Større motor
Moderator: Styremedlemmer
Re: Større motor
Større effekt potensial.. mere allmen kjent...
Rotrex som er i vinden nå, har ikke vært på merked veldig lenge heller... for oss "nøbs"
Rotrex som er i vinden nå, har ikke vært på merked veldig lenge heller... for oss "nøbs"
mmmmmm...
Re: Større motor
Alt kommer til hva man er ute etter at bilen skal levere, og hvordan den skal oppføre seg.
Å montere kompressor FORDI det er lettest er ganske sløvt, spesielt om man er ute etter noe annet enn den kan levere. Effekt er ikke effekt.
Turbo gir mer bang-per-buck, og det legger deg an for ytterligere trimming. Bare å bytte ut snurra, downpipe og kaste kjerra i benken for remap. Så har du 100 hk til
Å montere kompressor FORDI det er lettest er ganske sløvt, spesielt om man er ute etter noe annet enn den kan levere. Effekt er ikke effekt.
Turbo gir mer bang-per-buck, og det legger deg an for ytterligere trimming. Bare å bytte ut snurra, downpipe og kaste kjerra i benken for remap. Så har du 100 hk til

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Større motor
turbo har høyere effektivitet. gir lavere bensinforbruk på normal kjøring, kraftigere mellomregister. med riktig deler gir de lett like mye fra bunn som kompressorbilene. og muligheten for høye toppeffekter er større.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Større motor
Tatt i betraktning "bang-pr-buck" i turbo sitt favør: Er dette inkludert arbeidstimer? For det er vel kjent at selv om man selv kan montere dette, så er tid = penger. Alt i alt så har jeg forstått det slik at alt peker positivt i
kompressor sitt favør (en helg montering, risiko, evt kjøpe inn flere deler, mer HK)
mot turbo (en uke montering, større risiko, evt kjøpe inn flere deler, mer HK enn SC, lavere bensin forbruk, trenger mer "mekke" kunnskap, oppgradering mulig)
hvis man vil være på den "sikre" siden for en effekt økning og har ikke mye mekke erfaring.
Jeg regner med det er flere elementer som spiller inn, men dette er det jeg har fått med meg så langt i denne tråden (har ikke ikke researchet på dette tidligere)
EDIT: Må legge til et kjent økonomisk sitat: There is no such thing as a free lunch.
kompressor sitt favør (en helg montering, risiko, evt kjøpe inn flere deler, mer HK)
mot turbo (en uke montering, større risiko, evt kjøpe inn flere deler, mer HK enn SC, lavere bensin forbruk, trenger mer "mekke" kunnskap, oppgradering mulig)
hvis man vil være på den "sikre" siden for en effekt økning og har ikke mye mekke erfaring.
Jeg regner med det er flere elementer som spiller inn, men dette er det jeg har fått med meg så langt i denne tråden (har ikke ikke researchet på dette tidligere)

EDIT: Må legge til et kjent økonomisk sitat: There is no such thing as a free lunch.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Re: Større motor
Jeg tror kompressor er tingen for deg. Det er en renere installasjon med mindre hassle.
Siden den jobber linjært i forhold til veiva er motorstyring også mindre komplisert så en piggy back klarer jobben bedre enn på en turbobil som har flere parametre da den må forholde seg til eksos som drivkilde.
Jeg har stor tro på Rotrex kit men det er kanskje mest fordi det er bunnsolid for banekjøring og har potensialet (etter masse $) som puster en turbobil i nakken helt opp til 350 hester.
Turbo er mer arbeid men gir utrolig med "manliness" og ruler mht. effekt potensiale. Karakteristikken til en turbo spiller også på de rette strengene for hva som oppfattes som heftig mht. kraftig økning i dreiemoment i mellomregisteret og et lydbilde oppover i turtallsregisteret som roper "KILL" + smelling, poffing og flammer ut bak bilen
Ja, også drar du mer damer med turbo enn kompressor.
Siden den jobber linjært i forhold til veiva er motorstyring også mindre komplisert så en piggy back klarer jobben bedre enn på en turbobil som har flere parametre da den må forholde seg til eksos som drivkilde.
Jeg har stor tro på Rotrex kit men det er kanskje mest fordi det er bunnsolid for banekjøring og har potensialet (etter masse $) som puster en turbobil i nakken helt opp til 350 hester.
Turbo er mer arbeid men gir utrolig med "manliness" og ruler mht. effekt potensiale. Karakteristikken til en turbo spiller også på de rette strengene for hva som oppfattes som heftig mht. kraftig økning i dreiemoment i mellomregisteret og et lydbilde oppover i turtallsregisteret som roper "KILL" + smelling, poffing og flammer ut bak bilen

Ja, også drar du mer damer med turbo enn kompressor.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Større motor
Flott at jeg har både og daarildh wrote:Ja, også drar du mer damer med turbo enn kompressor.

- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
Re: Større motor
Det var det eneste jeg trengte å vite. Noen som vil hjelpe meg å montere turbo?arildh wrote:Ja, også drar du mer damer med turbo enn kompressor.

Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Større motor
Jeg ser jo nå at jeg har malt meg inn i et hjørneHarald wrote:you go both ways?

- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
Re: Større motor
Beste metaforen evermotorhead wrote:Jeg ser jo nå at jeg har malt meg inn i et hjørneHarald wrote:you go both ways?

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Større motor
Man drar ikke damer med turbo, man drar jentunger..
Joa klart det er jo litt coolt med en bil så sier pyssh når man girer, men bør også vera klar over at det muligens drar fler enn dem fine jentene mellom 14-24 år.. Politi osv synest det er kjekt å stoppe slike biler.. Når det gjelder bensinforbruk så drog min med supercharger rett over 0.6l på mila med fin tuning og grei landeveis kjøring med masse forbikjøringer. og ved hard kjøring snakker man ikke, da tømmer man tanken fort om man har turbo eller ikke.. Eg har prøvd både turbo og supercharger, eg synest chargern er bedre alternativ for meg, kan lett leke seg da den lader trykk med engang, og trenger ikke bli kjent med turboen så mye, og med supercharger så føles det ut som det er større motor i bilen, men superchargern er vanskelig å tune videre, ett turbokit trenger man bare en pling og en plong, så har man plutselig dratt mer ut enn motoren klarer.. Og tenker man fremtidigt og eu kontroll osv, så skruer man av selve superchargern på 20min, så er bilen klar for eu,, Har man turbo så må man avinstalere alt,..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Større motor
Well, å dra på med turbo er og blir en egotrip for meg. Om det er på grunn av hyling + surge eller hyling + dump er irrelevant, men det er liksom litt ekstra "testo".
Jeg forstår folk som monterer SC, men for meg var det aldri aktuelt.
Ingenting er feitere enn å kjenne snurra sparke inn etter litt lag, og å høre dumpen pssssh'e etter hardt pådrag.
Jeg satt på en Mitsubishi et-eller-annet i Kongsberg når jeg var 15 år gammel (1994, så jeg tror ikke det var en GT3000), og da opplevde jeg turbolag for første gang. Siden det har det aldri vært et spørsmål
Jeg forstår folk som monterer SC, men for meg var det aldri aktuelt.
Ingenting er feitere enn å kjenne snurra sparke inn etter litt lag, og å høre dumpen pssssh'e etter hardt pådrag.
Jeg satt på en Mitsubishi et-eller-annet i Kongsberg når jeg var 15 år gammel (1994, så jeg tror ikke det var en GT3000), og da opplevde jeg turbolag for første gang. Siden det har det aldri vært et spørsmål

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Større motor
Da skulle du prøvd min før Hydra.. 

Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Re: Større motor
Nå er vel alt lag borte?AOB wrote:Da skulle du prøvd min før Hydra..

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata