Page 3 of 24
Posted: 09 Jul 2008, 09:12
by mojo-91
Hadde aldri trodd at monteringen skulle gå så smertefritt. Alt sammen bare gled på plass. Det eneste knotete var å legge om kabelen til airbagsensoren. (den sitter rett ved panserlåsen, og ledningen lå tidligere over radiatoren.)
Rudolf: jeg har forøvrig kjøpt slike gassløftere som du også har. Kan ikke ha et slikt tøft motorrom og så måtte sette opp panseret med den der gamle pinnen. Betalte 20 pund inklusive frakt. E-bay er genialt.
Posted: 09 Jul 2008, 10:56
by Vegard
Alltid morsomt å skru på plass ting som går smertefritt! Blir veldig ryddig på eksos sida med det luft inntaket.
Har du en link til der du handla panserløftere?
Posted: 09 Jul 2008, 11:08
by uggla
Jeg måtte også bite i gresset. Jeg bygde først om panserholder-stanga mi i henhold til instruksjonene.
Men så kom trangen etter en Shock tower Brace og da går alt i vasken. Så da ble det panserløftere fra IL.
Får håpe det kommer meg i hende før treffet på torsdag....
Posted: 09 Jul 2008, 11:35
by inglar
Da får du ta de med på møtet så kan vi få montert litt

Lufta gjengesettet litt mer

Posted: 09 Jul 2008, 11:55
by uggla
Inglar sa:
Da får du ta de med på møtet så kan vi få montert litt Lufta gjengesettet litt mer
Du skal ikke se bort at nettopp det skjer. Det er hyggelig med litt felles-mekking. Så risikerer jeg å lære noe og...

Posted: 09 Jul 2008, 12:37
by mojo-91
Vegard wrote:Alltid morsomt å skru på plass ting som går smertefritt! Blir veldig ryddig på eksos sida med det luft inntaket.
Har du en link til der du handla panserløftere?
http://shop.ebay.co.uk/merchant/m350s_W ... oZQQ_sopZ1

Posted: 09 Jul 2008, 16:33
by Rudolf
mojo-91 wrote:Betalte 20 pund inklusive frakt. E-bay er genialt.
Man skal ikke snakke høyt om at man handler på E-bay
Det er sånn som skal skje litt hemmelig med PM og mail og sånn.
Det har jeg lært av de store tøffe gutta.
De som har årntli racerbil
Erik
Posted: 09 Jul 2008, 17:26
by Miatapowers
Rudolf wrote:mojo-91 wrote:Betalte 20 pund inklusive frakt. E-bay er genialt.
Man skal ikke snakke høyt om at man handler på E-bay
Det er sånn som skal skje litt hemmelig med PM og mail og sånn.
Det har jeg lært av de store tøffe gutta.
De som har årntli racerbil
Erik
Kjøper alt på ebay eg,

har selv slike panserløftere, eneste eg ikke liker med de er at man ser de nedi mellom panser og skjerm, men slipper den stanga da, men kanskje om man lakker de i samme farge som bilen så slipper man å se chromen lyser opp,
Posted: 10 Jul 2008, 22:43
by mojo-91
Jeg er blitt frelst på ny!! Fy søren den plastboksen har bra effekt på min gamle 250 000 km motor. Mye bedre gassrespons og bedre pådrag langs hele registeret. Den beste forbedringen er over 4000omdr på motorveien. Fjerdegir i 100km/t og klampen i bånn....dette går det jo faktisk å kjøre forbi med
Motoren maler som en katt og eksosens to blanke potter durer og koser seg.
vrrrrrrooooooooooom.......
GOD SOMMER

Posted: 15 Aug 2008, 10:17
by mojo-91
Etter gårsdagens treff på den proppfulle parkeringsplassen ved Frognerbadet fikk jeg av Erik vite at bilen min ikke er en 90-modell slik som VIN-koden tyder, men en 89 modell

Det originale ID-merket i dørkarmen sier Juni 1989, det samme sier den lille stofflappen som henger i sikkerhetsbeltet på førersiden. I følge
http://www.miata.net/faq/faq2.html#C så betyr L, første produksjons år (1990). JM1NA351X
L0110418 og bil 10418 produsert i dette første produksjonsåret.
Merkelig at det står juni 1989 på id-merket. Egentlig burte 1989 modellen da ha bokstaven "K" i VIN-koden, men det finnes jo ikke. Konklusjonen blir vel da at det offisielt ikke finnes noen 1989 modeller siden disse har "første produksjonsår =L=1990" i VIN-koden sin.
Hm... Siden det står at bilen er en 91-modell i vognkortet har bilen min liksom fått to år mindre på ryggen. Blir ikke veteranbil før i 2021 når den kunne blitt det i 2019

Posted: 15 Aug 2008, 10:32
by mojo-91
The MX-5, with production code NA, was made available for delivery to buyers worldwide in the following dates: March 1989 in Japan, July 1989 (as a 1990 model) in the U.S.A., 1990 in Europe.
Dette forklarer vel det hele. Bilen min ble altså å få kjøpt i USA i Juli 1989 (som 1990-modell). Dette betyr vel at det offisielt eksisterer 1989 modeller i form av Miata og MX-5, kun i form av Eunos Roadster.
Posted: 15 Aug 2008, 14:44
by Rudolf
mojo-91 wrote:The MX-5, with production code NA, was made available for delivery to buyers worldwide in the following dates: March 1989 in Japan, July 1989 (as a 1990 model) in the U.S.A., 1990 in Europe.
Dette forklarer vel det hele. Bilen min ble altså å få kjøpt i USA i Juli 1989 (som 1990-modell). Dette betyr vel at det offisielt eksisterer 1989 modeller i form av Miata og MX-5, kun i form av Eunos Roadster.
Her (også) gjelder det å holde tunga rett i munnen
1. Stol ALDRI på det som står i vognkortet når det gjelder årsmodell.
(det er bare noe BT tror om når bilen ble REGISTRERT første gang)
Har ingenting med når bilen ble PRODUSERT.
2. Modell- og produksjons-år er to forskjellige ting.
Alle har vel vært borti det forholdet at nye årsmodeller selges f.o.m. høsten året før.
3. For Miata så finnes det ikke noen VIN-kode (K) for årstallet 1989, men det ble solgt 23.000 Miataer som er produsert i 1989 i USA.
Du har en tidlig (juni 89) modell. Men den kalles alikevel 1990 model på Mazda-språket.
Det finnes INGEN Eunos/Roadster i Norge så vidt jeg vet.
De eldste MX-5 som finnes (min) ble produsert i februar 1990.
Got it ?
Erik
Posted: 15 Aug 2008, 19:17
by mojo-91
Hvis det ble produsert 23000 miata i 1989 så burde det da være god sjanse for at min bil er blandt de eldste Miata/Mx5 i Norge . Har du noen oversikt over hvor mange Miata det er i Norge?
Posted: 16 Aug 2008, 00:41
by Rudolf
mojo-91 wrote:Hvis det ble produsert 23000 miata i 1989 så burde det da være god sjanse for at min bil er blandt de eldste Miata/Mx5 i Norge . Har du noen oversikt over hvor mange Miata det er i Norge?
Tunga rett i munnen
Det ble SOLGT 23000 Miata i USA i 1989 (som nødvendigvis ble PRODUSERT samme år).
Det ble PRODUSERT 45200 Miata/EUNOS i 1989 (hvorav 34000 ble eksportert, stort sett til USA, men ikke nødvendigvis SOLGT samme år)
Got it ?
Jeg tror det er importert ca 600 Miata NA til Norge.
Det er REGISTRERT (i BT sitt register) 10 MX5/Miata 1989 mod.
Disse må nødvendigvis være Miata alle sammen.
Mer om det kan du lese her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=7942
Erik
Posted: 26 Aug 2008, 16:42
by mojo-91
Er i ferd med å bestille Racing Beat Front Sway bar. Er det noen som har noen formeninger om tubular vs. solid? Tubular er $50 dyrere men lettere, men Solid er kraftigere. Tenkte vente med rear sway bar. Har front og rear chassis braces fra før av. Burde holde dette her? eller burde jeg kjøpe med rear sway bar i samme slengen?
