Frontleppe til NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Frontleppe til NA

Post by EatonMiata »

Et par spørsmål til dere som har den "originale" frontleppa til NA:
Stikker den så langt ned at den lett subber fartsdempere etc? (kjører ca 35 mm senket)
Noen som vet om den bedrer kjølingen, dvs. leder mer luft inn i luftinntaket?
Noen erfaring med om den påvirker kjøreegenskapene i nevneverdig grad eller kun er til pynt? 8)
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Re: Frontleppe til NA

Post by Hauk »

EatonMiata wrote:Stikker den så langt ned at den lett subber fartsdempere etc? (kjører ca 35 mm senket)
Bilen blir lavere foran ja. Jeg hadde omtrent samme senk, men samtidig var skiltet plassert nedpå leppa. Dette stakk etpar cm lavere enn leppa og tok nedi av og til. Selve leppa gikk klar av alt jeg utsatte den for.

Image
EatonMiata wrote:Noen som vet om den bedrer kjølingen, dvs. leder mer luft inn i luftinntaket?
Tja, mindre luft under bilen medfører kanskje bittelitt mer inn mot radiatoren. Den har også kanaler som fører luft mot bremsene - for å kjøle disse.
EatonMiata wrote:Noen erfaring med om den påvirker kjøreegenskapene i nevneverdig grad eller kun er til pynt? 8)
På motorveien merket jeg ganske stor forskjell før og etter jeg monterte leppa. Så den har noe for seg uten tvil... og bilen ser straks bedre ut også.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Min bil er senket ca. 25 mm (FM) og jeg har ikke skrapt nedi noe enda. (Og jeg bruker den hele året og i Oslo og til hytta på Golsfjellet. )

Den skal "visstnok" lede mer luft til bremsene (jeg har ikke merket noe), samt bedre kjølingen/sirkulasjonen noe.

Jeg mener Rudolf har forska litt på dette...så han får hjelp med å forklare.

Men det jeg har merket er, at den ligger mere stabilt på veien, særlig i høy fart. Den ble mye mer "rolig" og retningstabil på motorvei i høy hastighet. Sikkert på grunn av mindre luft under bilen.

Men den ser veldig bra ut da.... 8)

Også begynner jo GV-leppa å bli så innmari dagligdags....nesten som MSM...*gjesp*.... :wink:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM

Post by EatonMiata »

Takk for et par informative svar så langt. Det kommer vel kanskje enda noen.
I utgangspunktet er jeg lite for "spoilere" og diverse annet stæsj som ødelegger MX5'ens vellykkede design, men akkurat denne var såvidt jeg vet ment som originalutstyr og kler bilen godt 8)
Post Reply