Seriøs godkjenning av turbo.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvis du da får en generell godkjenning ser det ut til at du har sponsorer allerede ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Vurderer STERKT å gjøre det samme... Håper bare på en fin skatteutbetaling nå =p
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.

Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300

Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.

Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.

Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.

Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det? :P Må ha litt utfordringer..

Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

RotaryPower wrote:Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.

Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300

Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.

Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.

Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.

Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det? :P Må ha litt utfordringer..

Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
Hmm eg hadde nå på eu en co på 0,01 altså langt under dette kravet, men hva menes med HC da.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Og du har hvilket eksos anlegg? Kat?
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

StianOppistov wrote: Hmm eg hadde nå på eu en co på 0,01 altså langt under dette kravet, men hva menes med HC da.
HydroCarbons.. Mangler en betegnelse foran også, ppm. Parts per million. Uforbrent bensin/sot med andre ord.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hvordan måler man hc da, bør kunne stille linken så fint at dette skal gå. den tuner seg selv etter lambda så co bør i allefall kunne få igjennom,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hvis du leser posten min over, så finner du ut av det. En vanlig avgassmåler som du finner på alle verksteder som driver med EUkontroll vil måle O2, CO, CO2, HC og LAMBDA. Hvis jeg ikke husker veldig feil.. :P
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Noen som virkelig vet hva bilen må gjennom av tester i en slik TÃœV test?

Det er jo mulig å godkjenne utslippene i norge også, men det er snakk om å måle litt mer enn når bilen står god og varm på tomgang...

Som jeg har skrevet før har jeg fått vite av flere hos vegvesenet at
bilen må stå i et "kammer" og bli kjørt ved flere turtall, og varm og kald motor osv...

Dvs. at de skal måle utslippene ved daglig bruk...
en PKK-måling er jo meget forenklet i forhold og det tas forbehold om at biltypen allerede er garantert fra produsent å holde målene...

Så hadde vært kjekt å vite hva de gjør hos TÃœV under en slik godkjenning.. og hva det koster i forhold til å gjøre det i Norge..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

jeg tror at noen på bimmers forumet har vært igjennom detta.
hvis jeg ikke tar helt feil?!

var på en E30 med turbo.

går kanskje ann å høre der?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

RotaryPower wrote:Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.

Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300

Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.

Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.

Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.

Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det? :P Må ha litt utfordringer..

Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
Det som er spesielt med 91/441EØS er ikke kravene. Men måten testen utføres på. I direktivet står det pinlig nøyaktig hvordan testen skal gjennomføres. Den skal gjennomføres på godkjent labratorium. Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Fikk vite at det finnes i Trondheim også..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret

Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.

Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:
Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Fikk vite at det finnes i Trondheim også..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret

Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.

Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull :)
Biltilsynet hadde en liste over godkjente kammer :)
Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote: Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt :D
What the fu**... hva mente han med det???? At offentlig ansatte tjenestemenn skal holde på sånn provoserer meg grenseløst.. Hva var argumentet for at du skulle "vente litt" ???
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

HansT wrote:
Vidar wrote: Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt :D
What the fu**... hva mente han med det???? At offentlig ansatte tjenestemenn skal holde på sånn provoserer meg grenseløst.. Hva var argumentet for at du skulle "vente litt" ???
I det lå det nok at det skulle løse seg uten å betale for en sånn test..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply