Vurderer å kjøpe shortshifter. Finnes det bedre en den som mx5parts/il motorsport har?
(Har 5 trinnskasse). Regner med at ebay shiftere er crap?
Shortshifter
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- Status: Offline
Re: Shortshifter
Jeg hadde IL sin før, var helt knall den i alle fall 

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
Hadde også IL sin på min forige 5-trins. Var så fornøyd med den at jeg kjøpte derfra denne gangen også. Da til 6-trins. Koster kanskje noe mer enn det du finner på e-bay, men den er utprøvd av flere her på forumet og ingen har dårlig erfaring så vidt jeg vet.
- siemens
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 623
Lurer litt på den short shiften i samme slengen, hvordan blir det å gire etterpå?? noen sier at det blir værre å gire normalt da man kjører normalt. Og at den hjelper bare da man kjører hardt.... Kunne vært kjekt med noen tilbake meldinger fra de som har hatt dette..
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Nå kan jeg ikke snakke om MX-5en spesielt siden jeg har 8er, men på girspaken så er ikke MX-5 og RX-8 så langt fra hverandre i, for de er tilnærmet litt vel mye at hvem som helst skal kunne kjøre dem, og er litt "løse".
Jeg vil bare si om shortshiftere generelt at stort sett krever de nok mer kraft i håndbevegelsene for å skifte gir, men du flytter nok hånden mindre. De vil også stort sett øke "selvtilliten" med giringen. I min så glir bla. 1-2 og 2-3 mye bedre med shortshifteren enn før, ville aldri gått tilbake til originalt. Beste moden for pengene i min mening i slike biler vi har som krever litt turtall og masse giring på fjellveier når vi skal ha det gøy.
Det negative er at når man kjører slapt og bare skal veive rørepinna ned i 2 gir så krever det at man er litt mer bestemt enn som så, men ikke misforstå, man må ikke bruke makt, men med min må man være litt mer bestemt, jeg vil tro konseptet er ganske likt på den disse gutta har hatt uten å si det for sikkert
Jeg vil bare si om shortshiftere generelt at stort sett krever de nok mer kraft i håndbevegelsene for å skifte gir, men du flytter nok hånden mindre. De vil også stort sett øke "selvtilliten" med giringen. I min så glir bla. 1-2 og 2-3 mye bedre med shortshifteren enn før, ville aldri gått tilbake til originalt. Beste moden for pengene i min mening i slike biler vi har som krever litt turtall og masse giring på fjellveier når vi skal ha det gøy.
Det negative er at når man kjører slapt og bare skal veive rørepinna ned i 2 gir så krever det at man er litt mer bestemt enn som så, men ikke misforstå, man må ikke bruke makt, men med min må man være litt mer bestemt, jeg vil tro konseptet er ganske likt på den disse gutta har hatt uten å si det for sikkert

Er også veldig stor forskjell på shortshiftere.
Noen er bare lavere, men med samme fulcrum, de suger.
IL sin er konge, bra kit, bra kvalitet, og den korter inn i bunnen, så man faktisk får reellt mindre vandring på spaken.
Eneste jeg sliter litt med er at girkula ble for lav for meg, så jeg kjøpte en billig extender (som jeg skal få lagd en bedre utgave av nå).
Da får man kortere vandring, og passe høy spak
Ikke noe spesielt hardere å gire med synes jeg, men den blir tightere, og det er mye vanskeligere å dra den til revers når man skal fra 5 til 6.
Man merker det er mer motstand når man skal skyve den ut til høyre og nedover.
Med originalspaken var det slitsomt
-n
Noen er bare lavere, men med samme fulcrum, de suger.
IL sin er konge, bra kit, bra kvalitet, og den korter inn i bunnen, så man faktisk får reellt mindre vandring på spaken.
Eneste jeg sliter litt med er at girkula ble for lav for meg, så jeg kjøpte en billig extender (som jeg skal få lagd en bedre utgave av nå).
Da får man kortere vandring, og passe høy spak

Ikke noe spesielt hardere å gire med synes jeg, men den blir tightere, og det er mye vanskeligere å dra den til revers når man skal fra 5 til 6.
Man merker det er mer motstand når man skal skyve den ut til høyre og nedover.
Med originalspaken var det slitsomt

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Jeg kjøpte min på eBay.
Noen av short/quick shiftene der er bare vanlig girstang som er kortere. Men om du kjøper en som bygger opp, så kan du få en som funker. Min funka hvertfall.. (Bruker vanlig nå pga jeg gikk over til MSM kasse)
Noen av short/quick shiftene der er bare vanlig girstang som er kortere. Men om du kjøper en som bygger opp, så kan du få en som funker. Min funka hvertfall.. (Bruker vanlig nå pga jeg gikk over til MSM kasse)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- erikxedge
- 2000 RPM
Bestillte shortshifter fra mx5parts i går. Skal holde folk oppdatert om hva jeg synes når jeg har fått den montert 

Medl.nr 808
00 Mx-5 NB
Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
00 Mx-5 NB
Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.