Page 1 of 1

Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 17:23
by Anja
Finnes det NCAP eller lignende data for NA?

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 18:08
by Steinar
Har ikke sett for NA, men NB er testet (2002 mod.)
Burde ikke være så ulikt for NA, men råkarosseriet på NB ble en del stivere. (Testet med airbagger):
http://www.dinside.no/89165/roadstere
NCAP sin hjemmeside:
http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx

Steinar

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 18:25
by Anja
Steinar wrote:Har ikke sett for NA, men NB er testet (2002 mod.)
Burde ikke være så ulikt for NA, men råkarosseriet på NB ble en del stivere. (Testet med airbagger):
http://www.dinside.no/89165/roadstere
NCAP sin hjemmeside:
http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx

Steinar
Tusen takk! :)

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 20:30
by biXen
Personlig tipper jeg det er ganske ulikt, skjedde mye på de nesten 10 åra fra NA til NB, og enda mer til NCen kom.

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 21:10
by EspenAndre
Det er nok også stor forskjell på NA og NA, da det kom stålbjelker feks i 94...!?

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 21:24
by Steinar
Dette blir litt synsing.
Joda biXen, kan til dels være enig.
NA/NB er nå en over 20 år gammel konstruksjon.
Klart at NC er en mye bedre konstruksjon mhp. kollisjonssikkerhet.
Vet bare at NB fikk et litt stivere karosseri mhp. vridningsstivhet kontra NA.
Kollisjonssikkerheten mellom NA og NB har jeg ikke peiling på, men burde ikke være allverdens forskjell siden det er samme grunnkonstruksjon.
Stålbjelkene i dørene kom på Miata fra dag 1, MX5 fra ca. 1994. De har ikke allverdens innflytelse på en frontkollisjon.

Steinar

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 21:39
by Anja
Steinar wrote:Dette blir litt synsing.
Joda biXen, kan til dels være enig.
NA/NB er nå en over 20 år gammel konstruksjon.
Klart at NC er en mye bedre konstruksjon mhp. kollisjonssikkerhet.
Vet bare at NB fikk et litt stivere karosseri mhp. vridningsstivhet kontra NA.
Kollisjonssikkerheten mellom NA og NB har jeg ikke peiling på, men burde ikke være allverdens forskjell siden det er samme grunnkonstruksjon.
Stålbjelkene i dørene kom på Miata fra dag 1, MX5 fra ca. 1994. De har ikke allverdens innflytelse på en frontkollisjon.

Steinar
Det jeg er ute etter er data om påkjørsler bakfra, og hvordan kreftene fordeles da.

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 22:09
by Steinar
NCAP tester ikke påkjørsler bakfra, og vet heller ikke om noen som gjør dette.
Generelt så gjelder vel at desto lengere du sittter fra bakenden på en bil ved påkjørsel bakfra så mere sikker er du, dersom du ikke knekker nakken pga. for lave hodestøtter.
Så en nettopp en test av påkjørsel bakfra ( Fifth gear?) av en Opel Zafira ( Egentlig Vauxhall Zafira ) hvor passasjerene i 3. seterad dundra bakhodet i bakvinduet/lastebilen bak. Ikke mye deformasjonssone der i gården nei.

Steinar

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 15 Mar 2010, 22:37
by Anja
Steinar wrote:NCAP tester ikke påkjørsler bakfra, og vet heller ikke om noen som gjør dette.
Generelt så gjelder vel at desto lengere du sittter fra bakenden på en bil ved påkjørsel bakfra så mere sikker er du, dersom du ikke knekker nakken pga. for lave hodestøtter.
Så en nettopp en test av påkjørsel bakfra ( Fifth gear?) av en Opel Zafira ( Egentlig Vauxhall Zafira ) hvor passasjerene i 3. seterad dundra bakhodet i bakvinduet/lastebilen bak. Ikke mye deformasjonssone der i gården nei.

Steinar
Jeg knakk ikke nakken pga for lave hodestøtter i mxen, men prolaps og whiplash er ikke noe særlig det heller :roll:

Re: Krasjtest data for NA?

Posted: 30 Mar 2010, 22:22
by TeddyPua
Anja wrote:Finnes det NCAP eller lignende data for NA?
Jeg har sett testen av Na på youtube en gang, tror du kan søke litt der.. veltetesten var virkelig ikke bra =P