Nytt medlem med startproblem!
Moderator: Styremedlemmer
Nytt medlem med startproblem!
Hei, jeg har nettopp oppfylt en gammel drøm, har blitt eier av en 2001 MX-5, har tatt en sjanse og anskaffet meg en bil som ikke vil starte, derfor så fikk jeg den også til en "hyggelig" pris.
Den har stått veldig mye det siste året, blitt flyttet litt rundt omkring på tomta av forrige eier, han opplevde at den bli mere og mere tungstartet, ble også strømtørr noen ganger, til slutt så var det ikke gnist på pluggene i det hele tatt, selv med fulladet batteri.
Det første jeg testet da jeg fikk den hjem var å sette en ny plugg i en av plugghettene for å se om jeg fikk gnist, men nei, ikke antydning.
Er ikke mekaniker selv, sikkert ett utall av muligheter for feil her, startsperre osv, men til de av dere erfarne mx eiere, hvor bør en amatør starte?
Er deler som tenningsmodul osv dyre og hvor sitter dette?
Den har stått veldig mye det siste året, blitt flyttet litt rundt omkring på tomta av forrige eier, han opplevde at den bli mere og mere tungstartet, ble også strømtørr noen ganger, til slutt så var det ikke gnist på pluggene i det hele tatt, selv med fulladet batteri.
Det første jeg testet da jeg fikk den hjem var å sette en ny plugg i en av plugghettene for å se om jeg fikk gnist, men nei, ikke antydning.
Er ikke mekaniker selv, sikkert ett utall av muligheter for feil her, startsperre osv, men til de av dere erfarne mx eiere, hvor bør en amatør starte?
Er deler som tenningsmodul osv dyre og hvor sitter dette?
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
Re: Nytt medlem med startproblem!
skift tennplugger og tennledninger! Løser alle problemer.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Takk for svar, kan det virkelig være så enkelt altså?
Tenker muligens for komplisert, tenker tenningsmodul, startsperre osv
Tenker muligens for komplisert, tenker tenningsmodul, startsperre osv

Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
Høres veldig ut som om coilen har tatt kvelden.
Sjekk at pluggledningene dine får skikkelig kontakt med coilen.
Sjekk at pluggledningene dine får skikkelig kontakt med coilen.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Jeg tenkte også på coil først, men det var før jeg åpnet panseret, det sitter jo en coil pr pluggledning på disse?
Er det faktisk mulig at samtlige har tatt kvelden samtidig eller må alle fungere for at man skal få gnist på en sylinder?
Er det faktisk mulig at samtlige har tatt kvelden samtidig eller må alle fungere for at man skal få gnist på en sylinder?
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
Har nå fått sjekket litt mere, ett verksted i nærheten hadde bilen inne før jeg kjøpte den, de sier at det kommer ikke signal ut fra "hjernen", hvor er denne plassert på en 2001 mod, (mk2 eller mk2,5?) og hvor får man kjøpt brukt hjerne?
Har hørt at hjerne fra Mazda 3 serie kan brukes på mx-5, bare nr stemmer overens?
Hva kan en slik sak koste?
Har hørt at hjerne fra Mazda 3 serie kan brukes på mx-5, bare nr stemmer overens?
Hva kan en slik sak koste?
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
Verksteder meg her og verksteder meg der.. Det er Mazda-verksteder som ikke engang vet hvordan man setter diagnose på bilen engang, så jeg ville tatt det med en klype salt.
Finn en MX-eier som kan låne deg pluggledninger og coil, det tar 20 sekunder å flytte dem over.
Bilen spiser slikt, og det er gammelt nytt. Hadde jeg hatt en NB, så hadde jeg glatt kommet på besøk en kveld for å teste det ut, og min erfaring med klubbmiljøet er at det alltids er noen som kan avse en kveld for en bilelsker i nød.
Jeg ville IKKE gått for å bytte hjerne med en gang. Kjør også en diagnose på den for å se om den gir noen indikasjon på hva som kan være feil.
Det er mye mellom nøkkelen og varm eksos som kan være feil, og å gå for det dyreste med en gang kan være veldig bittert.
Synes å huske at MSPnP var kommet til NB..?
I hvert fall, skal du bytte hjerne, så ville jeg gått for datasprut. Ikke OEM..
Finn en MX-eier som kan låne deg pluggledninger og coil, det tar 20 sekunder å flytte dem over.
Bilen spiser slikt, og det er gammelt nytt. Hadde jeg hatt en NB, så hadde jeg glatt kommet på besøk en kveld for å teste det ut, og min erfaring med klubbmiljøet er at det alltids er noen som kan avse en kveld for en bilelsker i nød.
Jeg ville IKKE gått for å bytte hjerne med en gang. Kjør også en diagnose på den for å se om den gir noen indikasjon på hva som kan være feil.
Det er mye mellom nøkkelen og varm eksos som kan være feil, og å gå for det dyreste med en gang kan være veldig bittert.
Synes å huske at MSPnP var kommet til NB..?
I hvert fall, skal du bytte hjerne, så ville jeg gått for datasprut. Ikke OEM..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
På 2001 er det ekstremt sjelden at Coil on plug modulene ryker.
99-00 derimot har hatt issues med coilpacken.
Ny hjerne er _dyyyrt_.
Forundrer meg ikke om vi snakker i området 20-30-40.000 hos Mazda i Norge.
Mulig du kan skaffe en brukt fra Usa f.eks, men da får man gjerne problemer med startsperre etc.
Det jeg hadde gjort, hadde vært å få den med til en Mazdaforhandler, og betalt de for 1 time, hvor de kobler den til systemet sitt, og kjører en skikkelig diagnose.
Har du flaks, er det en simpel ting.
Er det hjernen som er gåen, kan du sjekke med www.simco.no som reparerer ødelagte styreenheter (og de har seriøst peil på dette og).
-n
99-00 derimot har hatt issues med coilpacken.
Ny hjerne er _dyyyrt_.
Forundrer meg ikke om vi snakker i området 20-30-40.000 hos Mazda i Norge.
Mulig du kan skaffe en brukt fra Usa f.eks, men da får man gjerne problemer med startsperre etc.
Det jeg hadde gjort, hadde vært å få den med til en Mazdaforhandler, og betalt de for 1 time, hvor de kobler den til systemet sitt, og kjører en skikkelig diagnose.
Har du flaks, er det en simpel ting.
Er det hjernen som er gåen, kan du sjekke med www.simco.no som reparerer ødelagte styreenheter (og de har seriøst peil på dette og).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Takk for mange og nyttige svar!
Bilen er f.g.reg. mars/2001 i tyskland, for meg så ser det ut som om hver pluggledning har hver sin coil?
Jeg kan legge til at før nevnte verksted er ett Bosch verksted, det var de som ikke målte signal ut fra hjernen.
Kan det være så enkelt som flatt batteri i nøkkler slik at startsperren ikke får signal?
Vet ikke hvordan sperren fungerer på Mazda?
På vår Land Cruiser virker den slik at motor starter for så å stoppe igjen.
Det enkleste er nok muligens å følge rådet om å bestille tauing og en time hos den lokale Mazda forhandleren ja
Bilen er f.g.reg. mars/2001 i tyskland, for meg så ser det ut som om hver pluggledning har hver sin coil?
Jeg kan legge til at før nevnte verksted er ett Bosch verksted, det var de som ikke målte signal ut fra hjernen.
Kan det være så enkelt som flatt batteri i nøkkler slik at startsperren ikke får signal?
Vet ikke hvordan sperren fungerer på Mazda?
På vår Land Cruiser virker den slik at motor starter for så å stoppe igjen.
Det enkleste er nok muligens å følge rådet om å bestille tauing og en time hos den lokale Mazda forhandleren ja

Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Du har vel minst to nøkler da så det har du vel prøvd? Jeg ville nok prøvd meg hos et Mazda verksted ja.
- erikxedge
- 2000 RPM
Hvis du prøver å starte bilen med feil nøkkel så starter den og går et par sekunder før den dør igjen pga startsperra. Så hvis den ikke starter i det hele tatt så er det nok ikke startsperra som er problemet.
Medl.nr 808
00 Mx-5 NB
Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
00 Mx-5 NB
Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
i tillegg må man skifte startsperre boksen og tenningen!biXen wrote:Er ikke bare bare å skifte en hjerne.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Har nå byttet samtlige plugg/coil kabler og plugger, latt bilen stå uten strøm for å resette styreenheten, men fortsatt null gnist, har også funnet ut at pluggene heller ikke blir våte, siden bensinpumpen fungerer så mistenker jeg da at føleren som forteller hele systemet at motoren sviver kan være synderen?
Hvor sitter denne på disse modellene?
Er det veivakselføler som er riktig benevnelse?
Ellers så hadde min lokale Mazda forhandler aldri vært borti en så ny MX-5, så de kunne ikke hjelpe meg med unntak av å starte feilsøking, kunne koste alt fra 2-30000 da det visstnok er mange følere å dingser som kan medføre at det ikke kommer gnistimpuls fra styreenheten.
Lurer på hva det koster for en komplett byttemotor til disse jeg?
Hvor sitter denne på disse modellene?
Er det veivakselføler som er riktig benevnelse?
Ellers så hadde min lokale Mazda forhandler aldri vært borti en så ny MX-5, så de kunne ikke hjelpe meg med unntak av å starte feilsøking, kunne koste alt fra 2-30000 da det visstnok er mange følere å dingser som kan medføre at det ikke kommer gnistimpuls fra styreenheten.
Lurer på hva det koster for en komplett byttemotor til disse jeg?

Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
Hadde startproblemer på en motor vi byttet for en tid tilbake.(2006)
Selv Mazda hadde problemer med å finne årsak.
Se sitat fra tråd:
* Rapporter dette innlegget
* Svar med sitat
Innlegg Pelle » 19:35 - Torsdag 20 Apr 2006
På tide med litt info igjen. Det var veldig mye frem og tilbake med bytting av ECU, som jeg fikk låne av Andreas på au2fast, før de fant ut at problemet var sensoren på veiva som føler øvre og nedre dødpunkt. Åpningen var for stor.
Håper ikke dette bare forvirrer deg mer, men det kan jo være en mulighet.
Pelle
Selv Mazda hadde problemer med å finne årsak.
Se sitat fra tråd:
* Rapporter dette innlegget
* Svar med sitat
Innlegg Pelle » 19:35 - Torsdag 20 Apr 2006
På tide med litt info igjen. Det var veldig mye frem og tilbake med bytting av ECU, som jeg fikk låne av Andreas på au2fast, før de fant ut at problemet var sensoren på veiva som føler øvre og nedre dødpunkt. Åpningen var for stor.
Håper ikke dette bare forvirrer deg mer, men det kan jo være en mulighet.
Pelle
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red