Torsen differ er ikke udødelige..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Torsen differ er ikke udødelige..

Post by Harald »

Nye forskningsresultater viser at grensene for hva en av de tidlige torsen diffene til mx5 tåler, er på rundt 450hk..
Etter en sesong har en i utgangspunktet strøken torsen diff(sjekket nøye sist vinter), begynt å spise opp de små drevene i midten.

litt morro å se resultatet.. mindre kult at torsen diffen min falt drastisk i bruktverdi, til kr 0.
Den funker jo fortsatt, men levetid er uviss :P

Håper dette er løsningen :D
Image

Image

Dagens anbefaling, vurder å bytt til noe grommere om man går med planer om å trimme ekstremt på en mx5 for banebruk.. så slipper man å herpe den orginale diffen.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 0

Re: Torsen differ er ikke udødelige..

Post by Vegard »

Sender deg addressa mi så kan du sende den til meg når du har montert den. Kjører du den inn først også blir jeg ekstra glad.

Hva er forøvrig innkjørings prossedyra? Mener å ha lest 8 tall uten gass mens man svinger i lange tider...
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

Vegard wrote:Sender deg addressa mi så kan du sende den til meg når du har montert den. Kjører du den inn først også blir jeg ekstra glad.

Hva er forøvrig innkjørings prossedyra? Mener å ha lest 8 tall uten gass mens man svinger i lange tider...
det er slik ja, i 20 minutter på min Kaaz hvertfall
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

innkjøringa på osgiken er.. ikkeno. litt annen konstruksjon, lavere forspenn, fler plater, mindre/ikkeno rykking i innerhjul i trege trange svinger, og 100% låsing ved mye pådrag.. baneracing diff, men som faktisk går ann å kjøre med på gata også, mye mer lettkjørt enn kaaz diffene visstnok.
-*Snylter*-
Adrian
4200 RPM
4200 RPM

Post by Adrian »

Os Giken diffen er nok en bedre diff mtp anvendelighet, men prisen er jo også deretter da.. :)
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

Moonlight wrote:Os Giken diffen er nok en bedre diff mtp anvendelighet, men prisen er jo også deretter da.. :)
kommer vel an på kjørestilen ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

egentlig ikke.. jeg er ikke no kjempefan av kaaz differ, fine til ren herjing, mindre fine alle de gangene man skal ta en sving ut av gårdsplassen, rundkjøringer osv :)
-*Snylter*-
Andrew
6500 RPM
6500 RPM

Post by Andrew »

Lurte på hvordan det var med monteringa av OS Giken? Er det hokkuspokkus, og handler vi med 949, eller er andre rimeligere?

-A-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

949racing = meget bra.. handler gjerne der igjen, sparer ikkeno på andre steder..
du MÅ ha spesial osgiken olja. da er diffen helt tyst på normal bruk, ingen smelling i svinger, merker egentlig ikkeno til den, bortsett fra at den drar begge bakhjula når den skal.. genial liten sak denna diffen. kan ikke få lovprist nok, var like stor forskjell fra torsen til denne, som fra åpen til torsen. :shock:

montering er et eget kapittel, mange verksteder er livredde for denne operasjonen. noen her på forum har vel tillogmed forsøkt å få verksted til å montere diff, uten bra resultat.. jeg har etterhvert begynt å få litt teken på dette, så de på østlandet som trenger hjelp, må bare si fra :P

må bare være nøye, ha litt måleklokker osv, litt "feeling" for mekanikk hjelper og.

triks er å bestille med nye lager til diffen, la de gamle bare sitte på org diffen, og presse nye lager på nye diffen isteden. og bestill gjerne sidetetninger og. justeringa er ganske ok, så lenge man beholder orginale drevsettet i diffen.
-*Snylter*-
Post Reply