Land of the free

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Land of the free

Post by Rudolf »

"Land of the free"

I forbindelse med Norske regelverk og håndheving av dette, så blir det ofte vist til "hvor bra det er i utlandet".
Jeg vet av erfaring at dette som oftest er en myte.
Mange tror at Norge er et drittland med mye mere byråkrati en i andre land.
Selv om dette sies titt og ofte, så blir det ikke en sannhet for det.

Kjøretøyforskriften i Norge er mer eller mindre en kopi av forskriften som brukes i 27 EU-land.
Praktiseringen varierer endel og de som regnes som strengest på dette området er Tyskland, tett etterfulgt av Frankrike og Sverige :shock:
Å få godkjent uorginale deler er nærmest umulig i Tyskland, og hvis man vil ha ettermontert turbo eller kompressor, så er dette minst like vanskelig som i Norge
(hvis ikke enda vanskeligere).

Men USA, det er jo "the Land of the free" ?
Nei, nei, nei ......
Byråkratiet i USA er enormt sammenlignet med det vi har i Norge.
Jeg har f.eks. jobbet med forsikring og eksport av bil fra USA, og har derfor litt erfaring med det.
I California er det meeeeget komplisert å få sertifisert/godkjent en bil, regelverket der er av de strengeste og mest kompliserte i verden.
De som kjører rundt med turbo eller kompressor der, er hele tiden bekymret for stikkprøver(store bøter) og må skru av "ekstrautstyret" før periodisk kontroll.
Men mange tror at "I USA, der er allting lov"
Bullshit !

En liten sann "historie fra virkeligheten" har jeg fra et internt reisebrev fra NRKs korrespondentvikar i Washington skrevet for ca. en måned siden.
Les og lær:


Bilkjøp

Korrespondentvikar i Washington, Jan Espen Kruse, ville kjøpe seg bil. Det var enklere sagt enn gjort.

Av Jan Espen Kruse
Dette er det første korrespondentbrevet jeg skriver på to og et halvt år. Så lenge er det siden jeg rundet av min fireårsperiode i den amerikanske hovedstaden. Men nå er jeg tilbake som korrespondentvikar, jeg skal være her i noen måneder mens prosessen med å utnevne nye faste utsendte går sin gang.

Og jeg må si at det er kjempestas å være tilbake i The land of the free, i frihetens eget land. Jeg følte meg på sett og vis hjemme med en gang jeg satte foten på amerikansk jord. Det å ha bodd og arbeidet på et sted i fire år gjør at en får et spesielt forhold til landet. Jeg visste hvilke steder jeg skulle oppsøke, hvilke kafeer og restauranter som har den beste maten, og hvilke butikker som kan tilby de beste kjøpene.

Bilfantasier
Og med en gang jeg fikk vite at jeg skulle over til USA, begynte jeg å fantasere om hva slags bil jeg skulle skaffe meg. Forrige gang var jeg grenseløst fornuftig og kjøpte en stor og rommelig sjuseter av typen Ford Windstar. Den var kjempepraktisk og hadde plass til barn, og slektninger og venner som ofte kom på besøk, og alt vi måtte finne på å kjøpe. Men den var ikke spennende.

Da vi kjøpte Forden, sto jeg også og siklet over en glinsende rød sportsbil av typen Corvette. Den hadde to seter og tak som kunne tas av. En seks liters motor med rundt fire hundre hestekrefter. Jeg har fremdeles våte drømmer om den bilen, og har siden angret som en hund på at jeg ikke kjøpte den også. Den kostet ikke mer enn 160 tusen kroner, og var naturligvis brukt noen år.
I Norge er det jo bare selvplaging å tenke på en sånn bil, men her i USA er det fullt mulig å realisere det. Og i tillegg koster jo bensinen bare omtrent fire kroner literen.

Joda, jeg hører allerede dem som roper at man må tenke på miljøet. Det er sant nok, men jeg innrømmer at fristelsene er mange på bilfronten her borte. Så denne gangen startet jeg med å se på en Audi fra 2006. Jeg ringte til bilforhandleren på forhånd for å få en veibeskrivelse, og da jeg kom fram, sto bilen i the showroom, utstillingssalen, den var nypusset og blinket i flombelysningen.
Sjefen for sjappa tok i mot meg, og presenterte meg for en av sine undersåtter som skulle ta seg spesielt av meg.

Mafiateknikk
Det er lenge siden jeg har følt meg så viktig. Prøvekjøringen var en sann fornøyelse, en motor på 3,2 liter er heller ikke å forakte.
Og Audien hadde alt tenkelig av utstyr og elektronikk. Men da vi kom tilbake begynte et spill som jeg aldri tidligere har vært utsatt for.

Det var helt tydelig at den økonomiske krisen har rammet bilforhandlerne hardt, og enhver mulig kunde er dyrebar i disse dager.
I min ungdom tok jeg forsvarets russisk-kurs, der målet var å lære det fremmede språket godt. Men vi ble også utdannet som avhørere, i tilfelle det norske forsvaret måtte ta seg av russiske krigsfanger i en konfliktsituasjon. Og det jeg ble utsatt for hos den amerikanske bilforhandleren var som tatt ut av forsvarets lærebok i avhørsteknikk.

Den ene selgeren var mest hyggelig, den andre var mer aggressiv. De pratet noen minutter hyggelig, skrøt av Norge, og spurte om barna mine osv. Så strammet de gradvis grepet og angrep fra flere vinkler samtidig. De dro fram en ferdig utfylt kontrakt som jeg bare kunne signere. De bare lo av meg da jeg sa at jeg måtte rundt og se på flere biler før jeg bestemte meg.

Ingen med vettet i behold kunne være så håpløst teit at han lot dette gullkantede kjøpet gå fra seg. De sa det ikke akkurat sånn, kanskje, men det var sånn jeg følte meg. Det var nesten så jeg puttet hendene i lomma av frykt for at de kom til å dra ut neglene mine hvis jeg ikke ga etter. Da jeg omsider litt fortumlet klarte å komme meg ut fra bilbutikken, truet de med å ta kontakt med meg dagen etter.

De hadde tatt kopi av det amerikanske førerkortet mitt, og jeg måtte oppgi telefonnummer og e-postadresse. Så de visste hvor de kunne få tak i meg.

Dette tilbudet var for godt til å si nei til, det var vel slik mafiaen formulerte seg i tidligere tider, når de truet med å ta livet av noen.

Carmax
Etter denne skrekkopplevelsen dro jeg til Carmax, en av USAs største bilforhandlere. Det var der jeg kjøpte den romslige Forden i 2003. Carmax selger alle typer biler og reklamerer med at prisene er faste, det er ingenting å forhandle og krangle om, og dermed blir alle behandlet likt, uavhengig av hvor gode de er til å takle en avhørssituasjon.

Hver av butikkene har hundrevis av biler til salgs, og kunden kan gå i fred og ro og sammenligne biler og priser. Og hvis man vil prøvekjøre noen biler er det ikke noe problem, og heldigvis ikke forbundet med kraftig kjøpepress. Så jeg prøvde en liten Mercedes og en liten BMW, begge med noen år på baken. Men prisen var jo en drøm, sammenlignet med i Norge, rundt 20 tusen dollar, eller om lag 120 tusen norske kroner.

Men så begynte jeg å fortelle min historie, at jeg ikke skal være i USA veldig lenge, og at det var viktig for meg å kjøpe en bil som jeg får mest mulig igjen for når jeg skal selge den. Det syntes selgeren hos Carmax var en morsom historie, han ropte på noen av sine kollegaer og spurte hva de syntes.

Det improviserte fagforeningsmøtet for bilselgere kom med en enstemmig uttalelse. Jeg måtte være sprø hvis jeg kjøpte europeisk bil for å ha i et kortere tidsrom. De fancy bilene faller altfor raskt i verdi. Jeg måtte rett og slett love dem å kjøpe japansk, noe annet ville være å kaste penger ut av vinduet.

Så selv om det gjorde vondt i sjela, jeg måtte rett og slett begynne å se på helt andre biler. Hjemme i Norge kjører jeg japansk bil og er kjempefornøyd med det, men jeg var liksom så innstilt på noe litt mer spennende og annerledes nå. Jeg prøvde flere brukte japanske biler, men fant ikke helt det jeg ønsket meg.

Virginia vs Washington
Så jeg begynte å lese annonser på internett, og fant omsider en pent brukt Toyota hos en forhandler utenfor hovedstaden.
Selgeren het Edvard og var fra Sierra Leone. Han så på førerkortet mitt der min gamle adresse fra Arlington sto. Selv om Arlington bare ligger noen kilometer fra Washington DC, så ligger det altså i delstaten Virginia. Det syntes Edvard var fint, for i Virginia er bilskatten bare tre prosent, mens den er 6 prosent i DC.

Jeg sa til selgeren at jeg nok måtte betale 6 prosent, fordi jeg nå bor i en leilighet i hovedstaden. Det mente han var noe skikkelig tull, det er vel ingen som frivillig gir fra seg penger til staten på den måten. Men da jeg ringte til forsikringsselskapet for å forsikre bilen, sa de at jeg kunne risikere å få bøter i DC hvis jeg parkerte der fast med skilt fra Virginia. Det ville jeg naturligvis ikke risikere, så jeg kjørte stolt ut fra bilforhandleren med Toyotaen med midlertidige skilt, inntil jeg kunne sette på nye i DC.

Mitt neste trekk var å oppsøke biltilsynet i hovedstaden. Det er nesten alltid stinn brakke der, og ofte flere timer å vente. Da det ble min tur, kunne den ikke spesielt vennlige damen fortelle at for å få skilt i hovedstaden, måtte jeg først ha sertifikat i Washington.
Jeg sa at jeg jo har hatt førerkortet fra Virginia i mange år, og har kjørt over hele USA med det.

Byråkratisk kvikksand
Nei, sa damen, det var ikke noe argument. I DC har de sine egne regler, og vær så god neste. Men jeg ga meg ikke, og fikk etter en del fram og tilbake vite at jeg må ta teoriprøven på nytt i Washington. Men for å ta teorien må jeg først vise fram pass, visum, journalistakkreditering, leieavtale for bolig, og kvitteringer som viser at det er jeg som betaler for strøm, telefon, vann og kloakk der jeg bor.

Dessuten må jeg skaffe bevis for at jeg har social security number, eller amerikansk personnummer. Og jeg som bare er vikar.
Leieavtalen står jo ikke i mitt navn, det gjør heller ikke regningene. Hadde jeg bare hørt på bilselger Edvard fra Sierra Leone.
Hadde jeg fått Virginia-skilt på bilen, så hadde saken vært biff. Der hadde jeg ikke behøvd å bytte førerkort.

Jeg hadde kanskje fått noen bøter i hovedstaden, men faren for det er nok mest teoretisk. Nå sitter jeg i amerikansk byråkratisk kvikksand til oppunder halsen, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Av erfaring vet jeg at det kommer til å ta masse tid og krefter, men sannsynligvis finnes det en mulig utvei ett eller annet sted. Det mest irriterende er at fornuftige argumenter ikke har noen som helst virkning på byråkratene. De bare holder seg til sjekklistene sine.

Så jeg får vel innrømme at ikke alt er en dans på roser her i the land of the free. Selv her har friheten sine grenser."


Så til dere som drømmer om det frie og flotte UTLANDET:
God tur, og lykke til ......

Erik
(som ikke dermed sier at han er enig i alle regler)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by motorhead »

Takk! Det er veldig greit å få belyst at det ikke bare er vi som har byråkrati, og at gresset ikke er fritt for ku-ruker andre steder heller. Men så lenge folk får billig røyk, flesk og sprit er vel det meste greit når det kommer til stykke.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by LoKi »

Quote fra en jeg dealer med i USA:

" I've heard there are some crazy regulations to deal with in your area with tuning cars, I'm glad we're still at the point where I can just pay off a smog inspector once a year and get away with whatever I want. "

Så ikke vet jeg..

Men jeg tror uansett ikke det er så mye bedre i andre land i vesten. Man må nok satse på "korrupsjon" for å pushe grensene uansett hvor man drar.
Alle land har nok en form for PKK som man må i gjennom. (PKK i seg selv er jo en EU-regel, så alle landene i Unionen har i hvert fall samme utgangspunkt)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by nope-mx5 »

En kul ting i Usa er jo å bygge hotrods, westfields etc.

Man får godkjent latterlig mye, som de bare hadde ledd av her i norge ...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by Vidar »

Så da mener du at ett Street Legal kompressor kit kjøpt i USA er enklere å få godkjent i Norge enn i USA ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by Rudolf »

LoKi wrote: " I've heard there are some crazy regulations to deal with in your area with tuning cars, I'm glad we're still at the point where I can just pay off a smog inspector once a year and get away with whatever I want. "
Lykken er korrupsjon ??
Vidar wrote:Så da mener du at ett Street Legal kompressor kit kjøpt i USA er enklere å få godkjent i Norge enn i USA ?
Det har jeg vel ikke sagt, har jeg det ?
Men i California, må det være carb. approwed ++.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by Vidar »

Rudolf wrote:
Vidar wrote:Så da mener du at ett Street Legal kompressor kit kjøpt i USA er enklere å få godkjent i Norge enn i USA ?
Det har jeg vel ikke sagt, har jeg det ?
Men i California, må det være carb. approwed ++.

Erik
MP45 og MP62 kittene er C.A.R.B. approwed.. Men det er ikke godt nok for biltilsynet ang.. avgasser...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by Rudolf »

Vidar wrote: MP45 og MP62 kittene er C.A.R.B. approwed.. Men det er ikke godt nok for statens vegvesen ang.. avgasser...
Feil problemstilling !

Installasjon av turbo eller kompressor i en bil som ikke er levert (og godkjent) med dette fra fabrikken må typegodkjennes eller enkeltgodkjennes på ny.
Den samme regelen gjelder i 27 EU-land.

CARB er helt irrellevant i denne sammenheng.
HELE bilen må typegodkjennes på ny (også avgass).
Igjen, det samme regelverket i ALLE EU-land.

Mitt POENG med innlegget er at ting er ikke så rosenrødt i alle andre land.
Ikke tru at, bare man reiser over Svinesund, så er det meste lov.
Regelverket vi bruker i Norge er stort sett det samme som i Europa forøvrig.

I USA er regelverket også ganske rigid, og heller ikke her er "alt lov".
Jeg leste en artikkel for en tid siden om noen som hadde forsøkt å importere en Porsche (spesiell modell riktignok) til USA.
Etter 18 måneders iherdig prøving og feiling, måtte de gi opp og returnerte bilen til Europa.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by LoKi »

California er litt spesielt da, nettopp på grunn av avgassreglene.
Alt av eksos jeg ser på er "49 state legal", så det blir litt feil å dra et land under en kam når EN stat er slik.

Men ja, korrupsjon lenge leve. Det er vel mer det at her er det sjans for å bli bøsta selv om PKK er i orden.
Bortsett fra det, så er det vel bare å betale noen for å signere på PKK'en.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by motorhead »

LoKi wrote:Men ja, korrupsjon lenge leve.
http://e24.no/utenriks/article1522639.ece
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by tness »

LoKi wrote:Bortsett fra det, så er det vel bare å betale noen for å signere på PKK'en.

Merkelig at du hyller korrupsjon Loki.

Det er nok svært få bilverksteder som lar seg korrumpere når det gjelder PKK. Blir du tatt, blir verkstedet også tatt. Min bror driver verksted, og han sier at biltilsynet er følger godt med.
Korrupsjon i Norge er et lite problem.

Hva er verst, folk som lar seg bestikke eller vedkommende som bestikker, tror vi sier uavgjort, begge er like forkastelig
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by LoKi »

Innleggene mine er skrevet med en god porsjon sarkasme, og når jeg sier "Lenge leve korrupsjon" så er det med en ganske klar ironi.
Beklager om det ble misforstått.

Jeg har en gang benyttet meg av bekjentskaper for å få godkjent en bil, og da var det på grunn av Lambdaverdien. Bortsett fra det har jeg kun hatt ærlige PKK :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by biXen »

Norge er til opplysning et av Europas mest korrupte land. Sikkert pga. oljebransjen men...
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by tness »

LoKi wrote: "Lenge leve korrupsjon" så er det med en ganske klar ironi.
Beklager om det ble misforstått. Jeg har en gang benyttet meg av bekjentskaper for å få godkjent en bil, og da var det på grunn av Lambdaverdien. Bortsett fra det har jeg kun hatt ærlige PKK :)
Så hva mener du egentlig, at det er greit og drive med korrupsjon, eller vent litt, du har jo bekjente som godkjenner bilen din enda du har høye avgasser, altså Loki synes korrupsjon er helt okey.

Blir artig når en jævel stjeler bilen din, og du vet hvem det er men purken gir f*** siden banditten har betalt noen kroner til purken..

Du blir litt sur da Loki?
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Land of the free

Post by LoKi »

Hæ? Hva er det du snakker om?
Vet du hva ironi betyr?
Vet du hva lambdaverdier er?
Vet du hva sarkasme er?

Du pjatter bubbel som "tar meg" for det motsatte av det jeg sier.
Dessuten driter snuten i slike forbrytelser, så det blir aldri gjort noe med uansett. Får bare brev om at det er henlagt, og forsikringsoppgjøret. Og det er ikke kødd engang, slik er det her nede.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply