Større motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Re: Større motor

Post by S.F »

Større effekt potensial.. mere allmen kjent...

Rotrex som er i vinden nå, har ikke vært på merked veldig lenge heller... for oss "nøbs"
mmmmmm...
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

Alt kommer til hva man er ute etter at bilen skal levere, og hvordan den skal oppføre seg.
Å montere kompressor FORDI det er lettest er ganske sløvt, spesielt om man er ute etter noe annet enn den kan levere. Effekt er ikke effekt.

Turbo gir mer bang-per-buck, og det legger deg an for ytterligere trimming. Bare å bytte ut snurra, downpipe og kaste kjerra i benken for remap. Så har du 100 hk til :D
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Harald »

turbo har høyere effektivitet. gir lavere bensinforbruk på normal kjøring, kraftigere mellomregister. med riktig deler gir de lett like mye fra bunn som kompressorbilene. og muligheten for høye toppeffekter er større.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Chan »

Tatt i betraktning "bang-pr-buck" i turbo sitt favør: Er dette inkludert arbeidstimer? For det er vel kjent at selv om man selv kan montere dette, så er tid = penger. Alt i alt så har jeg forstått det slik at alt peker positivt i

kompressor sitt favør (en helg montering, risiko, evt kjøpe inn flere deler, mer HK)

mot turbo (en uke montering, større risiko, evt kjøpe inn flere deler, mer HK enn SC, lavere bensin forbruk, trenger mer "mekke" kunnskap, oppgradering mulig)

hvis man vil være på den "sikre" siden for en effekt økning og har ikke mye mekke erfaring.

Jeg regner med det er flere elementer som spiller inn, men dette er det jeg har fått med meg så langt i denne tråden (har ikke ikke researchet på dette tidligere) :D

EDIT: Må legge til et kjent økonomisk sitat: There is no such thing as a free lunch.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Større motor

Post by arildh »

Jeg tror kompressor er tingen for deg. Det er en renere installasjon med mindre hassle.
Siden den jobber linjært i forhold til veiva er motorstyring også mindre komplisert så en piggy back klarer jobben bedre enn på en turbobil som har flere parametre da den må forholde seg til eksos som drivkilde.
Jeg har stor tro på Rotrex kit men det er kanskje mest fordi det er bunnsolid for banekjøring og har potensialet (etter masse $) som puster en turbobil i nakken helt opp til 350 hester.

Turbo er mer arbeid men gir utrolig med "manliness" og ruler mht. effekt potensiale. Karakteristikken til en turbo spiller også på de rette strengene for hva som oppfattes som heftig mht. kraftig økning i dreiemoment i mellomregisteret og et lydbilde oppover i turtallsregisteret som roper "KILL" + smelling, poffing og flammer ut bak bilen :)
Ja, også drar du mer damer med turbo enn kompressor.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Hayaku »

Ja takk begge deler? :twisted:

520hk på 4agze (1,6)
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Større motor

Post by motorhead »

arildh wrote:Ja, også drar du mer damer med turbo enn kompressor.
Flott at jeg har både og da :wink:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Harald »

you go both ways? :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Chan »

arildh wrote:Ja, også drar du mer damer med turbo enn kompressor.
Det var det eneste jeg trengte å vite. Noen som vil hjelpe meg å montere turbo? :lol:
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Større motor

Post by motorhead »

Harald wrote:you go both ways? :D
Jeg ser jo nå at jeg har malt meg inn i et hjørne :lol:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

motorhead wrote:
Harald wrote:you go both ways? :D
Jeg ser jo nå at jeg har malt meg inn i et hjørne :lol:
Beste metaforen ever :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Miatapowers »

Man drar ikke damer med turbo, man drar jentunger.. :D Joa klart det er jo litt coolt med en bil så sier pyssh når man girer, men bør også vera klar over at det muligens drar fler enn dem fine jentene mellom 14-24 år.. Politi osv synest det er kjekt å stoppe slike biler.. Når det gjelder bensinforbruk så drog min med supercharger rett over 0.6l på mila med fin tuning og grei landeveis kjøring med masse forbikjøringer. og ved hard kjøring snakker man ikke, da tømmer man tanken fort om man har turbo eller ikke.. Eg har prøvd både turbo og supercharger, eg synest chargern er bedre alternativ for meg, kan lett leke seg da den lader trykk med engang, og trenger ikke bli kjent med turboen så mye, og med supercharger så føles det ut som det er større motor i bilen, men superchargern er vanskelig å tune videre, ett turbokit trenger man bare en pling og en plong, så har man plutselig dratt mer ut enn motoren klarer.. Og tenker man fremtidigt og eu kontroll osv, så skruer man av selve superchargern på 20min, så er bilen klar for eu,, Har man turbo så må man avinstalere alt,..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

Well, å dra på med turbo er og blir en egotrip for meg. Om det er på grunn av hyling + surge eller hyling + dump er irrelevant, men det er liksom litt ekstra "testo".
Jeg forstår folk som monterer SC, men for meg var det aldri aktuelt.

Ingenting er feitere enn å kjenne snurra sparke inn etter litt lag, og å høre dumpen pssssh'e etter hardt pådrag.
Jeg satt på en Mitsubishi et-eller-annet i Kongsberg når jeg var 15 år gammel (1994, så jeg tror ikke det var en GT3000), og da opplevde jeg turbolag for første gang. Siden det har det aldri vært et spørsmål :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Større motor

Post by AOB »

Da skulle du prøvd min før Hydra.. :shock:
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Stehu »

AOB wrote:Da skulle du prøvd min før Hydra.. :shock:
Nå er vel alt lag borte? :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Post Reply