Testing av innsugsmanifoil for N/A

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Testing av innsugsmanifoil for N/A

Post by arildh »

Keith@FM driver for tiden å eksperimenterer med ulike innsugsmanifoiler på sin 2.0 stroker BP. Målet er få bort en dip i dreiemomentskurven samt få ut mer hester av motoren.
Han blogger om det her: http://www.targamiata.com/diary.php?UID=718 (derifra og utover)
Siste forsøk var en VICS manifold som ble frest om. Det ga ingen forbedring.
Tipper han går for VVT topp ved neste forsøk.
Synd han ikke har turbo da det er litt andre ting som gjelder ved overtrykk. Kanskje det ender opp med en helt ny manifoil som FM kommer til å selge.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A

Post by DrHolm »

vely intelesting.
har stanga en del på det temaet sjøl, om det i det hele tatt er no vits i å modde OEM innsuget.
jeg ser for meg at ITB med Air Box fra f.eks. TWM er den beste løsninga for N/A trimming? (så klart at man går all the way med resten og da..)

skal følge med på det her.

hva hadde du sett som den beste løsninga for FI trim arildh?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A

Post by DrHolm »

btw.. VVT toppen er nok den beste løsninga om man skal dra det langt pdd.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A

Post by arildh »

Kammene i VVT toppen har mest løft av alle BP toppene. Men orginalt gir ikke den motoren noe mer hester eller NM enn 99 spec motoren så det spekuleres i at Mazda gjorde dette av utslippshensyn uten å måtte gå ned på effekt.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A

Post by Hauk »

Offtopic så det holder: Keith Tanner linker til Grassroots Motorsport i den bloggen. De har videre en link til en scanning av sitt første nummer i 1984.

( http://grassrootsmotorsports.com/issue-1/ )

På side 9 der er det en annonse for felg og dekk, med options for "råe" lavprofildekk;

Ei pakke med Riken 205/50-15 m/ 15x7 felger koster like over 1.000,- dollar. I 1984! Hva tilsvarer det i dagens valuta etter inflasjonsjustering? 7-8-9 gangern?

Lol...

(Og 225/50-15 m/ 15x8 koster bortimot 1.300,- dollar.)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A

Post by Harald »

med turbo blir alt annerledes ja, og man kan tune innsug slik at det hjelper til i området før turboen er helt med, og i området over 5k, og la naturlige karakteren på turbomotor ta seg av greiene forbi 4500.. funket på min :)

morsomt å se at miata miljøet har blitt mer up to date på alt sånt nå, og faktisk bruker tid på å teste litt rundt sånne deler som dette.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Testing av innsugsmanifoil for N/A

Post by nope-mx5 »

Btw, så skal vvt motoren ha 146hk og ikke-vvt 140 :)
Så er litt forskjell.

Vil bli enda mer forskjell med kammer og sprut etc.

Gjelder forøvrig også på turbo og vvt.
Fikk ut en del ekstra med tuning av vvt kontra ikke-vvt med samme oppsett.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply