Style/roll bar
Moderator: Styremedlemmer
Style/roll bar
Jeg lurte på å bestille roll bar fra MX5 parts. Noen som har erfaring med disse? Og hva er forskjellen på style bar og roll bar ? Vil noen av disse ha innvirkning dersom man skulle velte?
Hilsen Knekten
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Hvilken tenkte du på?
Stylebar: Ser bare litt kult ut, men hjelper ikke til ved evt. rulling. Den kan faktisk gjøre alt værre hvis den knekker av feil vei.
Rollbar: Er mye mer jobb å få på, men har en god tid, leser bruksanvisningen og evt spør om hjelp her på forumer går det alltid bra. Den sitter FAST, og blir stående hvis du skal ha et uhell. Den hjelper betraktelig på sikkerheten. Og en ting til som er positivt er at den stiver opp bilen din en del. Merket det godt på den forige bilen jeg hadde.
Stylebar: Ser bare litt kult ut, men hjelper ikke til ved evt. rulling. Den kan faktisk gjøre alt værre hvis den knekker av feil vei.
Rollbar: Er mye mer jobb å få på, men har en god tid, leser bruksanvisningen og evt spør om hjelp her på forumer går det alltid bra. Den sitter FAST, og blir stående hvis du skal ha et uhell. Den hjelper betraktelig på sikkerheten. Og en ting til som er positivt er at den stiver opp bilen din en del. Merket det godt på den forige bilen jeg hadde.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Sjekk samtidig ut om den passer til Hard-Top.
Ikke alle gjør det..
anser
Ikke alle gjør det..
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- jtb
- 1000 RPM
- Posts: 184
- Joined: 09 Jul 2007, 19:32
- Medlemsnummer: 685
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hei!
Har en slik chrome rollbar på min.
Hvordan ser man forskjell på om den er til pynt,eller ikke?.Blir jo litt "skræmt" av de bildene der!
Jan Tore
Har en slik chrome rollbar på min.
Hvordan ser man forskjell på om den er til pynt,eller ikke?.Blir jo litt "skræmt" av de bildene der!
Jan Tore
2016 ND 20 Sport.Eibach.Aerokit.Sportseksos.
2004 Mazdaspeed Titanium Grey SOLGT!
X1997 Mx-5 1,6 90 hk. Zender styling. Simmons dual eksos. Eibach senk 35mm. TSW Pace 16" SOLGT!
2004 Mazdaspeed Titanium Grey SOLGT!
X1997 Mx-5 1,6 90 hk. Zender styling. Simmons dual eksos. Eibach senk 35mm. TSW Pace 16" SOLGT!
Se på innfestingene.jtb wrote:Hei!
Har en slik chrome rollbar på min.
Hvordan ser man forskjell på om den er til pynt,eller ikke?.Blir jo litt "skræmt" av de bildene der!
Jan Tore
En skikkelig rollbar har 4 separate fester i bunnen, pluss gjerne toppen på belte"holderen"
Du ser det rimelig enkelt.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ja, som nope er inne på; en stylebar er festet med to bolter. Én på hver side, oppå "setebeltetårnene". Når en bil på 1000 kg begynner å rulle i X antall km/t så ryker disse to boltene ganske kjapt. En rollbar har minst fire festepunkter (i karosseriet!), og med en haug flere bolter.jtb wrote:Hei!
Har en slik chrome rollbar på min.
Hvordan ser man forskjell på om den er til pynt,eller ikke?.Blir jo litt "skræmt" av de bildene der!
Halvveis nedpå siden ser du hvordan min er festet:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=120
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Jeg vet ikke om de lover mer enn de kan holde, men de hevder at det ikke er nødvendig å sage og sveise når mman skal montere disse:
http://www.alumex.de/Miata/miata1.htm og at de er _nesten_ like gode som de som sveises inn.
Kanskje det er noen andre som vet noe?


Det er skrevet litt om den her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... e01871dca8
http://www.alumex.de/Miata/miata1.htm og at de er _nesten_ like gode som de som sveises inn.
Kanskje det er noen andre som vet noe?


Det er skrevet litt om den her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... e01871dca8
Last edited by midget77 on 29 Mar 2009, 22:44, edited 1 time in total.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Enig.nope-mx5 wrote:Det så veldig spinkelt ut...
-n
Litt mer enn de vanlige style-bar`s som selges, men ikke nok for meg.
Har gått rundt med bil, heldigvis med tak da.
Min skal ikke på veien, før det er montert på skikkelig roll-bar,
øker sjansene til å sette seg inn i en bil igjen, hvis uhellet skulle være ute.
Ligger flere eksempler ute på youtube, for de som fremdeles mener stylebar er jevngodt med roll-bar..................
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Er vel ingen som sier stylebar er jevngodt, men det finnes eksempler med folk som har rulla hvor den ikke har hatt noe negativ innvirkning. Bla. er den stylebaren jeg hadde såpass lav og vinkla slik at den neppe kan ha noe dårlig effekt.
Hvis man ikke skal herje på bane så er rollbar heslig og lite nytte i min mening.
Hvis man ikke skal herje på bane så er rollbar heslig og lite nytte i min mening.
Jeg har kjøpt rollbar utelukkende for sikkerhet på vei.biXen wrote:Er vel ingen som sier stylebar er jevngodt, men det finnes eksempler med folk som har rulla hvor den ikke har hatt noe negativ innvirkning. Bla. er den stylebaren jeg hadde såpass lav og vinkla slik at den neppe kan ha noe dårlig effekt.
Hvis man ikke skal herje på bane så er rollbar heslig og lite nytte i min mening.
Man kjører såpass mye mer på vanlig vei at jeg synes det er absolutt verdt pengene.
Ser uansett mye råere ut og... få vekk litt homobil-preg...
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll