Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Er ny på forumet selv om jeg i grunn har vært eier av en NA i par 3 år nå...
Har eibach fjær på bilen så jeg tenkte jeg skulle godkjenne disse hos biltilsynet sammen med nytt ratt men da jeg skiftet dekk i går så oppdaget jeg at det ene tallet på koden til fjæra ikke stemmer med TUVen som er tilgjengelig på nettet til Eibach Pro-Kit. Dvs istedenfor at det f.eks står EW5517001 så står det EW5515001.
Etter noen timer på nettet så fant jeg ut at dette kitet ikke har noe TUV !!!
Vet ikke heilt hva statens vegvesen kommer til å si om dette når jeg kommer dit med andre TUV pappirer enn de jeg skal ha...
Har noen på forumet opplevd noe slikt før eller? Evt om noen har godkjent fjær med feil TUV?
De kommer til å avvise deg, og sette deg opp til ny kontroll hvor du må vise med godkjente fjærer.
Dette er da ikke en valgfri kontroll, men en pålagt kontroll.
Zo0mZo0mGo0n wrote:Au da! håpte på at de ikke var så stenge her nede i aust/vest agder på det der...dvs ikke gå under bilen og studere tallene millimetrisk :p
De gjør ikke bare det..
De leser av alle tallene etc på alle fjærene, og sjekker mot papirene.
De tar også og måler fra senter på felg til skjermkant, og alt dette blir skrevet inn i vognkort.
Zo0mZo0mGo0n wrote:hmm...da faller jo valget mellom sandpappir løsningen (:P) eller å se å få skaffet meg originalfjær noe sted :s
takk for info btw
Om de ikke kan lese av tallene, pga. det er slitt bort, får du nok nøyaktig samme beskjed. Da er ikke de sikre på om det er rett fjær, og vil da ikke godkjenne.
da er det vel bare å finne noen org. fjæra... noe som er vanskeligere enn å finne nål i en høystakk da det er svært få som kjører på standard fjær på en NA :p
1991 NA
Ny kalesje, ny motor, fortsatt billigfelger med billigdekk 205/55R15
Kyb Agx dempere med org fjær.
Da er org. fjæran på vei... Nå er det bare å finne ut hvordan jeg skal montere de... Hadde bare biler vært like lette å mekke på som pcer ville det ikke vært noe behov for mekanikere
1991 NA
Ny kalesje, ny motor, fortsatt billigfelger med billigdekk 205/55R15
Kyb Agx dempere med org fjær.
nope-mx5 wrote:De tar også og måler fra senter på felg til skjermkant, og alt dette blir skrevet inn i vognkort.
Noe slikt gjorde de ikke når de sjekka fjærene mine sist. Virker idiotisk og lite gjennomtenkt... veier de bilen samtidig? Eller sjekker om jeg har 30 kg med verktøy i bagasjerommet samt full tank. Utgjør en del millimetre i høydeforskjell.
Er vel et tiltak mot alle rånerene på Odda som kapper fjærene sine.
Zo0mZo0mGo0n wrote:Da er org. fjæran på vei... Nå er det bare å finne ut hvordan jeg skal montere de... Hadde bare biler vært like lette å mekke på som pcer ville det ikke vært noe behov for mekanikere
Enkleste måten er å ta ut den øvre laaaaaaange bolten, da slipper du å ødelegge hjulgeometrien totalt.
nope-mx5 wrote: Nei, jeg mener den laaaaange bolten som går gjennom øvre bærebru el.no
-n
Aaaa! skal se på det etterpå...men vet du om det kan oppstå problemer med montering av fjæra eller i det hele tatt noe risiko at de eller dempere ryker med tanke på at det sitter AGX dempere og ikke org..arbeidsnivået på dempingen blir jo tross alt endret...eller?
1991 NA
Ny kalesje, ny motor, fortsatt billigfelger med billigdekk 205/55R15
Kyb Agx dempere med org fjær.
nope-mx5 wrote: Nei, jeg mener den laaaaange bolten som går gjennom øvre bærebru el.no
-n
Aaaa! skal se på det etterpå...men vet du om det kan oppstå problemer med montering av fjæra eller i det hele tatt noe risiko at de eller dempere ryker med tanke på at det sitter AGX dempere og ikke org..arbeidsnivået på dempingen blir jo tross alt endret...eller?
AGX er jo laget for stivere fjærer en originalt, så de har null problemer med original fjærer.