Page 4 of 24
Posted: 26 Aug 2008, 16:48
by Rudolf
mojo-91 wrote:Er i ferd med å bestille Racing Beat Front Sway bar. Er det noen som har noen formeninger om tubular vs. solid? Tubular er $50 dyrere men lettere, men Solid er kraftigere. Tenkte vente med rear sway bar. Har front og rear chassis braces fra før av. Burde holde dette her? eller burde jeg kjøpe med rear sway bar i samme slengen?
Jeg kjøpte "tubular" og er kjempefornøyd med de ...
De bakre får jeg først testet på autoslalom til helga.
(Men så lenge klarer du nok ikke å vente

)
Erik
Posted: 26 Aug 2008, 17:07
by TurboLag
jeg har tubular framme og solid bak på min NA, angrer ikke et sekund! bilen har mye lettere for å gjøre det jeg vil nå, istedet for å plutselig beynne å gli ukontrollert når man presser den
Posted: 02 Sep 2008, 13:32
by mojo-91
Da har jeg og vært så heldig å få litt historikk hjelp av Kjakan.
Bilen er produsert tidlig, og har vært med i en liten ulykke. Ikke store greiene da det er registrert "No structural / frame damage reported to CARFAX" eller "No airbag deployment reported to CARFAX".
2 eiere ser det ut til.
A CARFAX Vehicle History Report is based only on information supplied to CARFAX. CARFAX checked over 5 billion vehicle history events and found 5 record(s) for this 1990 MAZDA MX-5 MIATA (JM1NA351XL0110418).
Date: Mileage: Source: Comments:
06/20/1989 NICB Vehicle manufactured
and shipped to original dealer
12/29/1993 50,930 Ohio
Motor Vehicle Dept.
Cincinnati, OH
Title #3100326322 Title issued or updated
06/28/1994 Ohio
Police Report
Cincinnati, OH
Case #19941110913 Accident reported
Vehicle involved in crash
or collision
01/30/1995 57,323 California
Inspection Station
Vacaville, CA Passed emissions inspection
09/01/2008 Mazda Motor of America, Inc. No recalls open for repair
Posted: 19 Sep 2008, 15:50
by mojo-91
Jeg har lenge gått å ventet på at RSpeed skal få inn ny leveranse av Chaparral-felger. De skal visst være inne rundt juletider.
Mens jeg venter så har jeg gjort litt research på andre felger som kan gi bilen min litt old-school look. Da snublet jeg selvsagt over Rota RB. Bilen på bildet har 15x8-et.35. Det ser bare så utrolig rafft ut. Har ikke lyst å ødelegge kjøreegenskpene for mye så tenkte gå for 15/7-et. 35 evt.40 i stedet. Og Silver i stedet for Gunmetal.
Synspunkter?

Posted: 19 Sep 2008, 16:05
by HF-mx5T
delte meninger om hvorvidt 15x8 vil ødelegge kjøreegenskapene dine da men.. synes rota felgene er kulere enn de første du hadde bilde av.. er jo tross alt ikke no veteranbil uansett. så lov å ha den noe mer "moderne" varianten i mine øyne..
Posted: 19 Sep 2008, 16:07
by Hauk
mojo-91 wrote:Synspunkter?
Tja... *sikle*?
Synes faktisk Rota RB er finere. Liker blant annet senterkoppen bedre. Har du vektene på disse liggende?
Posted: 19 Sep 2008, 16:27
by Vegard
Tror det kunne blitt veldig kult med Rota felgene i 15x8+35. Kjører sjøl 15x7+35 og har grei klaring med breie 205/50 dekk (r888) Så den ekstra 1.25cm lenger ut og lenger inn tror jeg skal gå fint.
Posted: 19 Sep 2008, 17:04
by mojo-91
Hauk wrote:mojo-91 wrote:Synspunkter?
Tja... *sikle*?
Synes faktisk Rota RB er finere. Liker blant annet senterkoppen bedre. Har du vektene på disse liggende?
6 kilo felgen !
lett!

Posted: 19 Sep 2008, 21:39
by TraZan
Vegard wrote:Tror det kunne blitt veldig kult med Rota felgene i 15x8+35. Kjører sjøl 15x7+35 og har grei klaring med breie 205/50 dekk (r888) Så den ekstra 1.25cm lenger ut og lenger inn tror jeg skal gå fint.
Har 205/50R15 ToyoR888 på felger med ET25 når jeg trenger det (atoslalom), men subber i front med senk.
Kjører normalt på 215/40R16 ET30. Fungerer veldig bra. Ikke problemer.
Posted: 13 Nov 2008, 12:00
by mojo-91
nye vinterdekk
Da er bilen skodd for en ny vinter. Forhåpentligvis sin siste da bilen egentlig skulle få en avlaster denne vinteren (fordømte finanskrise!!:evil:)
Uansett....da Miata i grunnen ikke er verdens tryggeste vinterbil tenkte jeg det var på tide å gi de gamle dårlige Toyo-dekkene fyken og handle fra øverste hylle denne gangen. De gamle Toyo dekkene var som å kjøre på viskelær. Nå er det altså andre boller; Nokian Hakkapelitta R i 185/55/15.
Som dere sikkert ser så sitter disse på mine faste 15-tommers felger. Dette er fordi Hankook Ventus´ene ligger i kjelleren og venter på at sine nye Rota RB skal bli shippet over fra England.
[
Ellers så har jeg endelig anskaffet meg noen skikkelige pluggkabler; Magnecor Electrosport 80 og nye NGK plugger. Kjenner bilen går mye bedre etter kaldstart. Brukte lugge en del tidligere i høst. Klistremerke på innsiden av panseret hører med

ellers sitter det Agip 5/40 olje på motoren så nå kan den fordømte vinteren bare komme

Posted: 15 Nov 2008, 01:35
by StianS
Hva måtte du gi for Rota RB felgene, og hvor har du bestilt fra? Ble det forresten 7x15 ET35?
Posted: 19 Nov 2008, 14:40
by mojo-91
Rota RB i 15/7 leveres kun i offset 35 fra den britiske distributøren
pris: £450, shipping: £60
Posted: 23 Jan 2009, 10:36
by mojo-91
Jeg har slitt litt med for lavt turtall ved kaldstart og dårlig drag rundt 2-3000omdr. Ved kaldstart har turtallet lagt seg på 900omdr og jeg har måttet ruse motoren for at den ikke skulle kveles.Ellers har den altså vært daff i området 2-3000 omdr, særlig i 1 og 2. gir.
Men jeg har og funnet ut hva som var feilen
P.C.V Valve
Ventilen som sitter på styrbord side av motorens toppdeksel. Jeg fant ut at denne var knekt helt av. For noen år siden så var det en god sprekk i den, og jeg tapet den med sort elektrikertape. Deretter har jeg helt glemt at ventilen var defekt. Etter mine turtallsproblemer, har jeg vurdert alt fra defekt luftmengdemåler til dårlig kontakt i coil. Men hedigvis så husket jeg at denne ventilen hadde en sprekk så jeg sjekket denne før jeg begynte å feilsøke andre steder.
Altså, ventilen var knekt i to og den gamle tapen holdt det så vidt sammen, og jeg kunne høre en betydelig susing fra ventilen av luft som kom ut.
Etter å ha tatt ut de to delene av ventilen, renset de og tapet de godt sammen igjen, var problemet løst og turtallet normalt igjen.
problem solved
Så langt er har det jo gått bra. Nå har jeg mottatt en ny, original pcv-ventil fra mx5-parts med delenummer BP05-13-890.
Det er den ventilen på høyre side på bildet.
Den gamle ventilen er til venstre, og tapet med sort elektrikertape.
Grunnen til at jeg legger ut dette bildet er at de to ventilene er ikke like!!

Den nye, originale mazda-ventilen har en mindre diameter i pluggene. Den sorte o-ringen som sitter i toppdekselet tetter ikke skikkelig rundt den nye ventilen. Når jeg hadde den montert var gassresponsen slapp og turtallet falt i bånn hver gang jeg slapp gassen.
Inn med den gamle, tapet og j****g, men den funker.
Noen som har noen erfaringer her? Enten så må jeg vel finne en ny o-ring, eller finnes det en egen miata pcv-ventil?
en annen ting
Den gamle ventilen er hul innvendig. Den har ingen innmat, og er etter min mening ikke noen ventil. Man kan blåse luft begge veier. (men den funker) Den nye ventilen er en ventil og slipper bare luft fra motoren og ut. Dette er et mysterium
PCV VALVE -- A Critical Component To Ensure That Your Vehicle Will Meet The Emissions Compliance Testing Standards, Its Regular Maintenance Helps Avoid Poor Engine Performance, Rough Idling, And Stalling, Designed To Reduce The Air Pressure Inside The Engine And Redirect It To The Air Intake System, Greatly Contributes In Making Your Engine Fuel-Efficient And Smooth Running
Posted: 23 Jan 2009, 13:50
by DrHolm
stilig tegning.

Posted: 23 Jan 2009, 16:53
by Rudolf
mojo-91 wrote:
Noen som har noen erfaringer her? Enten så må jeg vel finne en ny o-ring, eller finnes det en egen miata pcv-ventil?
en annen ting
Den gamle ventilen er hul innvendig. Den har ingen innmat, og er etter min mening ikke noen ventil. Man kan blåse luft begge veier. (men den funker) Den nye ventilen er en ventil og slipper bare luft fra motoren og ut. Dette er et mysterium
Den ventilen du skal ha har delenr. BP05-13-890
Det skal stå BP05 på den.

Men jeg tror ikke det er så veldig farlig.
Det viktigste er at den gjør jobben som VENTIL.
Dvs. lufta skal bare kunne gå en vei (fra ventilhuset og UT).
Din gamle er ødelagt (knekt) slik at sperreventilen inni har ramla ut.
Kast den i søppla og prøv å montere den nye slik at den blir tett.
Hvis ikke må du få den riktige fra MX5parts.
Vær obs på at ventilen er montert med denne hylsa i ventildeksellokket.
Den må være der !
Lykke til
Erik