Page 1 of 3

Kjapt spm angående Spec Miataer

Posted: 21 Oct 2009, 13:25
by noekult
Kan de gateregistreres i Norge? Eller har de modifikasjoner som gjør at de ikke kan det?

Har fått tilbud om denne, til akkurat 100.000 kr. inkl. frakt og moms og det høres ut som en j****g allright banebil:

Image

Kommer jo evt engangsavgifter på den etterhvert og, men det er vel typ 25000 kr? Om den kan registreres selvsagt...

Om ikke denne, er jeg interessert i å høre om andre har bygget sin om til Spec Miata også.

Posted: 21 Oct 2009, 13:46
by caLitri
Kommer helt ann på hva som står på den det..
Kan se ut som et kraft werks klistremerke på den.
da har den gjerne kompressor og da kan du glemme og få registrert den.

Fjærene er 99% sikkert ut Tüv så de må muligens byttes.

Kan være en masse andre små ting også.
men må ha mer informasjon da..

Posted: 21 Oct 2009, 13:51
by Hauk
SpecMiataer er vel uten noe videre trim, så vidt jeg vet. Skal jo være en stock-klasse.

Ting som kan sette kjepper i hjula;

1. Helbur.
2. Har den alt av lys?

Ellers, som nevnt:

3. Ikke TÜV-godkjente fjærer.

Posted: 21 Oct 2009, 13:53
by EspenAndre
Om det er en spesiell bil og den er levert slik originalt kan man vel ta den inn på spesielle vilkår..

Posted: 21 Oct 2009, 14:22
by Vegard
Det er bare en ombygd orginal mx-5, ikke noe spesiall utgave.

Med helbur, så ser for meg at det kan bli vanskelig, som Hauk sier.

Spec miata regler ligger på websiden dems.

Skal du ha mx-5 som racebil her så er vel roadsport det du burde bygge mot, her er det sikkert andre som har litt info!?

Posted: 21 Oct 2009, 14:33
by noekult
Det er NA 100 rwhp 1.6 l. motor
Stod ikke noe om bytte av fjærer men det kan jeg evt bytte ut selv til nye TUV godkjente
Lys skal være i orden, den er visst lovlig gateregistrerbar i statene
Den har ikke så mye ettermarkedsdeler, som den har av vektreduserende deler

Specs slik som dem står i annonsen:
Details:
Regional winner- nationally competitive
Low mileage straight donor car (50K miles)
Aluminum radiator, adj droplinks, adj shiftlight
Scroth FIA Hans belts good through 2014
Center Safety Solutions net
Engine top end rebuild, rebuilt shocks (SM legal),rebuilt transmission, all 4 corners new wheel bearings at beginning of this season
Megasquirt ECU dynoed for ITA
All fresh fluids, always synthetic
Mobil One always changed after every race weekend, extremely well maintained
3 sets wheels, good rains, decent Hoosiers (for ITA) and Toyos for SM
Brand new OEM left front fender
Right Rear quarter clip spare
Misc spares



Men som noen nevnte her, helbur kan sette en stopper... I verste fall får jeg bygge min egen neste vinter...

Posted: 21 Oct 2009, 14:55
by Hauk
Den er nok litt sprekere og mer responsiv enn en standard 1,6, men motor-messig burde det ikke være noe problem å få denne gjennom.

Edit: Og den beste trimminga er jo fjerning av vekt!

Posted: 21 Oct 2009, 15:57
by uggla
Den så skikkelig fet ut!

Hadde vært dritkult å fått noe slikt her på berget.

Lykke til!


Ps. Du må nok drille høl til blinklys på sideskjermene, men det er vel fort gjort.

Posted: 21 Oct 2009, 16:05
by LoKi
Blinklys på sideskjermene er oppskrytt.
Mine ligger og blinker inni skjermen, og det ekke no høl der :P

Posted: 21 Oct 2009, 16:16
by EspenAndre
Må jo være mulig å få fatt i noen speil med blinkers, som ser ok ut på MX-5..
om det er så farlig

Posted: 21 Oct 2009, 16:39
by Harald
hovedfeilen må være at den har helbur, det alene vil gjøre at du i praksis kan glemme å registrere denne.

er ikke noen spesiellt gromme deler på spec miata bilene i utgangspunktet , og det er relativt lett å lage en allround bedre fungerende bil enn en specmiata oppsatt bil, ihvertfall om du har planer om å ha skilt på den.. fjærene specmiata biler bruker er KUN egnet for bane, faktisk så stivt at det er dårlig egnet selv til autoslalom, spesiellt på gardermoen..

mitt tips.

skaff en egnet mx5 med skilt her i norge, ideelt sett en 1.8 na med stygg lakk..

monter egnet understell.. ville ikke anbefale å gå over 450/300lb fjærer på en na mx.. specmiata har 700.. jeg har testet 650/400 med håp om at det skulle være kjørbart på gate OG bane.. og jeg spratt regelrett av veien, hadde luft under hjula opptil flere ganger, tillogmed rett fram på stripa på gardermoen hadde jeg bakhjula i lufta :D

krengningshemmere 24mm foran. 16mm bak(eller noe deromkring) fritt valg av type

9x15 hjul med 225 dekk( mer gummi enn specmiata har lov til = mer grep)
halvbur(da kan man fortsatt komme unna med å bruke bilen på veien..
to sparco sprint stoler med tilhørende 4/6 punkts belter, men behold de orginale til gatebruk.
riv ut ALT unødig inni bilen..

lakk kjerra i ønsket racingstuk farge..

tar man en runde og godkjenner bilen senket først. og så smeller på no vettuge coilovers , har man i praksis en godkjent bil, som er et bedre kompromiss mellom gate og bane enn specmiata bilene er.
biler med oppsett som specmiata bilene er KUN egnet for bane, og vil få deng av orginalbiler på vanlig vei(ihvertfall med den standarden som er på småveier rundt her)

videre kan man jo selvsagt smelle på rotrex, mp62 eller et enkelt turbokit når man er lei av org motorn..

specmiata bilene er ikke så spesielle at jeg hadde lagt mye jobb i å ta inn en slik bil, og høyst sansynlig har den hatt et seriøst hardt liv :D

sikkert mye jeg glemte å skrive her.. men hovedgreia er at det er mange bedre måter å få en morsom mx til gate/banebruk , enn å ta inn en specmiata.

Posted: 21 Oct 2009, 16:44
by HansT
Litt OT, men hvorfor i alle dager er helbur ulovligt? :?

Posted: 21 Oct 2009, 16:52
by biXen
Fordi du ikke kjører med hjelm på gata mest sannsynlig.

Posted: 21 Oct 2009, 18:07
by noekult
Harald wrote:hovedfeilen må være at den har helbur, det alene vil gjøre at du i praksis kan glemme å registrere denne.

er ikke noen spesiellt gromme deler på spec miata bilene i utgangspunktet , og det er relativt lett å lage en allround bedre fungerende bil enn en specmiata oppsatt bil, ihvertfall om du har planer om å ha skilt på den.. fjærene specmiata biler bruker er KUN egnet for bane, faktisk så stivt at det er dårlig egnet selv til autoslalom, spesiellt på gardermoen..

mitt tips.

skaff en egnet mx5 med skilt her i norge, ideelt sett en 1.8 na med stygg lakk..

monter egnet understell.. ville ikke anbefale å gå over 450/300lb fjærer på en na mx.. specmiata har 700.. jeg har testet 650/400 med håp om at det skulle være kjørbart på gate OG bane.. og jeg spratt regelrett av veien, hadde luft under hjula opptil flere ganger, tillogmed rett fram på stripa på gardermoen hadde jeg bakhjula i lufta :D

krengningshemmere 24mm foran. 16mm bak(eller noe deromkring) fritt valg av type

9x15 hjul med 225 dekk( mer gummi enn specmiata har lov til = mer grep)
halvbur(da kan man fortsatt komme unna med å bruke bilen på veien..
to sparco sprint stoler med tilhørende 4/6 punkts belter, men behold de orginale til gatebruk.
riv ut ALT unødig inni bilen..

lakk kjerra i ønsket racingstuk farge..

tar man en runde og godkjenner bilen senket først. og så smeller på no vettuge coilovers , har man i praksis en godkjent bil, som er et bedre kompromiss mellom gate og bane enn specmiata bilene er.
biler med oppsett som specmiata bilene er KUN egnet for bane, og vil få deng av orginalbiler på vanlig vei(ihvertfall med den standarden som er på småveier rundt her)

videre kan man jo selvsagt smelle på rotrex, mp62 eller et enkelt turbokit når man er lei av org motorn..

specmiata bilene er ikke så spesielle at jeg hadde lagt mye jobb i å ta inn en slik bil, og høyst sansynlig har den hatt et seriøst hardt liv :D

sikkert mye jeg glemte å skrive her.. men hovedgreia er at det er mange bedre måter å få en morsom mx til gate/banebruk , enn å ta inn en specmiata.
Takk for et bra og informativt innlegg. Jeg går ruten med å bygge selv. Da blir alt slik jeg selv vil, inkludert seter som passer, bygging av halvbur med godkjenningsmulighet osv...

Hvorfor anbefalte du 1.8 ovenfor en 1.6? Pga flere krefter eller noe mer også?

Hva anbefaler du av bremseoppgradering?

Posted: 21 Oct 2009, 19:33
by Vegard
1.8 er et bedre utgangspunkt motormessig og den har blandt annet:
-Sterkere diff
-Større bremser