Keith@FM driver for tiden å eksperimenterer med ulike innsugsmanifoiler på sin 2.0 stroker BP. Målet er få bort en dip i dreiemomentskurven samt få ut mer hester av motoren.
Han blogger om det her: http://www.targamiata.com/diary.php?UID=718 (derifra og utover)
Siste forsøk var en VICS manifold som ble frest om. Det ga ingen forbedring.
Tipper han går for VVT topp ved neste forsøk.
Synd han ikke har turbo da det er litt andre ting som gjelder ved overtrykk. Kanskje det ender opp med en helt ny manifoil som FM kommer til å selge.
Testing av innsugsmanifoil for N/A
Moderator: Styremedlemmer
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A
vely intelesting.
har stanga en del på det temaet sjøl, om det i det hele tatt er no vits i å modde OEM innsuget.
jeg ser for meg at ITB med Air Box fra f.eks. TWM er den beste løsninga for N/A trimming? (så klart at man går all the way med resten og da..)
skal følge med på det her.
hva hadde du sett som den beste løsninga for FI trim arildh?
har stanga en del på det temaet sjøl, om det i det hele tatt er no vits i å modde OEM innsuget.
jeg ser for meg at ITB med Air Box fra f.eks. TWM er den beste løsninga for N/A trimming? (så klart at man går all the way med resten og da..)
skal følge med på det her.
hva hadde du sett som den beste løsninga for FI trim arildh?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A
btw.. VVT toppen er nok den beste løsninga om man skal dra det langt pdd.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A
Kammene i VVT toppen har mest løft av alle BP toppene. Men orginalt gir ikke den motoren noe mer hester eller NM enn 99 spec motoren så det spekuleres i at Mazda gjorde dette av utslippshensyn uten å måtte gå ned på effekt.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A
Offtopic så det holder: Keith Tanner linker til Grassroots Motorsport i den bloggen. De har videre en link til en scanning av sitt første nummer i 1984.
( http://grassrootsmotorsports.com/issue-1/ )
På side 9 der er det en annonse for felg og dekk, med options for "råe" lavprofildekk;
Ei pakke med Riken 205/50-15 m/ 15x7 felger koster like over 1.000,- dollar. I 1984! Hva tilsvarer det i dagens valuta etter inflasjonsjustering? 7-8-9 gangern?
Lol...
(Og 225/50-15 m/ 15x8 koster bortimot 1.300,- dollar.)
( http://grassrootsmotorsports.com/issue-1/ )
På side 9 der er det en annonse for felg og dekk, med options for "råe" lavprofildekk;
Ei pakke med Riken 205/50-15 m/ 15x7 felger koster like over 1.000,- dollar. I 1984! Hva tilsvarer det i dagens valuta etter inflasjonsjustering? 7-8-9 gangern?
Lol...
(Og 225/50-15 m/ 15x8 koster bortimot 1.300,- dollar.)
Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A
med turbo blir alt annerledes ja, og man kan tune innsug slik at det hjelper til i området før turboen er helt med, og i området over 5k, og la naturlige karakteren på turbomotor ta seg av greiene forbi 4500.. funket på min 
morsomt å se at miata miljøet har blitt mer up to date på alt sånt nå, og faktisk bruker tid på å teste litt rundt sånne deler som dette.

morsomt å se at miata miljøet har blitt mer up to date på alt sånt nå, og faktisk bruker tid på å teste litt rundt sånne deler som dette.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A
Btw, så skal vvt motoren ha 146hk og ikke-vvt 140 
Så er litt forskjell.
Vil bli enda mer forskjell med kammer og sprut etc.
Gjelder forøvrig også på turbo og vvt.
Fikk ut en del ekstra med tuning av vvt kontra ikke-vvt med samme oppsett.
-n

Så er litt forskjell.
Vil bli enda mer forskjell med kammer og sprut etc.
Gjelder forøvrig også på turbo og vvt.
Fikk ut en del ekstra med tuning av vvt kontra ikke-vvt med samme oppsett.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll