Sugemotor med høy effekt

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Keith Tanner bygde NA trin til sin Targa Miata http://targamiata.com/index.php

Han hadde som mål å få 200 RWHP med denne oppskriften:

FM stroker kit, final capacity 2020cc
11.5:1 compression
1999 head, ported and polished
1mm oversize stainless steel valves
custom 4-1 header
"fast road" cams
Flyin' Miata high performance valve springs
Hydra ECU
prototype clutch
Torsen rear end with a 4.10 ratio
Factory 5-speed transmission

Les sidene, artig lesning!
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

BaktusBror wrote:Keith Tanner bygde NA trin til sin Targa Miata http://targamiata.com/index.php

Han hadde som mål å få 200 RWHP med denne oppskriften:

FM stroker kit, final capacity 2020cc
11.5:1 compression
1999 head, ported and polished
1mm oversize stainless steel valves
custom 4-1 header
"fast road" cams
Flyin' Miata high performance valve springs
Hydra ECU
prototype clutch
Torsen rear end with a 4.10 ratio
Factory 5-speed transmission

Les sidene, artig lesning!
Bare delene her er jo langt over 50.000,- pluss port & polish, mapping, montering etc etc.

200rwhp koster nok glatt 100.000.... kan ikke helt se jeg synes det er verdt pengene :)
Spesielt ikke når man får samme effekt for ca. 15-20.000 med turbo...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

hvor mye effekt ble det til slutt da? Jeg vet det var skuffende resultat istarten.
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

nope-mx5 wrote:Spesielt ikke når man får samme effekt for ca. 15-20.000 med turbo...

-n
Koster ikke en turbo mer...?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

jeg er ikke sikker, så en dyno med 162 hester...
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

LOL
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

indahla wrote:
nope-mx5 wrote:Spesielt ikke når man får samme effekt for ca. 15-20.000 med turbo...

-n
Koster ikke en turbo mer...?
Begi-S kit som har veldig fornuftige deler, og som også er veeeeldig kurrant å oppgradere siden, koster nå $1799 for 99-05, $1829 for 89-93 og $1905 for 94-97.

Dette gir 140-160rwhp for ca. 12.000,-
Oppgraderer man med intercooler og noe slags styring av bensin/tenning, så er det ikke stort som skal til for å dra det opp til 200rwhp.
(140-160 er på 4-6 psi, som er liiite ladetrykk, med IC kan man nok greit ta 8-10 psi).

Turbo er billig på mx5, så enkelt er det :)
Dette er jo og mye pga. man ikke bør åpne 1.8l`n før man gjerne runder 250 rwhp :)
(og BP motoren er jo utrolig takknemlig for pustehjelp).

(med delene og prisene på dette kitet skjønner jeg overhodet ikke hvorfor noen fortsatt kjøper Greddy kit)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

..påan' igjen.. :P
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

...blir alltid nevnt 1,8L når det er snakk om turbo aller kompressor,
hva med oss som sitter med 1,6L -ikke noe å engang tenke på for oss? :? :roll:
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

B1ackBoX wrote:...blir alltid nevnt 1,8L når det er snakk om turbo aller kompressor,
hva med oss som sitter med 1,6L -ikke noe å engang tenke på for oss? :? :roll:
Turboer er da lett å smokke på 1,6, har nett gjort det, og kan gjerne skru det av igjen om noen vil ha det liksom,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply