Innkjøring ?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Chan
4200 RPM
4200 RPM
Status: Offline

Innkjøring ?

Post by Chan »

Hei!

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en '04 NB 1.8L med lav (!) km stand, og har et par spørsmål til dere kjennere. Har prøvd å lete etter informasjon men har ikke fått noen svar på å lete gjennom forumet.

Hvordan er det en skal kjøre inn en bil av denne typen? En kompis av meg hadde tidligere en Audi TT som han holdt gjevnt på 3000 omdreininger/minuttet. Han sa at slike biler skal holdes på dette turtallet slik at man ikke "dau-kjører" bilen, og delene i bilen blir vandt med et visst trykk og påkjenning som den "læres" å tåle.

Da jeg tidligere leste om noe informasjon om MX5'en, står det i innkjøringsperioden skal turtallet holdes under 4000 o/min (noe som passer fint til mitt bruk). Men hva er det behagelige turtallet for bilen?

Grunnen til denne posten er strengt tatt tidligere historier jeg har hørt om eldre eiere som har kjørt bilene sine veldig pent --> Jeg var ute på SAAB på Sola tidligere og prøvekjørte en Lexus IS220, da selgeren fortalte om en eldre mann som ville selge sin gamle mercedes gjennom dem. Selgeren skulle kjøre til bensinstasjonen for å fylle bensin på bilen, og tråkket gassen i bånn. Under 200 meter så røk girkassa. Snakk om å behandle bilen "for fint"? Selgeren var jo helt idiot i hue da. Men det forteller vel hva som skjer hvis en ikke kjører bilen inn skikkelig?

Er det noen som vet hvor mange km innkjøringsperioden gjelder?

Håper jeg har fått spurt et spørsmål som ikke har blitt stilt her tidligere.

- Chan
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
tor340
2000 RPM
2000 RPM

Re: How to * Drive?

Post by tor340 »

Pass på å ikke "rødlykte". :D
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Innkjøring = normal kjøring.
Og selv om bilen din har lav km-stand, så er den nok allerede innkjørt.

Har vel faktisk hørt at de fleste biler idag er rimelig ferdig innkjørt fra fabrikk.
Så lenge man kjører normalt og holder seg unna turtallsperrer etc, så går det meste veldig bra.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

hvor kort har bilen din egentlig gått?

jeg har litt annet syn på innkjøring enn den der daukjøringa uansett :P

innkjøring gjort på min motor var som følgende..

varmkjøring sjekke etter lekkasjer etc. (på cheapass mineral olje feks tema )
oljeskift med filter
ut å kjøre bilen. masse turtall (helt opp mot rpm sperra), på lav belastning(lite pådrag, mye turtall). så motorbremse ned til nesten tomgang igjen.
dette gjøres 20-30 ganger, med litt pause(normal cruising et par min imellom)
oljeskift med filter

flatt jern (fortsatt mineral olje en liten periode, så bytte til helsyntetisk 10-60 i mitt tilfelle etter et par hundre mil eller no sånt)
I siste perioden der bruker jeg ladetrykk og alt som man måtte føle for.

Det eneste som faktisk skal kjøres inn under innkjøring, er jo pasninga mellom stempelringer og sylindervegg. dette gjøres veldig effektivt ved å få litt turtall/motorbrems.
og er faktisk en måte anbefalt av feks flyin miata for alle de som bytte innmat osv.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Tror at hvis man skal prioritere noe som helst så er det at motoren blir varm før man kjører som en idiot. Samme hvilken bil og motor det er.

Tror forøvrig motorer kjøres inn i fabrikk og med andre tekniske metoder nå til dags som nevnt. Ihvertfall en 04.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Re: Innkjøring ?

Post by Miatapowers »

Om bilen din er riktig så daukjørt så bør den kjøres forsiktig ut, er verre enn å kjøre inn en ny overhalt motor det, fare for carbon slagg så løsner, det kan skade utroligt mye.. ellers så fulgte eg selv fm sin innkjøring, ble mye spill olje gitt, :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

tor340 wrote:Pass på å ikke "rødlykte". :D
Hva betyr å "rødlykte"? Hvis du mener overskriften, så ser jeg at admin har forandret på den. Jeg dreit meg skikkelig ut på den der. Sorry! >.<''
Harald wrote:hvor kort har bilen din egentlig gått?

jeg har litt annet syn på innkjøring enn den der daukjøringa uansett :P

innkjøring gjort på min motor var som følgende..

varmkjøring sjekke etter lekkasjer etc. (på cheapass mineral olje feks tema )
oljeskift med filter
ut å kjøre bilen. masse turtall (helt opp mot rpm sperra), på lav belastning(lite pådrag, mye turtall). så motorbremse ned til nesten tomgang igjen.
dette gjøres 20-30 ganger, med litt pause(normal cruising et par min imellom)
oljeskift med filter

flatt jern (fortsatt mineral olje en liten periode, så bytte til helsyntetisk 10-60 i mitt tilfelle etter et par hundre mil eller no sånt)
I siste perioden der bruker jeg ladetrykk og alt som man måtte føle for.

Det eneste som faktisk skal kjøres inn under innkjøring, er jo pasninga mellom stempelringer og sylindervegg. dette gjøres veldig effektivt ved å få litt turtall/motorbrems.
og er faktisk en måte anbefalt av feks flyin miata for alle de som bytte innmat osv.
Bilen min er kjørt så lite som 13 000 km. Takk for informasjonen! Det må jeg få gjort i nær fremtid! Bilen min er forresten denne: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=12259
StianOppistov wrote:Om bilen din er riktig så daukjørt så bør den kjøres forsiktig ut, er verre enn å kjøre inn en ny overhalt motor det, fare for carbon slagg så løsner, det kan skade utroligt mye.. ellers så fulgte eg selv fm sin innkjøring, ble mye spill olje gitt, :D
Skal ha det i bakhodet! :)

Er det noen spesielle turtall dere holder motoren på når dere kjører f.eks på en lang vei med én fartsgrense? Er 3000 o/min for mye? Eller er jeg helt på vidda nå..?

EDIT: NB! NB! Jeg kom nettopp på at jeg fylte feil bensin idag! Jeg fylte blyfri 98 i stedet for 95. Hadde ca 1/4 tank igjen med 95, og fylte den opp med 98. Kan dette få noen fatale følger.......?
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Umm, 98 kontra 95 har ingenting å si.
Jeg har pleid å fylle 98 siden jeg kjøpte bilen igrunn.
Kunne nok kjørt den på 92 om du ville og :)

Jeg kommer nok til å gå over til 95 igjen nå, siden jeg snart skal kjøre 12 mil hver dag til jobb.
Sparer brått noen kroner på årsbasis da.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

..men ikke bruk 10w60 på vinteren. 0wXX eller 5wXX er smart å holde seg til. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

DrHolm wrote:..men ikke bruk 10w60 på vinteren. 0wXX eller 5wXX er smart å holde seg til. :)
Biltema 5w40 helsyntet har funka bra for meg så langt i vinter :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

bilen din er innkjørt og vel så det etter 13k km.. ta en "italian tuneup" på kjerra, så er nok alt bra :P

du kan uten problem ligge å piske time etter time på 5k rpm og om du vil det. og veien tilsier at du kan kjøre så fort. bilene tåler , og liker turtall.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Mazda sine sportsbiler er ingenting for folk som liker å ligge å somle i 4000rpm, får kjøpe TDI da ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM

Post by Morphinytry »

Ah
Du som har kjøpt den Hero'n
Du kjenner Mads fikk jeg vite og går på UiS?
Jeg som kjører den andre Hero'en her :)
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

biXen wrote:Mazda sine sportsbiler er ingenting for folk som liker å ligge å somle i 4000rpm, får kjøpe TDI da ;)
HAHA! Det er noe av det morsomste jeg har hørt! Har bare ikke lyst at noe skal ryke med det første. Skal bruke litt tid på å kjøre den inn for deretter å ha det gøy. Kan jo aldri være for sikker på om bilen har vært skikkelig daukjørt av tidligere eiere (2 kvinner).
Morphinytry wrote:Ah
Du som har kjøpt den Hero'n
Du kjenner Mads fikk jeg vite og går på UiS?
Jeg som kjører den andre Hero'en her :)
Wow, ska sei! Ser jeg på datoen du skrev dette, gikk det kanskje bare 1 dag før Mads sa det til deg ja! Jepp, jeg går på UiS. Jeg parkerer "alltid" på 2 timers parkeringen utenfor Arne Rettedalshus (hovedbygget), se etter rånetralla mi der. Hvis jeg ser din, skal jeg skrive en lapp og legge den på vinduet ditt, eller så mye som parkere ved siden av deg. Vinterkjører du Hero'en? Vel møtt!
Harald wrote:bilen din er innkjørt og vel så det etter 13k km.. ta en "italian tuneup" på kjerra, så er nok alt bra :P
*googler etter hva "italian tuneup" betyr*

Takk folkens for hjelpen! :D
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM

Post by Morphinytry »

Vinterkjører nok ikke :) Spess ikke med slikt som føret på veiene har vært de siste dagene :P
Men noe har jeg vært ute for å spinne litt :)
Jobber med turbo på Heroen nå..så blir litt kjekkere til våren :)
Post Reply