Page 1 of 2
Godkjenning
Posted: 30 Mar 2009, 05:56
by Zo0mZo0mGo0n
Hei Folkens
Er ny på forumet selv om jeg i grunn har vært eier av en NA i par 3 år nå...
Har eibach fjær på bilen så jeg tenkte jeg skulle godkjenne disse hos biltilsynet sammen med nytt ratt men da jeg skiftet dekk i går så oppdaget jeg at det ene tallet på koden til fjæra ikke stemmer med TUVen som er tilgjengelig på nettet til Eibach Pro-Kit. Dvs istedenfor at det f.eks står EW5517001 så står det EW5515001.
Etter noen timer på nettet så fant jeg ut at dette kitet ikke har noe TUV

!!!
Vet ikke heilt hva statens vegvesen kommer til å si om dette når jeg kommer dit med andre TUV pappirer enn de jeg skal ha...
Har noen på forumet opplevd noe slikt før eller? Evt om noen har godkjent fjær med feil TUV?
btw fjæran er kjøpt hos
www.tirerack.com
Posted: 30 Mar 2009, 10:16
by nope-mx5
De kommer til å avvise deg, og sette deg opp til ny kontroll hvor du må vise med godkjente fjærer.
Dette er da ikke en valgfri kontroll, men en pålagt kontroll.
-n
Posted: 30 Mar 2009, 11:07
by Zo0mZo0mGo0n
Au da! håpte på at de ikke var så stenge her nede i aust/vest agder på det der...dvs ikke gå under bilen og studere tallene millimetrisk :p
Posted: 30 Mar 2009, 11:15
by nope-mx5
Zo0mZo0mGo0n wrote:Au da! håpte på at de ikke var så stenge her nede i aust/vest agder på det der...dvs ikke gå under bilen og studere tallene millimetrisk :p
De gjør ikke bare det..
De leser av alle tallene etc på alle fjærene, og sjekker mot papirene.
De tar også og måler fra senter på felg til skjermkant, og alt dette blir skrevet inn i vognkort.
-n
Posted: 30 Mar 2009, 11:23
by Zo0mZo0mGo0n
hmm...da faller jo valget mellom sandpappir løsningen (:P) eller å se å få skaffet meg originalfjær noe sted :s
takk for info btw

Posted: 30 Mar 2009, 11:25
by nope-mx5
Zo0mZo0mGo0n wrote:hmm...da faller jo valget mellom sandpappir løsningen (:P) eller å se å få skaffet meg originalfjær noe sted :s
takk for info btw

Om de ikke kan lese av tallene, pga. det er slitt bort, får du nok nøyaktig samme beskjed. Da er ikke de sikre på om det er rett fjær, og vil da ikke godkjenne.
De har blitt veldig vanskelige på dette.
-n
Posted: 30 Mar 2009, 11:36
by Zo0mZo0mGo0n
da er det vel bare å finne noen org. fjæra... noe som er vanskeligere enn å finne nål i en høystakk da det er svært få som kjører på standard fjær på en NA :p
Posted: 30 Mar 2009, 13:03
by Zo0mZo0mGo0n
Da er org. fjæran på vei... Nå er det bare å finne ut hvordan jeg skal montere de...

Hadde bare biler vært like lette å mekke på som pcer ville det ikke vært noe behov for mekanikere

Posted: 30 Mar 2009, 13:08
by Hauk
nope-mx5 wrote:De tar også og måler fra senter på felg til skjermkant, og alt dette blir skrevet inn i vognkort.
Noe slikt gjorde de ikke når de sjekka fjærene mine sist. Virker idiotisk og lite gjennomtenkt... veier de bilen samtidig? Eller sjekker om jeg har 30 kg med verktøy i bagasjerommet samt full tank. Utgjør en del millimetre i høydeforskjell.
Er vel et tiltak mot alle rånerene på Odda som kapper fjærene sine.

Posted: 30 Mar 2009, 13:08
by nope-mx5
Zo0mZo0mGo0n wrote:Da er org. fjæran på vei... Nå er det bare å finne ut hvordan jeg skal montere de...

Hadde bare biler vært like lette å mekke på som pcer ville det ikke vært noe behov for mekanikere

Enkleste måten er å ta ut den øvre laaaaaaange bolten, da slipper du å ødelegge hjulgeometrien totalt.
http://www.miata.net/garage/miatafrontsuspension.html
Posted: 30 Mar 2009, 13:20
by Zo0mZo0mGo0n
Hauk wrote: Er vel et tiltak mot alle rånerene på Odda som kapper fjærene sine.
Nå er jo Evje ikke så langt ifra Odda:p
Bor i Kr. sand men for å godkjenne noe så må jeg faktisk opp til Evje da Biltilsynet her nede ''ikke kan'' tysk!!!
Posted: 30 Mar 2009, 13:26
by Zo0mZo0mGo0n
mener du de boltene der tower brace (eller hva det heter) skal monteres?
har noen bøker om mx5 som jeg tydeligvis må pugge på nå:p
Posted: 30 Mar 2009, 13:49
by nope-mx5
Zo0mZo0mGo0n wrote:
mener du de boltene der tower brace (eller hva det heter) skal monteres?
har noen bøker om mx5 som jeg tydeligvis må pugge på nå:p
Nei, jeg mener den laaaaange bolten som går gjennom øvre bærebru el.no
-n
Posted: 30 Mar 2009, 13:55
by Zo0mZo0mGo0n
nope-mx5 wrote: Nei, jeg mener den laaaaange bolten som går gjennom øvre bærebru el.no
-n
Aaaa! skal se på det etterpå...men vet du om det kan oppstå problemer med montering av fjæra eller i det hele tatt noe risiko at de eller dempere ryker med tanke på at det sitter AGX dempere og ikke org..arbeidsnivået på dempingen blir jo tross alt endret...eller?
Posted: 30 Mar 2009, 13:56
by nope-mx5
Zo0mZo0mGo0n wrote:nope-mx5 wrote: Nei, jeg mener den laaaaange bolten som går gjennom øvre bærebru el.no
-n
Aaaa! skal se på det etterpå...men vet du om det kan oppstå problemer med montering av fjæra eller i det hele tatt noe risiko at de eller dempere ryker med tanke på at det sitter AGX dempere og ikke org..arbeidsnivået på dempingen blir jo tross alt endret...eller?
AGX er jo laget for stivere fjærer en originalt, så de har null problemer med original fjærer.
-n