mens bilen var heiset opp, oppdaget eksosmannen hos Svendsen Eksos, to løse bolter og en manglende bolt, mellom clutch-huset og motoren
ikke bra....



ikke bra....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Noen som har skiftet kløtsj ?mojo-91 wrote:litt off topic, men mens bilen var heiset opp, oppdaget eksosmannen hos Svendsen Eksos, to løse bolter og en manglende bolt, mellom clutch-huset og motoren![]()
ikke bra....
Kjekt med bolter, de holder bilen sammen lissom ....

Ser ut som du har en oljelekkasje i O-ringen på CAS-sensoren.
Erik
(petimeter)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re:
ja, det var det jeg også håpet på. Skjønner ikke hvor ellers oljen skulle komme fra.Rudolf wrote:Noen som har skiftet kløtsj ?mojo-91 wrote:litt off topic, men mens bilen var heiset opp, oppdaget eksosmannen hos Svendsen Eksos, to løse bolter og en manglende bolt, mellom clutch-huset og motoren![]()
ikke bra....
Kjekt med bolter, de holder bilen sammen lissom ....![]()
Ser ut som du har en oljelekkasje i O-ringen på CAS-sensoren.
Erik
(petimeter)
Men litt rart, da jeg inspiserte pakningen da jeg monterte toppen i høst...

Jeg fikk forøvrig klutsjen byttet i april 2011.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- MacBain
- 2000 RPM
- Posts: 272
- Joined: 27 Mar 2010, 00:20
- Medlemsnummer: 900
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Re:
Disse o-ringene holder ikke lange tiden, jeg har bytta de to ganger, og merker fortsatt att det svetter litt der.mojo-91 wrote:
ja, det var det jeg også håpet på. Skjønner ikke hvor ellers oljen skulle komme fra.
Men litt rart, da jeg inspiserte pakningen da jeg monterte toppen i høst...
Jeg fikk forøvrig klutsjen byttet i april 2011.
O-ringen skulle vært litt tykkere, noen som forøverig vet hvor de kan skaffes?
Jeg sleit også for ett par år siden med å finne en liten oljelekkasje og da var det o-ringen til peilepinnenholderen, kan være vært å sjekke ut.
Miata 1995 1.8
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Re:
jeg har byttet to ganger. Første gangen kjøpte jeg hos mazda. Andre gangen bestilte jeg fra mx5parts sammen med masse andre greier.MacBain wrote:Disse o-ringene holder ikke lange tiden, jeg har bytta de to ganger, og merker fortsatt att det svetter litt der.mojo-91 wrote:
ja, det var det jeg også håpet på. Skjønner ikke hvor ellers oljen skulle komme fra.
Men litt rart, da jeg inspiserte pakningen da jeg monterte toppen i høst...
Jeg fikk forøvrig klutsjen byttet i april 2011.
O-ringen skulle vært litt tykkere, noen som forøverig vet hvor de kan skaffes?
Jeg sleit også for ett par år siden med å finne en liten oljelekkasje og da var det o-ringen til peilepinnenholderen, kan være vært å sjekke ut.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
Nyskjerrig på utfallet her. Venter spent på å høre om fiksing av lekasjen løste CO problematikken
Har selv en bil som ikke er godkjent pga CO (mistenker lekasje ved manifold)
Har selv en bil som ikke er godkjent pga CO (mistenker lekasje ved manifold)
- vidarlavoll
- 6500 RPM
- Posts: 662
- Joined: 20 Jul 2010, 11:50
- Medlemsnummer: 886
- Location: Nærsnes, Røyken
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
Samme problemet her for noen uker siden. 4,5% verdi på EU, lekasje underkant manifoil, tettet og etterkontroll med null hull.AJF wrote:<null>
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høy c02 på eu-kontroll
Gode nyheter
Kjerra gikk gjennom avgasskontrollene,...men det var med et skriik!
Har som sagt fått sveiset igjen den eksoslekkasjen og håpet selvsagt at det skulle løse problemet helt.
Likevel viste målingene 1,042 ( maks tillatt verdi er 1,030 )
Sjefen på verkstedet ba meg ta meg en tur ut på ringveien og dra opp turtallet skikkelig noen ganger for så komme tilbake og måle på nytt.
Da viste verdien 1,033 og altså godt nok for å få det godkjent.
...puh...
Men jeg kunne tenke meg å finne ut av hvorfor verdiene ikke ligger lavere (har faktisk 50% e85 på tanken, så det er nok noe med systemet som ikk eer optimalt)

Kjerra gikk gjennom avgasskontrollene,...men det var med et skriik!
Har som sagt fått sveiset igjen den eksoslekkasjen og håpet selvsagt at det skulle løse problemet helt.
Likevel viste målingene 1,042 ( maks tillatt verdi er 1,030 )
Sjefen på verkstedet ba meg ta meg en tur ut på ringveien og dra opp turtallet skikkelig noen ganger for så komme tilbake og måle på nytt.
Da viste verdien 1,033 og altså godt nok for å få det godkjent.
...puh...
Men jeg kunne tenke meg å finne ut av hvorfor verdiene ikke ligger lavere (har faktisk 50% e85 på tanken, så det er nok noe med systemet som ikk eer optimalt)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Kanskje du har en eksoslekkasje til .... ?
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re:
Hm... Det må i såfall være mellom manifoil og motor, for Svendsen sjekket jo hele veien bakover...Rudolf wrote:Kanskje du har en eksoslekkasje til .... ?
Erik
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35