Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg skulle kjøre hjem fra en kompis i dag og når jeg ga litt gass (ikke mye) så begynte det å skrike noe forferdelig, hørtes ut som en trompet i motorrommet
Noen som aner hva dette kan være?
Det er ikke reimlyd uansett. Jeg fant ut at det ikke var olje på den nesten, den har brukt litt olje i det siste og plutselig var det tomt. Lyden virker mer ondskapsfull enn noe reim, begynner å frykte at den er havarert. Når jeg starter den nå og har fylt på olje er ikke lyden der lenger, men det ryker tykk, hvit røyk fra potta. Konstant
mussa wrote:Mulig toppakningen da.. Sjekk om det er olje i kjølevæske / kjølevæske i olje... Kjedelig sak da.. Har oljetrykk og temp vært ok siste tiden?
Det har det, derfor syns jeg det er litt rart. Tempen har alltid vært litt bittelitt lav da, men stoler ikke helt på gamle japseinstrumenter
Hmm.. Det skal vel være ganske så lite olje på maskinen før trykket faller skikkelig tror jeg, men at den plutselig er tom er jo ikke bra.. Helt tom? Er sjelden sunt for motoren å bli kjørt tom for olje.. Gir ikke mye mening med "skriking" /Ole Edvard Antonsen under panseret da? Oljepumpe som lager lyd kanskje? Hvordan er kjølevannet?
Mitt instrument for kjølevann viser også at det er litt lav temp, men har målt det "manuellt" og funnet i orden... Har lest det her på forumet at det ikke er nevneverdig eksakt. Viser det at motor er varm, så er motor veeeeldig varm eller noe..
Veit om en motor til salgs da, men det er shortnose med "ødelagt" kilespor.. Altså shortnose med veivtrøbbel.. Litt usikker på om det er en quick-fix for den motoren.. (Vurderer å kjøpe denne motoren for å ha den som delemotor/ "bygge noe gøy" motor..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
mussa wrote:Hmm.. Det skal vel være ganske så lite olje på maskinen før trykket faller skikkelig tror jeg, men at den plutselig er tom er jo ikke bra.. Helt tom? Er sjelden sunt for motoren å bli kjørt tom for olje.. Gir ikke mye mening med "skriking" /Ole Edvard Antonsen under panseret da? Oljepumpe som lager lyd kanskje? Hvordan er kjølevannet?
Mitt instrument for kjølevann viser også at det er litt lav temp, men har målt det "manuellt" og funnet i orden... Har lest det her på forumet at det ikke er nevneverdig eksakt. Viser det at motor er varm, så er motor veeeeldig varm eller noe..
Veit om en motor til salgs da, men det er shortnose med "ødelagt" kilespor.. Altså shortnose med veivtrøbbel.. Litt usikker på om det er en quick-fix for den motoren.. (Vurderer å kjøpe denne motoren for å ha den som delemotor/ "bygge noe gøy" motor..
Kjølevannet er er på nivå max og vært der en stund. Uff, trist dette her Synd man blir så forbanna glad i disse bilene
Hehe.. Fort gjort å bli glad i disse småtrolla ja.. Tenkte mer på om vannet ser ut som vann, og ikke "cola"/oljesøl.. Menneh, hvis nivået er på max permanent, så mister den vel ikke vann? Snålt at røyken er hvit, i mengder og ikke gir seg da.. Hmm.. "Post-påske-miata-nøtt" Blå røyk med en noe bitter lukt hadde vært mer greia da..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Blir man glad i småtrolla sine så passer man på, er motoren tom for olje, så må eg desverre si man ikke passer godt nok på.. er desverre for mangen så får havari pga olje..
Det slo meg ikke som en mulighet at det kunne være årsaken til ulyder. Har kjørt bil i 26 år og har tilgode å tørrkjøre en motor..., men det var jo seriøst trist at det var det du hadde gjort...
Last edited by Agility on 09 Apr 2010, 08:52, edited 1 time in total.
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Gjort det selv en gang på en Kadett GSi.. Rådebank er ikke en digg lyd
"Bank" er dog en dårlig definisjon av lydbildet som kommer etter å ha tørrkjørt en motor, så det kan fort være det som plager kjerra di.
Enhver bilmekaniker vil høre det øyeblikkelig, så mitt tips er å oppsøke en og bare ruse motoren for han.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
StianOppistov wrote:Blir man glad i småtrolla sine så passer man på, er motoren tom for olje, så må eg desverre si man ikke passer godt nok på.. er desverre for mangen så får havari pga olje..
Jeg sjekket oljen 3 dager før, så jeg passer på. Tviler på at du sjekker oftere enn med 3 dagers mellomrom
Men den må ha begynt å bruke olje som bare f! pga et eller annet