Ny bil i dag
Moderator: Styremedlemmer
- PetterHG
- 1000 RPM
- Posts: 160
- Joined: 14 Aug 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 513
- Location: Oslo
- Status: Offline
Ikke lakk om bilen med mindre lakken er veldig(!!) stygg!! Originallakken er bestandig best! Da bilen var ny ble den brenn-lakkert. Lakken fikk herde under høy varme. Dette gir en langt bedre lakk enn dette som blir sprøytet på senere!
Spander heller en lørdag og gå over bilen med cleaner og polering. Det tar en fin lørdag, men er en hyggelig jobb! Dette "nymotens" saken om at bilene bare kjøres gjennom en maskin og lakkes med noen års mellomrom er ikke å anbefale!
Du kan se på lakken når den trenger mer polering. Da ligger regnet i dammer på panseret og ikke disse fine perlene!
Med cleaner/rubbing får du farven tilbake. Da er imidlertid lakken åpen for fuktighet, og polish må på. Deretter får du en flott glans!! PS! du beholder også den beste lakken og sparer masse penger!!! (som heller kan brukes til annet!!)
Lykke til!
Spander heller en lørdag og gå over bilen med cleaner og polering. Det tar en fin lørdag, men er en hyggelig jobb! Dette "nymotens" saken om at bilene bare kjøres gjennom en maskin og lakkes med noen års mellomrom er ikke å anbefale!
Du kan se på lakken når den trenger mer polering. Da ligger regnet i dammer på panseret og ikke disse fine perlene!
Med cleaner/rubbing får du farven tilbake. Da er imidlertid lakken åpen for fuktighet, og polish må på. Deretter får du en flott glans!! PS! du beholder også den beste lakken og sparer masse penger!!! (som heller kan brukes til annet!!)
Lykke til!
En liten oppdatering.
Det har i grunn ikke skjedd så mye med bilen. Den venter på deler.
Bremseklossene byttet jeg til YellowStuff etter anbefaling fra Brakes.
Når det gjelder lakking så er litt av problemet at lakken er stygg, det som er værre er at det nesten ikke er en rett vinkel. Panseret har flere merker etter at det har blitt dyttet ned. Sidedørene er veldig stygge.
Alternativet er å ta de stedene som er stggest, men det er ikke mye igjen av den orginale lakken.
Har fått et par priser på lakkering, men synes fortsatt det er veldig dyrt for en såpass liten bil. Ca 20.000 ryker jeg på.
Det er jo nesten 1/3 av det jeg gav for bilen.
Hans-Petter
Det har i grunn ikke skjedd så mye med bilen. Den venter på deler.
Bremseklossene byttet jeg til YellowStuff etter anbefaling fra Brakes.
Når det gjelder lakking så er litt av problemet at lakken er stygg, det som er værre er at det nesten ikke er en rett vinkel. Panseret har flere merker etter at det har blitt dyttet ned. Sidedørene er veldig stygge.
Alternativet er å ta de stedene som er stggest, men det er ikke mye igjen av den orginale lakken.
Har fått et par priser på lakkering, men synes fortsatt det er veldig dyrt for en såpass liten bil. Ca 20.000 ryker jeg på.
Det er jo nesten 1/3 av det jeg gav for bilen.
Hans-Petter
2008 MX-5
(x)1991 Miata 1,6L (trodde jeg hadde 1,8L) Rød
(x)1991 Miata 1,6L (trodde jeg hadde 1,8L) Rød
- PetterHG
- 1000 RPM
- Posts: 160
- Joined: 14 Aug 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 513
- Location: Oslo
- Status: Offline
Da kan det jo være interessant å prøve cleaner/rubbing. Jeg vet også det finnes "Tryllekunstnere" som kan rette ut bulker med fingrene. Da jeg kjøpte en bil hos Toyota (en Camry) hadde den en bulk på bagasjelokket. Da ble jeg fortalt om "Tryllekunstneren", som de kalte han. Han kom innom på torsdager og rettet ut slike bulker.... Den ble helt borte...
Selv om bilen er liten er det like mye, hvis ikke mer arbeid å lakke den. Bare det å demontere å klargjøre bilen tar masse tid.Shopman wrote:En liten oppdatering.
Det har i grunn ikke skjedd så mye med bilen. Den venter på deler.
Bremseklossene byttet jeg til YellowStuff etter anbefaling fra Brakes.
Når det gjelder lakking så er litt av problemet at lakken er stygg, det som er værre er at det nesten ikke er en rett vinkel. Panseret har flere merker etter at det har blitt dyttet ned. Sidedørene er veldig stygge.
Alternativet er å ta de stedene som er stggest, men det er ikke mye igjen av den orginale lakken.
Har fått et par priser på lakkering, men synes fortsatt det er veldig dyrt for en såpass liten bil. Ca 20.000 ryker jeg på.
Det er jo nesten 1/3 av det jeg gav for bilen.
Hans-Petter
Du kan jo kansje spare litt penger hvis du levere bilen ferdig "ribba" til lakkering.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Hvis du lakkerer den svart, kan du også spare penger..
Går å suge ut bulker hvis det ikke er noen profil i metallet..
Vil ikke anbefale å lakke deler av bilen. Blir veldig sansynlig fargeforskjell..
Ser ikke helt problemet med å hellakkere den. Den orignale lakken vil jo ligge innerst.. Litt nedslipt. Men det er jo bare overflaten..
Går å suge ut bulker hvis det ikke er noen profil i metallet..
Vil ikke anbefale å lakke deler av bilen. Blir veldig sansynlig fargeforskjell..
Ser ikke helt problemet med å hellakkere den. Den orignale lakken vil jo ligge innerst.. Litt nedslipt. Men det er jo bare overflaten..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- 2000 RPM
- Posts: 340
- Joined: 05 Feb 2006, 01:00
- Location: en holme ut om ålesund
- Status: Offline
dette er berre tull!!! i begynelsen av 90 åra kom de nye miljøkrav til lakken bilprodusentene brukte,denne lakken er langt dårligere en reprasjons lakken fra di store lakk produsentene i dag.PetterHG wrote:Ikke lakk om bilen med mindre lakken er veldig(!!) stygg!! Originallakken er bestandig best! Da bilen var ny ble den brenn-lakkert. Lakken fikk herde under høy varme. Dette gir en langt bedre lakk enn dette som blir sprøytet på senere!
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Hva slags ramme har du til skiltet ditt forran? Ser _litt_ bedre ut enn å bare ha skiltet skrudd fast på snuta..Beining wrote:Her kommer en liten bilde update(beklager kvaliteten, mobil)
![]()
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- JIN91BRG
- 500 RPM
- Posts: 79
- Joined: 24 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 24
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
I forhold til ytelse og fremtidige behov er det ikke så farlig om du har fått deg en 1,6liter. 1,6 er det beste utgangspunket for trimming, i utgangspunktet er den konstruert for turbo. Mazda i UK leverte også "orginalutgaver" med bbr turbo. 1,8 literen som kom i 93 er en helt annen konstruksjon. De fleste som trimmer Mx-5 benytter 1,6.
Jeg ville nok gått en runde med selger på dette med prisen likevel. Du har jo tross alt betalt for 24 gamper som ikke er der.
Lykke til med en gøyal sommer !
Jeg ville nok gått en runde med selger på dette med prisen likevel. Du har jo tross alt betalt for 24 gamper som ikke er der.
Lykke til med en gøyal sommer !
JIN 91'BRG
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
her tar du nok litt feil.. 1.8 er minst like bra å trimme.. tåler like mye om ikke mer og man får mer effekt ut av 1.8 motoren.. som sagt tidligere er drivverket den største forskjellen.. 1.6 drivverket er søppel sammenlinknet med det skuddsikre 1.8 drivverket..
skulle ønske eg hadde 1.8l drivverk..
skulle ønske eg hadde 1.8l drivverk..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nå ble 1,8 som 1,6 bygd originalt som turbo i mazda 323 og tåler masse juling, men er nok lettere å skaffe tuningdeler til 1,6 om man leter på feks ebay, men 1,8 er bedre å trimme og gir ett bedre resultat, eg skulle gjerne hatt en 1,8, er tross alt 240cc mer volum i denne, 1697cc-1839ccJIN91BRG wrote:I forhold til ytelse og fremtidige behov er det ikke så farlig om du har fått deg en 1,6liter. 1,6 er det beste utgangspunket for trimming, i utgangspunktet er den konstruert for turbo. Mazda i UK leverte også "orginalutgaver" med bbr turbo. 1,8 literen som kom i 93 er en helt annen konstruksjon. De fleste som trimmer Mx-5 benytter 1,6.
Jeg ville nok gått en runde med selger på dette med prisen likevel. Du har jo tross alt betalt for 24 gamper som ikke er der.
Lykke til med en gøyal sommer !
Kunne tenkt meg en na trimmet 1,8 eg istedet for supercharger, regner med effekten ville blitt det samme ca..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.