Krasjtest data for NA?
Moderator: Styremedlemmer
Krasjtest data for NA?
Finnes det NCAP eller lignende data for NA?
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
BMW 520i -2000
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Krasjtest data for NA?
Har ikke sett for NA, men NB er testet (2002 mod.)
Burde ikke være så ulikt for NA, men råkarosseriet på NB ble en del stivere. (Testet med airbagger):
http://www.dinside.no/89165/roadstere
NCAP sin hjemmeside:
http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx
Steinar
Burde ikke være så ulikt for NA, men råkarosseriet på NB ble en del stivere. (Testet med airbagger):
http://www.dinside.no/89165/roadstere
NCAP sin hjemmeside:
http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Re: Krasjtest data for NA?
Tusen takk!Steinar wrote:Har ikke sett for NA, men NB er testet (2002 mod.)
Burde ikke være så ulikt for NA, men råkarosseriet på NB ble en del stivere. (Testet med airbagger):
http://www.dinside.no/89165/roadstere
NCAP sin hjemmeside:
http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx
Steinar

Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
BMW 520i -2000
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Krasjtest data for NA?
Personlig tipper jeg det er ganske ulikt, skjedde mye på de nesten 10 åra fra NA til NB, og enda mer til NCen kom.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Krasjtest data for NA?
Det er nok også stor forskjell på NA og NA, da det kom stålbjelker feks i 94...!?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Krasjtest data for NA?
Dette blir litt synsing.
Joda biXen, kan til dels være enig.
NA/NB er nå en over 20 år gammel konstruksjon.
Klart at NC er en mye bedre konstruksjon mhp. kollisjonssikkerhet.
Vet bare at NB fikk et litt stivere karosseri mhp. vridningsstivhet kontra NA.
Kollisjonssikkerheten mellom NA og NB har jeg ikke peiling på, men burde ikke være allverdens forskjell siden det er samme grunnkonstruksjon.
Stålbjelkene i dørene kom på Miata fra dag 1, MX5 fra ca. 1994. De har ikke allverdens innflytelse på en frontkollisjon.
Steinar
Joda biXen, kan til dels være enig.
NA/NB er nå en over 20 år gammel konstruksjon.
Klart at NC er en mye bedre konstruksjon mhp. kollisjonssikkerhet.
Vet bare at NB fikk et litt stivere karosseri mhp. vridningsstivhet kontra NA.
Kollisjonssikkerheten mellom NA og NB har jeg ikke peiling på, men burde ikke være allverdens forskjell siden det er samme grunnkonstruksjon.
Stålbjelkene i dørene kom på Miata fra dag 1, MX5 fra ca. 1994. De har ikke allverdens innflytelse på en frontkollisjon.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Re: Krasjtest data for NA?
Det jeg er ute etter er data om påkjørsler bakfra, og hvordan kreftene fordeles da.Steinar wrote:Dette blir litt synsing.
Joda biXen, kan til dels være enig.
NA/NB er nå en over 20 år gammel konstruksjon.
Klart at NC er en mye bedre konstruksjon mhp. kollisjonssikkerhet.
Vet bare at NB fikk et litt stivere karosseri mhp. vridningsstivhet kontra NA.
Kollisjonssikkerheten mellom NA og NB har jeg ikke peiling på, men burde ikke være allverdens forskjell siden det er samme grunnkonstruksjon.
Stålbjelkene i dørene kom på Miata fra dag 1, MX5 fra ca. 1994. De har ikke allverdens innflytelse på en frontkollisjon.
Steinar
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
BMW 520i -2000
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Krasjtest data for NA?
NCAP tester ikke påkjørsler bakfra, og vet heller ikke om noen som gjør dette.
Generelt så gjelder vel at desto lengere du sittter fra bakenden på en bil ved påkjørsel bakfra så mere sikker er du, dersom du ikke knekker nakken pga. for lave hodestøtter.
Så en nettopp en test av påkjørsel bakfra ( Fifth gear?) av en Opel Zafira ( Egentlig Vauxhall Zafira ) hvor passasjerene i 3. seterad dundra bakhodet i bakvinduet/lastebilen bak. Ikke mye deformasjonssone der i gården nei.
Steinar
Generelt så gjelder vel at desto lengere du sittter fra bakenden på en bil ved påkjørsel bakfra så mere sikker er du, dersom du ikke knekker nakken pga. for lave hodestøtter.
Så en nettopp en test av påkjørsel bakfra ( Fifth gear?) av en Opel Zafira ( Egentlig Vauxhall Zafira ) hvor passasjerene i 3. seterad dundra bakhodet i bakvinduet/lastebilen bak. Ikke mye deformasjonssone der i gården nei.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Re: Krasjtest data for NA?
Jeg knakk ikke nakken pga for lave hodestøtter i mxen, men prolaps og whiplash er ikke noe særlig det hellerSteinar wrote:NCAP tester ikke påkjørsler bakfra, og vet heller ikke om noen som gjør dette.
Generelt så gjelder vel at desto lengere du sittter fra bakenden på en bil ved påkjørsel bakfra så mere sikker er du, dersom du ikke knekker nakken pga. for lave hodestøtter.
Så en nettopp en test av påkjørsel bakfra ( Fifth gear?) av en Opel Zafira ( Egentlig Vauxhall Zafira ) hvor passasjerene i 3. seterad dundra bakhodet i bakvinduet/lastebilen bak. Ikke mye deformasjonssone der i gården nei.
Steinar

Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
BMW 520i -2000
Re: Krasjtest data for NA?
Jeg har sett testen av Na på youtube en gang, tror du kan søke litt der.. veltetesten var virkelig ikke bra =PAnja wrote:Finnes det NCAP eller lignende data for NA?
Mia<3 1,6 classic red c pack