Rep.sett til bremsecaliper
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
Rep.sett til bremsecaliper
Kjøpte rep.sett til kaliperen min, men ble anbefalt av en mekaniker å kjøpe ny kaliper istedenfor, fordi det var så mye jobb å bytte pakningen. Jeg trodde dette var en enkel jobb?
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Ja han har muligens rett, en gammel caliper kan ha rust osv på diverse deler så gjør ett repsett vanskelig, men er jo fort gjort å prøve.. regner med det går med litt sliping og pussing,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Rep sett består jo som oftest av nye stempler og pakninger. Det er ofte stemplene som er rustet.
Tok meg ca. en halvtime på hvert frontcalipper med rengjøring og montering av pakninger og nye stempler (etter avmontering fra bil.)
Steinar
Tok meg ca. en halvtime på hvert frontcalipper med rengjøring og montering av pakninger og nye stempler (etter avmontering fra bil.)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Hva trenger man av verktøy for å få på plass pakningen på enkleste måte?
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Dyktighet og flaks? Jeg fucka hvertfall opp en sylinder ved å ta den ut for å så ta den inn igjen.jean-eric wrote:Hva trenger man av verktøy for å få på plass pakningen på enkleste måte?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Overhaling av calipper kan være litt bingolotto. Gjorde det på en bil for noen år siden, og det holdt bare 1 år før den begynte å henge på igjen. Så neste gang jeg sliter med slikt tror jeg at jeg kjøper ny, selvom de ofte er dyre.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg overhalte bremsene på Leopold selv.
De hadde nok ikke vært gjort noe med på ca. 250.000 km.
Før:

Etter:

Jeg brukte rep.sett sammen med de gamle caliperene og sparte dermed masse penger.
På EU-kontroll hos NAF så fikk jeg spesiellt skryt for bremsene som de sa var "gode og veldig jevne".
Så det går an .....
Erik
De hadde nok ikke vært gjort noe med på ca. 250.000 km.
Før:
Etter:
Jeg brukte rep.sett sammen med de gamle caliperene og sparte dermed masse penger.
På EU-kontroll hos NAF så fikk jeg spesiellt skryt for bremsene som de sa var "gode og veldig jevne".
Så det går an .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Overhalte bremsekalipperne på bmw'n min i sommer.
Den er det 4-stempla kalippere på fremme, ergo større sjanse for at det skal gå galt.
Men byttet pakningene og pusset vekk rust nedi sylinderen og rundt stemplene, etterpå ble bremsene jevne og behagelige. Før de ble reparert var jeg plaget med at det ristet kraftig i hele bilen og noen av stemplene hang seg opp etter litt aktiv kjøring i 80-100km/t eller mer. Etter de ble overhalt fikk bilen pisket seg rundt bane ei hel helg uten noe som helst vibrasjoner ved nedbremsning. Så det lønner seg helt klart å overhale kalipperne når de har gått langt.
Det viktigste er å fjerne all rusten og slipe sylindrene nok til at stemplene detter nedi av seg selv, man skal ikke måtte dytte de på plass når pakningen ikke er montert. Når stemplene glir lett i sylindrene er det bare å sette på pakningene, ha på litt smurning og trykke stemplene på plass igjen. Veldig enkel operasjon og er unnagjort på en kvelds skruing
Den er det 4-stempla kalippere på fremme, ergo større sjanse for at det skal gå galt.
Men byttet pakningene og pusset vekk rust nedi sylinderen og rundt stemplene, etterpå ble bremsene jevne og behagelige. Før de ble reparert var jeg plaget med at det ristet kraftig i hele bilen og noen av stemplene hang seg opp etter litt aktiv kjøring i 80-100km/t eller mer. Etter de ble overhalt fikk bilen pisket seg rundt bane ei hel helg uten noe som helst vibrasjoner ved nedbremsning. Så det lønner seg helt klart å overhale kalipperne når de har gått langt.
Det viktigste er å fjerne all rusten og slipe sylindrene nok til at stemplene detter nedi av seg selv, man skal ikke måtte dytte de på plass når pakningen ikke er montert. Når stemplene glir lett i sylindrene er det bare å sette på pakningene, ha på litt smurning og trykke stemplene på plass igjen. Veldig enkel operasjon og er unnagjort på en kvelds skruing

-Signatur-
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Og plutselig har man slipt så mye at det dannes en lekkasje.. Da er man fucka og må kjøpe ny kaliper + rep settet man hadde er bortkasta egentlig... Dette skjedde nylig meg... FM skaffer brukt caliper(Veldig bra stand på den jeg fikk) for 35$. Absolutt verdt det. Jeg ville uansett vurdert ett eller annet big brake kit. Mye mer funky det ja, og ikke minst angrer jeg som bare det ettersom jeg hadde en del problemer med det som var montert på bilen.///Moe wrote:Overhalte bremsekalipperne på bmw'n min i sommer.
Den er det 4-stempla kalippere på fremme, ergo større sjanse for at det skal gå galt.
Men byttet pakningene og pusset vekk rust nedi sylinderen og rundt stemplene, etterpå ble bremsene jevne og behagelige. Før de ble reparert var jeg plaget med at det ristet kraftig i hele bilen og noen av stemplene hang seg opp etter litt aktiv kjøring i 80-100km/t eller mer. Etter de ble overhalt fikk bilen pisket seg rundt bane ei hel helg uten noe som helst vibrasjoner ved nedbremsning. Så det lønner seg helt klart å overhale kalipperne når de har gått langt.
Det viktigste er å fjerne all rusten og slipe sylindrene nok til at stemplene detter nedi av seg selv, man skal ikke måtte dytte de på plass når pakningen ikke er montert. Når stemplene glir lett i sylindrene er det bare å sette på pakningene, ha på litt smurning og trykke stemplene på plass igjen. Veldig enkel operasjon og er unnagjort på en kvelds skruing
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Rep.sett til bremsecaliper
Det er de nye tetteringene i rep-settet som skal tette, sylindrene er bare der for å gi stemplene styring. Du skal jo ikke slipe nedi sporene til tetteringene, er kun snakk om å slipe sylinder og stempel med helt vanlig slipepapir. Fjerner du ikke rusten slik at stemplene fremdeles blir trege ville reprasjonen vært akkurat like nytteløs som en lekkasje ville vært med mindre det kun er tetteringene som var dårlige. Jeg mente ikke at man MÅ slipe når man reparerer kalipperne, men stemplene skal kunne gli på plass av seg selv uten å dyttes på plass når tetteringene er tatt ut. Glir de ikke lett på plass må man slipe det rent, rusten burde likevel fjernes selv om stemplene glir lett for sålenge det ligger rust igjen så vil det etterhvert utvikle seg til det verre. Men det er viktig at man bruker veldig fint slipepapir når man sliper stemplene, disse må være forholdsvis glatte for at tetteringene skal tette skikkelig og man burde ikke slipe i stemplenes lengderetning, slip bestandig rundt de for at ikke bremsevæsken skal få seg "grøfter" å renne forbi tetteringen i. Noen rep-sett følger det med nye stempler også så da er det ikke noe å bekymre seg over, bare å gjøre rent nedi sylindrene.
Som sagt ble mine kalippere helt fine igjen etter reparasjonen, har ingen lekkasjer på noen av dem
Som sagt ble mine kalippere helt fine igjen etter reparasjonen, har ingen lekkasjer på noen av dem

-Signatur-
Re: Rep.sett til bremsecaliper
jeg stod og deljet sylinderen nedi med hammer. I etterkant angrer jeg 

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata