Stab stag

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Stab stag

Post by EatonMiata »

noen gode forslag til kraftigere stab-stag til 1994 NA 1.8. Har Koni Coilover med Koni fjærer - godkjent og innført i vognkort denne uken! (forrige sats var med Eibach fjærer - originalt fra Koni).
Jeg ønsker bilen noe mer stiv/litt mindre krenging ved Track-days og hard kjøring på svingete veier, men IKKE en banebil, da den er i bruk som hverdagsbil hele året.

Racing Beat har både massive og "hule" stab-stag - noen som har erfaring med noen av disse? Andre seriøse forslag - H&R - noen her ? 8)
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Eg hadde RB stabstag frå Trackdog:
Image

RB-54101 Racing Beat Rear Sway bar for '90-00
RB-54104 Racing Beat Hollow Sway bar for '90-93
MOS-902-180 Moss End Links for '90-97 Miata
RB-54121 Racing Beat Sway Bar Brace, 90-95 with P/S

På min gamle NA og sammen med nye foringer vart det som natt og dag!

Image

-andrew-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Jeg har H&R sine + 949racing endlinks

Jeg vil si H&R sine har en litt vel stor bakre sway bar, blir litt mere overstyrt enn hva det er orginalt.

Forøvrig synes jeg stab stag gjorde en kjempeforskjell, og selv liker jeg at rompa kommer litt mere (dog kun ved gooood innsats)
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Jeg kjører FM sitt kit.

Bra bang for buck :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Enig med Vegard her, har du open diff, så merkast det ut av svingen. Du mister farta. Alternativet må vere å prøve med org.stag bak.

andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

flere gode tilbakemeldinger - men ble kanskje ikke så mye klokere :cry:

bilen er i utgangspunktet perfekt når det gjelder overstyring - trenger hverken mer eller mindre - men kunne vært enda mer "fast" ved hard kurvekjøring. Forstår da at en for stor sway bar bak kanskje er uheldig.

Racing Beat har også "hule" sway bars - liltt skeptisk til om det kan gjøre samme nytten som massive - men vekten er jo da selvsagt gunstigere. Noen her med tanker rundt dette? 8)
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

EatonMiata wrote:flere gode tilbakemeldinger - men ble kanskje ikke så mye klokere :cry:

bilen er i utgangspunktet perfekt når det gjelder overstyring - trenger hverken mer eller mindre - men kunne vært enda mer "fast" ved hard kurvekjøring. Forstår da at en for stor sway bar bak kanskje er uheldig.
Mitt råd er å gå for samme oppsettet som eg hadde.(en oppgradering både framme og bak)

-andrew-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Jeg har RB sitt hule 1:125 stag fram, og synes bilen funker bra på svingete og kuperte landeveger med det. Jeg beskriver ofte byttet fra originalt til grøvre som å gå fra gamle storslalom-ski til nye carwing-ski. Har også et grøvre RB-stag liggende i boden som etter planen skal monteres bak. Er bare ikke helt sikker på om jeg vil like effekten av det på vinterføre hvis det gjør bilen mer tail happy enn den allerede er.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

"poly" foringer og RB stag, så er du der. :)
RB stagene bak har forresten to hull å velge mellom, så der er det bare å prøve seg fram. jeg har/hadde mine på det stiveste, men det blei noe overstyrt for grip-kjøring.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Man går uansett aldri feil med FM sitt swaybar kit heller.
Billig og funker knallbra :)

Whiteline har også knallbra ting btw.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

DrHolm wrote:"poly" foringer og RB stag, så er du der. :)
RB stagene bak har forresten to hull å velge mellom, så der er det bare å prøve seg fram. jeg har/hadde mine på det stiveste, men det blei noe overstyrt for grip-kjøring.
Har også RB sine swaybars. fornøyd som pokker. Mn jeg kjører ikke med bilen på vinterføre så jeg kan ikke si hvordan bilen oppfører seg der.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

oppgrader foran og bak er mitt tips..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

Hva mener du om "rør baserte" fremfor "solid" sway bars da Harald? Og noen tips til type/fabrikat? Du har vel eksperimentert litt på den fronten? 8)
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

Takker for flere innspill her som etterhvert avklarer saken litt mer. Riktig god helg 8)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg har fm sine solide swaybars, bruker bilen på vinter og sommer, eg mener den ble bedre på vinterføre også eg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply