![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Seriøs godkjenning av turbo.
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?
Må ha litt utfordringer..
Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hmm eg hadde nå på eu en co på 0,01 altså langt under dette kravet, men hva menes med HC da.RotaryPower wrote:Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?Må ha litt utfordringer..
Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Noen som virkelig vet hva bilen må gjennom av tester i en slik TÃœV test?
Det er jo mulig å godkjenne utslippene i norge også, men det er snakk om å måle litt mer enn når bilen står god og varm på tomgang...
Som jeg har skrevet før har jeg fått vite av flere hos vegvesenet at
bilen må stå i et "kammer" og bli kjørt ved flere turtall, og varm og kald motor osv...
Dvs. at de skal måle utslippene ved daglig bruk...
en PKK-måling er jo meget forenklet i forhold og det tas forbehold om at biltypen allerede er garantert fra produsent å holde målene...
Så hadde vært kjekt å vite hva de gjør hos TÃœV under en slik godkjenning.. og hva det koster i forhold til å gjøre det i Norge..
Det er jo mulig å godkjenne utslippene i norge også, men det er snakk om å måle litt mer enn når bilen står god og varm på tomgang...
Som jeg har skrevet før har jeg fått vite av flere hos vegvesenet at
bilen må stå i et "kammer" og bli kjørt ved flere turtall, og varm og kald motor osv...
Dvs. at de skal måle utslippene ved daglig bruk...
en PKK-måling er jo meget forenklet i forhold og det tas forbehold om at biltypen allerede er garantert fra produsent å holde målene...
Så hadde vært kjekt å vite hva de gjør hos TÃœV under en slik godkjenning.. og hva det koster i forhold til å gjøre det i Norge..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
jeg tror at noen på bimmers forumet har vært igjennom detta.
hvis jeg ikke tar helt feil?!
var på en E30 med turbo.
går kanskje ann å høre der?
hvis jeg ikke tar helt feil?!
var på en E30 med turbo.
går kanskje ann å høre der?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det som er spesielt med 91/441EØS er ikke kravene. Men måten testen utføres på. I direktivet står det pinlig nøyaktig hvordan testen skal gjennomføres. Den skal gjennomføres på godkjent labratorium. Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.RotaryPower wrote:Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?Må ha litt utfordringer..
Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Fikk vite at det finnes i Trondheim også..Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret
Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.
Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Biltilsynet hadde en liste over godkjente kammerEspenSort92 wrote:Fikk vite at det finnes i Trondheim også..Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret
Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.
Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
I det lå det nok at det skulle løse seg uten å betale for en sånn test..HansT wrote:What the fu**... hva mente han med det???? At offentlig ansatte tjenestemenn skal holde på sånn provoserer meg grenseløst.. Hva var argumentet for at du skulle "vente litt" ???Vidar wrote: Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive