Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har 16" felger og skal bytte dekk på min NA.. Denne er bare til cruising, ikke bane etc.
Sitter 205/45-16 på i dag, men vurderer også 195/45-16. Noen som har noen erfaringer..?
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
215/40/17 : Sitter som STØPT på veien, men sporer som fy f***. (Med tanke på dekkbredde, ikke felgstørrelse)
205/45/16 : Sporer mye mindre, men det er fremdeles litt. For å bli kvitt sporing vurderer jeg å gå ned til 195. Er overgangen like stor som fra 215-205, så spørs det om jeg vil though, for det merkes godt at jeg har gått ned på bredde og opp på profilen..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
LoKi wrote:215/40/17 : Sitter som STØPT på veien, men sporer som fy f***. (Med tanke på dekkbredde, ikke felgstørrelse)
205/45/16 : Sporer mye mindre, men det er fremdeles litt. For å bli kvitt sporing vurderer jeg å gå ned til 195. Er overgangen like stor som fra 215-205, så spørs det om jeg vil though, for det merkes godt at jeg har gått ned på bredde og opp på profilen..
Men fortsatt 45 profil på 195 ?
97 NA RØD 1,8L BP
Det er ikke bare dekkbredden som avgjør hvor mye det sporer. Dekk-kvalitet er også veldig vesentlig.
Men jeg vil nok si at smale dekk generelt sporer mindre.
Jeg har kjørt med både 205, 195 og 185 på MX'en og har i grunn likt alle tre men hvert til sitt bruk.
Det er klart at 205 dekk ga mest feste, men når motoren er liten og viljen stor, er har man helt klart en mer leken og morsom bil med 195/185.
Man får endel kjappere akselerasjon og mer responsivt understell med lettere hjul og.
En annen ting som var viktig for meg er at bilen skulle fungere til alt, da det var min eneste bil. Og brede dekk er ingen fordel når det regner som verst.
For meg ble 195 et godt kompromiss, så får vi se hva som skjer og om jeg skal ha banebruk/overladning i tankene neste gang jeg skal ha dekk.
Men jeg ville tenkt meg godt om før jeg gikk for noe bredere enn 205 på NA i hvertfall.
Og som det er sagt her før, kjøp premium-dekk og ikke spar kronasjer på de få cm2 som bilen faktisk har i kontakt med underlaget.
Det er mine 50 øre ihvertfall...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell" FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
uggla wrote:Det er ikke bare dekkbredden som avgjør hvor mye det sporer. Dekk-kvalitet er også veldig vesentlig.
Jeg har kjørt med både 205, 195 og 185 på MX'en og har i grunn likt alle tre men hvert til sitt bruk.
Det er klart at 205 dekk ga mest feste, men når motoren er liten og viljen stor, er har man helt klart en mer leken og morsom bil med 195/185.
Man får endel kjappere akselerasjon og mer responsivt understell med lettere hjul og.
En annen ting som var viktig for meg er at bilen skulle fungere til alt, da det var min eneste bil. Og brede dekk er ingen fordel når det regner som verst.
For meg ble 195 et godt kompromiss, så får vi se hva som skjer og om jeg skal ha banebruk/overladning i tankene neste gang jeg skal ha dekk.
Men jeg ville tenkt meg godt om før jeg gikk for noe bredere enn 205 på NA i hvertfall.
Og som det er sagt her før, kjøp premium-dekk og ikke spar kronasjer på de få cm2 som bilen faktisk har i kontakt med underlaget.
Det er mine 50 øre ihvertfall...
Vurderer Hankook, de kommer bra ut i tester og er fornuftig priset, tror jeg da..
97 NA RØD 1,8L BP
uggla wrote:Det er ikke bare dekkbredden som avgjør hvor mye det sporer. Dekk-kvalitet er også veldig vesentlig.
Helt korrekt, det er flere faktorer som spiller inn.
Snakket litt med en selger om dette, og han personlig frarådet meg å kjøpe Pirelli, fordi de hadde så skarpe skuldre. Dette gjorde visst at de sporet mer.
Dekkbredde har definitivt mye å si, men ikke alene.
(Jeg gikk fra å spore sinnsykt med BMW'en med 245-dekk foran, til å ikke spore i det hele tatt med 225. Dette med samme dekk..)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Må nesten ta opp igjen denne tråden.
Jeg kjøpte bilen med 215-40 16" dekk. Dekkene er mellom 6 - 9 år gamle, og jeg synes de sporer veldig! Bilen kan plutselig finne på å hoppe over mot det andre kjørefeltet om jeg bare kjører rundt med en hand på rattet. Den oppfører seg ikke sånn med 185-xx 15" vinterdekkene. Skal jeg bare satse på at nye dekke hjelper? Eventuelt sette på litt smalere dekk om det er mulig på de felgene. Eller burde jeg finne meg noen finer 15" felger?
Jeg har 14" "sjøstjerne"(??)-felger liggende, men de blir kanskje litt lite.