Page 5 of 24
Posted: 23 Jan 2009, 18:05
by Miatapowers
Disse ventilene er igrunn like på alle mazda, eg har brukt slike ifra mazda 323 626 og 929. eneste er at noen 323 har en vinkel, de har samme funksjon, når denne sprekker så vil den suge falsk luft, om den er utett inni så er ikke det så farlig om du har slangen intakt på andre side, ellers så suger den falsk luft den veien,, men om du har turbo og den ikke er i orden så er det skumle greier, da vil du tilføre motoren overtrykk inni, og kan i verste fall blåse all olje ut, eller lage så mye undertrykk at rådene ryker.. men nå har du jo en ny, så da er det nok i orden, hadde du vert litt tidligere så hadde eg sikkert kunne rote frem noen slike,,
Posted: 23 Jan 2009, 18:11
by mojo-91
Ventilen jeg har kjøpt fra mx5-parts
er BP-05, og den gummihylsen sitter på plass.
Altså, når motoren er kald, og gummihylsa dertil, må jeg presse litt på for å få den nye ventilen inn. Når den er inne, så sitter den som sagt ikke skikkelig. Det er kun mothaken i tuppen som gjør at jeg ikke kan trekke ventilen rett ut. Jeg kan bevege den litt frem og tilbake. Når motoren er varm, tetter gummihylsa bedre, men jeg kan fortsatt lett dra ut ventilen med to fingre.
Det er mulig det skal være slik
Uansett. Jeg har tapet et par runder rundt tuten av ventilen for å gi den litt mer diameter. Nå sitter den bedre.
resultat:
motoren er like uggen på turtallet ved kaldstart (med den gamle, tomme, teipa var motoren utmerket i så måte)
men er av en eller annen grunn helt fin ellers i registeret (2-3000 omdr).
Når bilen er varm så er den altså utmerket å kjøre med, bortsett fra
en ting: Når jeg slipper gassen og trykker inn klutsjen, så detter turtallet neeesten i null !! Setter jeg inn den gamle, tomme, teipa vcp-ventilen, så er alt i skjønneste orden. Noen som klarer å resonnere seg frem til en løsning her, eller ??

Posted: 23 Jan 2009, 18:30
by Miatapowers
er den montert rett vei, og du bør nok bytte denne gummiringen, de blir steike harde, den knuste på ene toppdekslet mitt når eg skulle ha den av, om den er løs, så suger den nok luft der, på tomgang så er det ikke mye den trenger for å fuske,
når det gjelder dette med at den går for langt ned på turtall, så kan det vera du må opne opp litt på tomgangen på innsuget (før så sugde den lettere ifra toppdekslet) ,, prøv deg litt der, ellers så kan det vera denne dashpot under gasspjeldet så er treg, må kanskje smøre den,,
Posted: 23 Jan 2009, 19:32
by mojo-91
Høres logisk ut, det der, og ja, den gummihylsen er knallhard
takk for tipset, Stian.
spørsmål: er den gummihylsa bare å nappe ut, eller må man av med toppdekselet?
Posted: 23 Jan 2009, 21:43
by Rudolf
mojo-91 wrote:Høres logisk ut, det der, og ja, den gummihylsen er knallhard
takk for tipset, Stian.
spørsmål: er den gummihylsa bare å nappe ut, eller må man av med toppdekselet?
Den kan du dra ut ja.
(Ikke ødelegg den hvis du ikke har ny liggende)
Stian har et godt poeng:
Hvis du har hatt lekkasje der lenge, så er kanskje tomgangen stillt inn i forhold til det.
Få orden på ventilen først, så tar du det derfra.
Erik
Posted: 23 Jan 2009, 22:05
by mojo-91
ok
da monterer jeg den gamle, tomme, teipa pcv-ventilen så lenge.
Jeg ser finnishline i usa har denne gummihylsa til $2,95.
Koster sikkert en formue hos mazda.

Posted: 23 Jan 2009, 22:08
by Steinar
Det kan av og til lønne seg å sjekke den lokale Mazda sjappa.
Spesielt deler som er felles med andre Mazda modeller trenger slettes ikke å være så dyre.
Steinar
Posted: 23 Jan 2009, 23:59
by mojo-91
Steinar wrote:Det kan av og til lønne seg å sjekke den lokale Mazda sjappa.
Spesielt deler som er felles med andre Mazda modeller trenger slettes ikke å være så dyre.
Steinar
sant nok. trenger ikke gå over elven etter vann...

Posted: 24 Jan 2009, 13:50
by Miatapowers
ja kan også høre med turbohansen på mazda forumet, han selger med grei rabatt, og skaffer hurtigt, disse gummi pluggene er vel også like på mazda 323 bg
Posted: 26 Jan 2009, 12:15
by mojo-91
36 kroner hos Ullern Bil

jøss!
Posted: 29 Jan 2009, 12:46
by mojo-91
Jeg leste på miata.net at man trenger en ekstern turteller (tachometer) for å stille tomgangen. Er dette virkelig nødvendig?
Er det ikke bar å legge en bro fra TEN til jord, og så skru i vei?
http://www.miata.net/garage/ignition.html

Posted: 29 Jan 2009, 13:48
by Miatapowers
mojo-91 wrote:Jeg leste på miata.net at man trenger en ekstern turteller (tachometer) for å stille tomgangen. Er dette virkelig nødvendig?
Er det ikke bar å legge en bro fra TEN til jord, og så skru i vei?
http://www.miata.net/garage/ignition.html

Bare å skru det,

eg har ikke hatt noe problem,,
Posted: 01 Feb 2009, 14:51
by mojo-91
Da var den nye ventilen montert, med pakning og det hele, men tomgangen ble noen lavere, og turtallet datt nesten i null hver gang jeg slapp gassen.
Jeg koblet opp TEN og GND i Diagnoseboksen. Da skjedde det ingen verdens ting. Jeg stoppet motoren og startet den igjen (med jumpern i) Da ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt, bare raste i bånn!! Måtte bruke en skistav på gassen slik at den ikke sloknet for så å løpe ut i mottorrommet og holde på gassen der mens jeg samtidig skulle skru på tomgangsskruen så langt at motoren klarte å holde seg i gang (ca en runde (mot klokka).(tok vekk skistaven selvsagt).
Det som overrsket meg var hvor mye jeg måtte skru den opp (mot klokka) før tomgangen kom seg opp på 850-900. Sikkert en fem-seks runder. Er dette normalt?

Jeg finner dette merkelig, da motoren klarte jo å holde tomgangen før jeg satt i jumperen.
uansett nå fungerer den fint, legger seg på 1200 ved kaldstart i minus 8 grader. og legger seg fint på 900 når motoren er varm.

Posted: 01 Feb 2009, 15:20
by Miatapowers
mojo-91 wrote:Da var den nye ventilen montert, med pakning og det hele, men tomgangen ble noen lavere, og turtallet datt nesten i null hver gang jeg slapp gassen.
Jeg koblet opp TEN og GND i Diagnoseboksen. Da skjedde det ingen verdens ting. Jeg stoppet motoren og startet den igjen (med jumpern i) Da ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt, bare raste i bånn!! Måtte bruke en skistav på gassen slik at den ikke sloknet for så å løpe ut i mottorrommet og holde på gassen der mens jeg samtidig skulle skru på tomgangsskruen så langt at motoren klarte å holde seg i gang (ca en runde (mot klokka).(tok vekk skistaven selvsagt).
Det som overrsket meg var hvor mye jeg måtte skru den opp (mot klokka) før tomgangen kom seg opp på 850-900. Sikkert en fem-seks runder. Er dette normalt?

Jeg finner dette merkelig, da motoren klarte jo å holde tomgangen før jeg satt i jumperen.
uansett nå fungerer den fint, legger seg på 1200 ved kaldstart i minus 8 grader. og legger seg fint på 900 når motoren er varm.

funker utmerket da ja, min har bare 900rpm uansett den, så eg tror min tomgangsmotor er fucket, får ikke skrudd den lengre ned, skruen er i bunn,..
Posted: 03 Feb 2009, 11:18
by mojo-91
Mener du at motoren din legger seg på 900 selv når motoren er kald, og tomgangsskruen er i bånn? Da er det vel bare å skru den oppover? Må jo skru opp (mot klokka) for å få turtallet opp..
For min del så slokner motoren nesten hvis jeg skrur helt ned. Hvis jeg skrur et stykke opp så legger turtallet seg på 850-900. Hvis jeg fortsetter å skru oppover, så skjer ingen verdens ting.
men
Oppdaget forøvrig i morges (minus 5 grader ute) at motoren startet som normalt, la seg på 1200 en stund, før den begynte å dale ned under 1000. Så måtte jeg til å gasse igjen for å hindre den i å slokne. Kan det være det er denne
"Air Valve som knoter det til? Den skal jo kun være aktiv når motoren er kald.
