Beverly
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Re: Beverly
De klare lyktene er fine på bilen. Kan disse direkte erstatte den europeiske versjonen mht. blink og parklys? Mener at noen av de man får kjøpt ikke har holder til parklyspære?
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Beverly
Ja, de har blinddeksel som må borres/skjæres ut. Egentlig uproblematisk. Her er jeg i startfasen med mine. Original øverst:EatonMiata wrote:De klare lyktene er fine på bilen. Kan disse direkte erstatte den europeiske versjonen mht. blink og parklys? Mener at noen av de man får kjøpt ikke har holder til parklyspære?
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Re: Beverly
Takk for svar - med ypperlig demonstrasjon av jobben som må gjøres
Det så jo ganske greit ut - ledningsnett etc. er vel da ellers "plug & play" går jeg ut fra ?

Det så jo ganske greit ut - ledningsnett etc. er vel da ellers "plug & play" går jeg ut fra ?

1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg borret opp lyktene mine slik at jeg har "alle" muligheter når det gjelder lys.EatonMiata wrote:Takk for svar - med ypperlig demonstrasjon av jobben som må gjøres![]()
Det så jo ganske greit ut - ledningsnett etc. er vel da ellers "plug & play" går jeg ut fra ?
Kjører for tiden rundt med originale "amerikanske" lys på Leopold (kombinert park/kjørelys og blinklys i samme store pære).
Ikke helt lovlig, men veldig stilig ....

I Beverly har jeg parklys/kjørelys i ytterkanten av lyktene og schwæææære blinklys i den større delen av lykta.
Litt tøfft det også.
De to variantene har forskjellige ledninger til lyktene, men er bare å plugge om på en kontakt som sitter like innenfor lykta.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Re: Beverly
Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre?
Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....

1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
Re: Beverly
jeg (og mange andre sikkert) har gjort dette.EatonMiata wrote:Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre?Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Re: Beverly
Da kommer jeg nok til å "kopiere deg" akkurat der Harald. Resten tror jeg ikke jeg skal forsøke å kopiere.....Harald wrote:jeg (og mange andre sikkert) har gjort dette.EatonMiata wrote:Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre?Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....

1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hjemmekontor på Oslo Dekksenter
Siden bukken på Grorud var opptatt, så var det hyggelig å ta litt kontorarbeid på Oslo Dekksenter.
Og der er det jo likesinnede også ......

Tema for dagen var klutsj !
Og då må som kjent girkassa ut.

Mange bolter som sitter litt kinkig til, så noen kryss-ledd og forlengere hører med.

Jeg valgte å fjerne eksosrøret mellom eksosmanifold og katalysator.
PPF (Power Plant Frame) skrudde jeg bare løs i girkassa og bøyde til siden.
Alt så som vanlig rent og pent ut og boltene løsnet lett som bare det.

Flekkene som en ser på svinghjulet og på (den gamle) klutsjen viser at her har det vært varmt.
Blålige flekker ....

Utløserlageret og pilotlager ble selvfølgelig skiftet i sanmme slengen.
Ingen tendenser til oljelekkasje fra bakre oljelager, så det ble ikke skiftet.

Så da er min nye kledelige rosa FM Level 1 klusj på plass.
Så nå kan dere passe dere folkens, for nå er Beverly klar som et egg
Takk til Jonne for lån av bukk og oppmuntrende kommentarer ....
Erik
Siden bukken på Grorud var opptatt, så var det hyggelig å ta litt kontorarbeid på Oslo Dekksenter.
Og der er det jo likesinnede også ......

Tema for dagen var klutsj !
Og då må som kjent girkassa ut.

Mange bolter som sitter litt kinkig til, så noen kryss-ledd og forlengere hører med.

Jeg valgte å fjerne eksosrøret mellom eksosmanifold og katalysator.
PPF (Power Plant Frame) skrudde jeg bare løs i girkassa og bøyde til siden.
Alt så som vanlig rent og pent ut og boltene løsnet lett som bare det.

Flekkene som en ser på svinghjulet og på (den gamle) klutsjen viser at her har det vært varmt.
Blålige flekker ....

Utløserlageret og pilotlager ble selvfølgelig skiftet i sanmme slengen.
Ingen tendenser til oljelekkasje fra bakre oljelager, så det ble ikke skiftet.

Så da er min nye kledelige rosa FM Level 1 klusj på plass.
Så nå kan dere passe dere folkens, for nå er Beverly klar som et egg

Takk til Jonne for lån av bukk og oppmuntrende kommentarer ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Beverly
Det så enkelt å greit ut
Hva trenger man av verktøy? Hvor lang tid tok det? Hvis man bytter svinghjul, er det bare å bolte det på?

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Du trenger pipenøkkelsett og fastnøkler 10, 12, 14, 17 og 19 mm.Stehu wrote:Det så enkelt å greit utHva trenger man av verktøy? Hvor lang tid tok det? Hvis man bytter svinghjul, er det bare å bolte det på?
I tillegg trenger du utstyr for å tappe olje av girkassa (og fylle på igjen) og sentreringsverktøy for klutsj-lamellen.
Jeg demonterte begge O2-sensorene (bredbånd og stock), der trenger du (oftest) 22 mm fastnøkkel.
Tidsforbruket mitt var ca. 6 timer med endel juging og kaffedrikking (inkl. hjulbalansering, kalibrering av bredbåndslambda o.a.)
Det er bare å bolte på et evt. nytt svinghjul.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Beverly
Hørtes slettes ikke ille ut
Hvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Beverly
Standard ja.Stehu wrote:Hørtes slettes ikke ille utHvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
Det får du hos biltema for en grei penge, hvis ikke kan du svinge innom Tyriveien og låne mitt

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Rosa klutsj er tingen !
Da har klutsjen blitt skikkelig testa og det virker veldig lovende.
Den er minst like lett på pedalen som den originale
Tar jevnt og fint, men litt tidligere enn den jeg hadde før.
Klutsje er veldig behagelig å kjøre med, også i bytrafikk.
Siden den tåler 318 ft/lb (og Beverly er god for "bare" 160 med det oppsettet jeg har nå), så har jeg jo litt å gå på.
M.a.o. ingen grunn til å ha en "ubehagelig" klutsj.
Superfornøyd.
Jeg kan trygt anbefale FM Level 1 til de som ikke skal over 300 i moment (altså de færreste)
Erik
Da har klutsjen blitt skikkelig testa og det virker veldig lovende.
Den er minst like lett på pedalen som den originale

Tar jevnt og fint, men litt tidligere enn den jeg hadde før.
Klutsje er veldig behagelig å kjøre med, også i bytrafikk.
Siden den tåler 318 ft/lb (og Beverly er god for "bare" 160 med det oppsettet jeg har nå), så har jeg jo litt å gå på.
M.a.o. ingen grunn til å ha en "ubehagelig" klutsj.
Superfornøyd.
Jeg kan trygt anbefale FM Level 1 til de som ikke skal over 300 i moment (altså de færreste)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Beverly
skal en hel del til for å ha over 300fotpund moment med relativt normale oppsett i mx5..
stussa litt over at dere ikke bytta simringen i bakkant i samme slengen jeg da
kjip jobb å ta senere, og forholdsvis fort gjort å ta i samme slengen når alt først er tilgjengelig, ta av svinghjul er jo kjapt gjort liksom, og simringen er bytta på kun kort tid etter det.
stussa litt over at dere ikke bytta simringen i bakkant i samme slengen jeg da

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Dr_J
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 25 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 902
- Location: Lørenskog
- Status: Offline
Re: Beverly
Eller du kan gjøre som jeg gjorde: bruke en 10mm pipe. Den smale enden på min 10mm pipe er 15mm i diamerter og passer rett inn i pilotlageret. 2 runder med tape på den tjukke enden av pipa, og den passer med hullet i clutchen. Billig spesialverktøyPelle wrote:Standard ja.Stehu wrote:Hørtes slettes ikke ille utHvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
Det får du hos biltema for en grei penge, hvis ikke kan du svinge innom Tyriveien og låne mitt

1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling