Eksosanlegget defekt.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
tness
6500 RPM
6500 RPM
Status: Offline

Eksosanlegget defekt.

Post by tness »

Merka her en dag, at jeg plutselig fikk gromlyd i MX-5'en. Skulle sjekke så var røret som går fra bakpotta og inn på mellompotta gått av. Altså inn til mellompotta.
Tenkte, hmm, dette blir ikke lett og fixe, Ringte Mazda i Bodø, hørte på pris, 16000.- for et nytt annlegg. Er det mulig. Problemet er at delingen er forran katalystator, så den måtte jeg også ha ny. Ganske rar løsning, hvorfor de ikke har deling etter kat er for meg uforståelig.
Satt bilen inn hos et lokalt verksted, som gjorde følgende. Fjerna mellompotta, som mekanikern sa var egentlig bare en flammedemper (stemmer dette) og satt på et eksosrep sett, med en slags slange slik at bakpotta og resten av annlegget er kobbla sammen igjen. Lydmessig er det overaskende bra resultat. Litt kan muligens høres, men ikke mye.
Men jeg mener at bilen er blitt litt kjappere i akksen? er dette bare innbilning?
Det rare var at sveisen svikta. Har en 99 modell, skulle holde lengre en som så

Skifta forresten coilpakke også. Så det ble ganske dyrt.
5000.- lapper for en ny coilpakke. Ruinert.
.
Hvis eksosanlegget skulle svikte på ny, hvor bør jeg kjøpe nytt?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Prøv Svendsen Eksos

http://www.svendsen-eksos.no/
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Det er mange verksteder rundt om i norge som selger eksos, lager til deg, skreddersyr. skal få laget meg ett selv, 3" har en liten lekasje forran og på mitt rør er det ett beskyttelse deksel utenpå originalt, noe som skrangler noe sinnsykt ved høge turtall, bilen kan minne meg om gammel lada..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
tness
6500 RPM
6500 RPM

Post by tness »

EspenSort92 wrote:Prøv Svendsen Eksos

http://www.svendsen-eksos.no/
Har klubben rabatt ordning med svendsen?

Leste en plass at det var noen som hadde ordna 25% med et eksos firma, men fikk ikke helt med meg navnet på firmaet.

Ellers så må jeg nevne at reprasjonen kom på 500.- på eksosanlegget.
.
Lurer litt på hvilken oppgave denne mellompotta har, som jeg skrev over, er den kun en flammedemper?
Og det med effekt, føler at aksen er blitt ørlite bedre.
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

villa satsa på originalt racingeksos fra merke jeg. har det selv. Utrolig fornøyd. moss selger slikt, sammens med mange andre. Kommer seg på 5000 +\-

øker effekten. Svendsen er ett meget bra alternativ det også. Rustfritt hele veien fra katalysatoren. Og det bør det være. Vår jeg kjøper ev. ny bil så er nytt rustfritt eff. anlegg det første jeg investerer i
Vel annvendte penger
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Post Reply