Bridgestone Potenza RE-11/Dunlop Direzza Sport Z1 Star Spec
Moderator: Styremedlemmer
- uggla
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 595
- Status: Offline
Bridgestone Potenza RE-11/Dunlop Direzza Sport Z1 Star Spec
Hei.
Er det noen her som har erfaring med disse dekkene?
Jeg er på utkikk etter noen nye dekk etterhvert og lurer litt på en mellomting mellom Toyo R888/Yoko A048 og "sivile" dekk.
De ovennevnte selges ikke i Norge, men ligger i Extreme Summer Performance -segmentet hos Tire Rack.
http://www.tirerack.com/tires/types/extremeperf.jsp
Har visst fått "rave reviews" i statene. Har visst sinnsykt bra feste på tørt, veldig bra på vått og støyer mindre og varer lengre enn R888/A048.
Er selvfølgelig ikke like tyggis, men kanskje et kurant kompromiss med aggresivt mønster og Treadwear på hhv 180 og 200.
Altså noe imellom S-drive/T1r/Zero-Nero/Eagle f1 gds3/[insert favourite tire here]/Hankook RS2 etc. og hardcore gategodkjente R-dekk.
Tenker at dette kan være et alternativ til daglig bruk, bane og autoslalom. Eller?
Hadde vært deilig med en alt-i-ett løsning så jeg slipper å anskaffe felger og bytte dekk hele tiden.
Ellers så får jeg bare skaffe meg 888 som alle andre....
Input mottas med takk.
Magnus
PS. AOB? Har ikke du slike Dunlop Direzza dekk? Hva synes du?
Er det noen her som har erfaring med disse dekkene?
Jeg er på utkikk etter noen nye dekk etterhvert og lurer litt på en mellomting mellom Toyo R888/Yoko A048 og "sivile" dekk.
De ovennevnte selges ikke i Norge, men ligger i Extreme Summer Performance -segmentet hos Tire Rack.
http://www.tirerack.com/tires/types/extremeperf.jsp
Har visst fått "rave reviews" i statene. Har visst sinnsykt bra feste på tørt, veldig bra på vått og støyer mindre og varer lengre enn R888/A048.
Er selvfølgelig ikke like tyggis, men kanskje et kurant kompromiss med aggresivt mønster og Treadwear på hhv 180 og 200.
Altså noe imellom S-drive/T1r/Zero-Nero/Eagle f1 gds3/[insert favourite tire here]/Hankook RS2 etc. og hardcore gategodkjente R-dekk.
Tenker at dette kan være et alternativ til daglig bruk, bane og autoslalom. Eller?
Hadde vært deilig med en alt-i-ett løsning så jeg slipper å anskaffe felger og bytte dekk hele tiden.
Ellers så får jeg bare skaffe meg 888 som alle andre....
Input mottas med takk.
Magnus
PS. AOB? Har ikke du slike Dunlop Direzza dekk? Hva synes du?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Bridgestone Potenza RE-11/Dunlop Direzza Sport Z1 Star S
Jepp har det! Er veldig fornøyd! Det sitter godt på tørt og sinnsykt godt på vått faktisk! Skal nok prøve R888. men jeg er ikke riktig mann å spørre om alt dette. jeg hadde sikkert ikke merket forskjell på disse dekkene på bilen... he he..
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
- uggla
- 7200 RPM
Bump.
Ingen som vet/har hørt noe/har lest noe/kjenner en som kjenner en som hadde sånne?
Ingen som vet/har hørt noe/har lest noe/kjenner en som kjenner en som hadde sånne?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
Hva er prisen på donlopene?
Er på utkikk etter dekk selv om dagen...
Er på utkikk etter dekk selv om dagen...
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
- uggla
- 7200 RPM
Kommer litt an på dim'en.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... +Star+Spec
Men det kommer jo på frakt/mva da.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... +Star+Spec
Men det kommer jo på frakt/mva da.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
Kjøpe kun dekk fra Usa tror jeg blir en smule tapsprosjekt.
Frakt og moms vil spise opp forskjellen ganske bra.
-n
Frakt og moms vil spise opp forskjellen ganske bra.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- uggla
- 7200 RPM
Tap i forhold til...?
Jeg kan ikke se at jeg får tak i dem på annen måte.
Måtte blitt i Japan da.
Måtte blitt i Japan da.

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
Får jo dekk i Norge som er like bra imho.uggla wrote:Tap i forhold til...?
Måtte blitt i Japan da.
Pirelli P-Zero Nero er jo et knalldekk.
R888 er jo myyye bedre en begge to, etc etc.
På dekk er det så vidt jeg vet også toll i tillegg til moms.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
nope har et poeng. å finne et alt. som man kan få tak i skandinavia er billigere, og kan være like så bra.
Men å bruke R888 til hverdags ville jeg unngått. Våt-egenskapene er alt for dårlige på Norske dårlige veier, med store sjanser for vannplaning.
Hvis dimmen du hovedsakelig er ute etter heter 195/50-15, så kan jeg se om jeg finner noen kandidater.
Kan kanskje lønne seg å se utafor rammene på hva folk har av erfaringer også? Prøve noe nytt??
De to mønstrene du har i topic er sikkert sabla gode dekk, ingen tvil om det. Men hadde de vært tilgjengelig her, så hadde de kosta skjorta+++ pga. dekktypen som det ikke er no spes. marked for, og at dimensjonene vi bruker er mindre og mindre "vanlige"
Sitat fra en fagbok innen bilfag jeg titta i for en stund sia:
Normale dimensjoner som 155/80-13, er på vei ut. Moderne 175/65-14 tar mer og mer over markedet.
Boka er rundt 20år gammal...
Men husk at gode dekk koster! Michelin brukte i 2009, 3 miliarder NOK på utvikling av dekk alene.
Men å bruke R888 til hverdags ville jeg unngått. Våt-egenskapene er alt for dårlige på Norske dårlige veier, med store sjanser for vannplaning.
Hvis dimmen du hovedsakelig er ute etter heter 195/50-15, så kan jeg se om jeg finner noen kandidater.
Kan kanskje lønne seg å se utafor rammene på hva folk har av erfaringer også? Prøve noe nytt??
De to mønstrene du har i topic er sikkert sabla gode dekk, ingen tvil om det. Men hadde de vært tilgjengelig her, så hadde de kosta skjorta+++ pga. dekktypen som det ikke er no spes. marked for, og at dimensjonene vi bruker er mindre og mindre "vanlige"
Sitat fra en fagbok innen bilfag jeg titta i for en stund sia:
Normale dimensjoner som 155/80-13, er på vei ut. Moderne 175/65-14 tar mer og mer over markedet.
Boka er rundt 20år gammal...
Men husk at gode dekk koster! Michelin brukte i 2009, 3 miliarder NOK på utvikling av dekk alene.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Ser folk skryter av Vredestein Ultrac Sessanta f.eks. sammenlignet med Bridgestone Potenza RE-050/040 men dekkene du snakker om her er vel hakket mer mot baneglade folk. Hvordan kan de sies å være bra på vått? Hva sammenlignes det med?
Forøvrig tror jeg ikke det er noe toll på dekk?! Må være noe nytt isåfall.
Jeg lukter også litt på nye dekk for tiden, men for noen helt hinsides syke priser jeg får oppgitt. Alternativet med å kjøpe online og så få noen til å legge dem på er også kostbart. Skrotdekk er uaktuelt.
Forøvrig tror jeg ikke det er noe toll på dekk?! Må være noe nytt isåfall.
Jeg lukter også litt på nye dekk for tiden, men for noen helt hinsides syke priser jeg får oppgitt. Alternativet med å kjøpe online og så få noen til å legge dem på er også kostbart. Skrotdekk er uaktuelt.
Skulle jeg hatt noe knalldekk for banekjøring og vanlig kjøring, og R888 er for hårete, hadde jeg seriøst vurdert R1R 
R888 fungerer forøvrig knall på våt vei også.
-n

R888 fungerer forøvrig knall på våt vei også.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- uggla
- 7200 RPM
Får se hvor mye $$$ det kommer på totalt.
Dekka kommer vel på ca. 450 dollar x 6,22 = ca. 2800,-. Frakt koster vel litt og mva så klart.
Men det burde vel bli under 5 lapper. Selve omlegginga får jeg vel ordna for ca. 150 kr. hjulet på verkstedet mitt.
Og Zero-Nero el. i Norge koster vel fort en 800-1000 per hjul. Så prisen er jeg ikke såååå bekymret for...(venter tilbakemelding fra TireRack da på frakt).
I tillegg er disse dekka jeg snakker om, visstnok i klassen OVER Zero-Nero, T1R etc.
Er veldig mange på miata.net bla. som digger RE-11/Direzza dekkene. De er gode på tørt og vått, bråker ikke dødsmye, bra respons og medium treadlife. (180-200-ish).
F.eks: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=363634
Høres perfekt ut for meg det...
Er redd R1R er litt for spesielt. Har lest litt ymse om dem. Er visst kun bra på autoslalom og ikke så bra på dagligkjøring/bane.
Vurderer så klart R888, nå som jeg har begynt å leke på bane. Det var egentlig planen. Men så begynner Daily Driving-dekka å bli litt slitne og. Og så begynte jeg å tenke.
R-dekk koster vel 1000 pr. dekk og varer vel i 1-2 år. (Med tvilsomme regnegenskaper det siste året.)
Da må jeg også få tak i en kurant felg og jeg har jo blitt litt kresen på det og.
Og så må jeg drive å bytte dekk før hver slalom/bane-session. Og på endel av disse sessions kommer det jo til å være vått...
Hmm...what to do.
*weighting my options*
Hadde jo vært litt kult å vært den første MX-en i landet på RE-11 da....
Dekka kommer vel på ca. 450 dollar x 6,22 = ca. 2800,-. Frakt koster vel litt og mva så klart.
Men det burde vel bli under 5 lapper. Selve omlegginga får jeg vel ordna for ca. 150 kr. hjulet på verkstedet mitt.
Og Zero-Nero el. i Norge koster vel fort en 800-1000 per hjul. Så prisen er jeg ikke såååå bekymret for...(venter tilbakemelding fra TireRack da på frakt).
I tillegg er disse dekka jeg snakker om, visstnok i klassen OVER Zero-Nero, T1R etc.
Er veldig mange på miata.net bla. som digger RE-11/Direzza dekkene. De er gode på tørt og vått, bråker ikke dødsmye, bra respons og medium treadlife. (180-200-ish).
F.eks: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=363634
Høres perfekt ut for meg det...

Er redd R1R er litt for spesielt. Har lest litt ymse om dem. Er visst kun bra på autoslalom og ikke så bra på dagligkjøring/bane.
Vurderer så klart R888, nå som jeg har begynt å leke på bane. Det var egentlig planen. Men så begynner Daily Driving-dekka å bli litt slitne og. Og så begynte jeg å tenke.
R-dekk koster vel 1000 pr. dekk og varer vel i 1-2 år. (Med tvilsomme regnegenskaper det siste året.)
Da må jeg også få tak i en kurant felg og jeg har jo blitt litt kresen på det og.
Og så må jeg drive å bytte dekk før hver slalom/bane-session. Og på endel av disse sessions kommer det jo til å være vått...
Hmm...what to do.

*weighting my options*
Hadde jo vært litt kult å vært den første MX-en i landet på RE-11 da....

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"