Overhaling av topp

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Overhaling av topp

Post by LoKi »

Dette er uprøvd territorium for meg, så jeg trenger alle råd jeg kan her.
Jeg har med en kompis som har skrudd mye, og da også på MX3. Men det er jo en helt annen motor, så han har ikke erfaring med den som står i min.

Jeg shopper inn pakningssett fra mx5p (http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/241), men trenger jeg noe mer? Han snakket om at det kanskje var strekkbolter, og da må jo også disse byttes..

Bør jeg ta stempelringer og slikt samtidig, siden jeg uansett har plukka av toppen? Og kanskje bare slenge inn et registerreim-bytte?

Stempel?

Tips folx, tips!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Hvorfor skal du gjøre dette?
Er det noe galt med motoren?

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Den bruker 50/50 olje og bensin, og min erfaring tilsier at det er ventiltetninger.

Men jeg tror den også bruker litt vann, og da er det vel også noen foringer/pakninger som er røket..?

Jeg vil uansett ha det gjort, siden jeg da vet selv at toppen er overhalt og i finfin form. I tillegg vet jeg ikke når registerreima var skiftet, så jeg tar ikke sjansen på å kjøre så veldig mye lengre uten å bytte den :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Å fikse en slik topp er gjort på en dag,,
og har du en kompis så har skrudd mazda før så er dette det samme,,
Du trenger god tålmodighet og ikke dagen derpå skjelven,
Det så er litt spess med mazda topper er at vanlige ventilfjøravspennere er for korte, så du må på biltema å kjøpe en allerede nå, og få noen til å forlenge den som strammer fjøra..
Demontering går som en lek, det så kan vera litt spesielt er når man skal skru det isammen igjen, disse små låseklipsa er ikke så lette å få i.. eg har nå funnet en metode så funker greit... :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Stian: Takk for tipsene, skal sjekke det opp med en gang. Skal skru på et maskinverksted, så de har kanskje det jeg trenger.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvorfor ikke kjøpe en brukt topp. Så porte den litt samtidig som du overhaler den du har..
Sjekk om toppen er rett, evt få den planet.

Skal du bytte stempelringen, kan du godt overhale hele motoren..

Men regreim og evt vannpumpe er greit å skifte i samme slengen.


Har foresten brukt topp jeg kan selge :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply