Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Chan »

Hei!

Jeg har da en MX5 Hero utgave (breddet og senket fra fabrikk i Tyskland). Har sånn halveis funnet ut at bilen sitter på OEM dempere som er senket ( http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 9&start=75 ). Regner med det er senkefjører som er blitt byttet. Er det noen som vet hva slags original senk Mazda bruker? Eller hvordan jeg evt kan finne det ut selv? Målet er å anskaffe Bilstein dempere og ha samme senk på bilen. Muligens heve den 5mm fordi bilen subber, fordi...

Dekkene før var 225/35/17 fremme og bak. Byttet til 245/45/17 på bakhjula. Og da kom subbinga. Men faktumet er at den kun subber på venstre bakhjul, ikke høyre. Jeg har hørt at folk mener at sjåfør sitter på venstre side og vekt spiller en rolle i bildet, men den påstanden blir ikke så troverdig når jeg har en fyr på 110 kg (mot 70kg på sjåfør = meg) på passasjer sete og det subber enda på venstre side og ikke høyre.

Kan det være gåen demper, fjør, foring eller noe annet? Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

På forhånd takk til alle sammen :)

- Chan
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by nope-mx5 »

Feil hjuldim.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Chan »

Seriøst? Er det det eneste som feiler bilen? Feil hjuldim eller dekkdim? Såvidt jeg vet så sitter en annen Hero eier på samme dim på felg og har samme muligheter for dekk.

8,5 x 17 front
9,0 x 17 bak

Hvorav 245/45/17 lavprofil dekk er den beste dim på 9,0 x 17 felger. Mindre enn dette gir masse strekk. Jeg har vurdert å gå tilbake til den gamle dekk dimensjonen, men har gjerne lyst å ta andre tiltak før dekk byttes. Det kan jo ikke muligens stemme at bilen kun subber på én side??? Det må jo være NOE som er galt, uten at jeg helt vet hva det er...
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by LoKi »

Dekkene dine har 12.9% større omkrets enn stock hjul. Dette er SINNSYKT stor forskjell, og over dobbelt så mye som er tillatt på bilen.
Kjører du seriøst på 245/45/17? Om jeg ikke husker feil, så kjørte jeg på dette på BMW 5-serien min..
Edit: 245/40/18 hadde jeg. Men det er fortsatt 5-seriehjul..

Jeg har 205/45/16, og det er i grenseland for hva det er plass til i hjulbuene..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Chan »

Ouch, jeg mente 245/35/17. Jeg blander de 2 dekk dimensjona hele tiden. Beklager beklager! De var visst ikke så høye som jeg ville ha de til.

Image

Jeg var innom hos Tor på Hegre og fant ut at disse dekka er på grenseland når det kommer til rulle omkrets.

Maks rulle omkrets ligger rundt 1851 tatt utgangspkt i 185/60/14 dekk som har rulle omkrets på 1763 (som da er stock på MX5 ifølge vognkortet på std. dekkdimensjon)

Dekka mine 245/35/17 har en rulle omkrets på 1842.

Så jeg er fortsatt innenfor?

(Verdier tatt fra dekkbibelen 2009 utgave)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Hauk »

Chan wrote:Maks rulle omkrets ligger rundt 1851 tatt utgangspkt i 185/60/14 dekk som har rulle omkrets på 1763 (som da er stock på MX5 ifølge vognkortet på std. dekkdimensjon)

Dekka mine 245/35/17 har en rulle omkrets på 1842.

Så jeg er fortsatt innenfor?
1842 er innenfor 1851 ja? Men den 5%-regelen er bare nettopp det; et regelverk. Det betyr ikke at det går på bilen av den grunn. Spesielt ikke på biler med tupperware, skamsenk og endret innpress.

For å sette litt andre tall på dette: Du kjører jo med samme felgene, så den størrelsen er fixed. Men 225/35 har en dekk-høyde på 78,75 mm, mens 245/35 har en dekk-høyde på 85,75 mm. Dvs de nye dekka er 0,7 cm høyere! De gamle antar jeg var slitt - gjerne derfor man bytter dekk - så de var kanskje nedpå minimumskravet mtp. dekkmønster, mens de nye er på maks. Der alene kan det fort skille 5 mm. Du er har nå kanskje over 1 cm høyere dekk.

I tillegg er disse 2 cm bredere. Dvs. hvis høyden hadde vært lik så hadde de fortsatt kunne subbe borti steder de gamle ikke gjorde.

Har en mistanke om at disse Hero-bilene er mest show og lite "go". De er kule, men jeg synes de hjulene de kommer med er helt på kanten. No offence.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Chan »

Hauk wrote:
Chan wrote:Maks rulle omkrets ligger rundt 1851 tatt utgangspkt i 185/60/14 dekk som har rulle omkrets på 1763 (som da er stock på MX5 ifølge vognkortet på std. dekkdimensjon)

Dekka mine 245/35/17 har en rulle omkrets på 1842.

Så jeg er fortsatt innenfor?
1842 er innenfor 1851 ja? Men den 5%-regelen er bare nettopp det; et regelverk. Det betyr ikke at det går på bilen av den grunn. Spesielt ikke på biler med tupperware, skamsenk og endret innpress.

For å sette litt andre tall på dette: Du kjører jo med samme felgene, så den størrelsen er fixed. Men 225/35 har en dekk-høyde på 78,75 mm, mens 245/35 har en dekk-høyde på 85,75 mm. Dvs de nye dekka er 0,7 cm høyere! De gamle antar jeg var slitt - gjerne derfor man bytter dekk - så de var kanskje nedpå minimumskravet mtp. dekkmønster, mens de nye er på maks. Der alene kan det fort skille 5 mm. Du er har nå kanskje over 1 cm høyere dekk.

I tillegg er disse 2 cm bredere. Dvs. hvis høyden hadde vært lik så hadde de fortsatt kunne subbe borti steder de gamle ikke gjorde.

Har en mistanke om at disse Hero-bilene er mest show og lite "go". De er kule, men jeg synes de hjulene de kommer med er helt på kanten. No offence.
Veldig glad for innspill og meninger. Hero bilene er for det meste show og kule, men de har ikke mye tess. Ekstra vekten som kommer med bredde kitet og store og brede felger gjør bilen til en sinke. Den er enda kjekk å kjøre rundt i for det om!

De gamle dekkene som stod bak skal i følge gamle eier aldri vært noe problem. Dekkene var fine og var ikke mye slitt. Jeg byttet de pga alder. 5 år gjør sitt med gummien. Ville bare være på den sikre siden og bestilte nye dekk som fullte ut felgen bedre, og der kom problemene. Og hvis dekket skal subbe på venstre bak dekk pga 2 cm ekstra bredde og 0.7 cm høyde, da synes jeg at den skal subbe på høyre bak dekk også, noe som den altså ikke gjør.

MEN, har ikke fått noen relevant svar på hvorfor bilen min kun subber på det ene dekket. Det er for meg et stort mysterie. Planen blir å bytte ut OEM senk til Bilstein eller andre (noe som var planlagt til å begynne med), så får vi se om problemet ligger i gåen demper. Trenger jeg noe annet enn dempere og fjør? Noen foringer eller andre ting som bør tas i samme slengen? Det blir en stund til dette skjer, så håper derfor å få noen svar før jeg bytter dempere.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Elanzer »

hva subber dekket borti da? er jo ganske vesentligt? viss det subber mye, så burde du se det på mønsteret?
er det i hjulbuen? demperskåla? eller andre ting?
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Chan »

Elanzer wrote:hva subber dekket borti da? er jo ganske vesentligt? viss det subber mye, så burde du se det på mønsteret?
er det i hjulbuen? demperskåla? eller andre ting?
For nå vet jeg bare at den subber borti hjulbuen. Er bare spor etter merker nærmere ytter kanten på dekket ved hjulbuen. Det er på en måte en stripe så går nærme kanten av venstre dekket som jeg ikke ser på høyre dekket.

Jeg skulle gjerne funnet ut av det selv. Har hverken erfaring med slike deler og har ikke verktøyet eller kunnskapen til å ta det av. Men regner med det bare er å prøve seg frem. Jeg venter nok til nye dempere er på plass før jeg gjør noe hokus pokus. Da skal jeg nok renvaske demperne skikkelig å se om det er noe muffens på tilstanden av dem. Blir jo interessant å finne ut! :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Miatapowers »

En stk plastklubbe, så er problemet ditt vekke, bank inn kanten litt der hvor den subber..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Harald »

StianOppistov wrote:En stk plastklubbe, så er problemet ditt vekke, bank inn kanten litt der hvor den subber..
anbefales ikke hvis den subber i glassfiber.. :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Kolbotn »

Mål avstand fra skjermkant til hjulsenter, da finner du fort ut om den er like lav på begge sider.
Stikk hånda på innsiden og kjenn etter om du finner stedet der det subber.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Hauk »

Kanskje det er en mulighet at breddings-kittet ikke er likt på begge sider? Tenker ikke på høyden, men sideveis. Dvs. mindre å gå på på venstre side...

...ellers, som Kolbotn sier; mål høyden på begge sidene.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Agility »

Hvordan står justeringsskruene for vinklene bak ?? Er de like på begge sider, eller er bærebrua skrudd mere ut på den ene siden ??? Det kan isåfall være nok til at det subber på kun ene siden.... :roll:

PS! Dette er ikke noe du bare kan endre på selv om det er forskjellige instillinger.... :wink:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Spørsmål på OEM senk og subbing NB

Post by Adrian »

Mer ET, eller mindre spacere. Eller bare bytt dekkene tilbake til 225 dekk som passet med breddekittet. Du har jo gått opp hele 2 nr på dekkbredden.. Subber garantert på den ene siden pga at breddingen er i GF, det lever litt.. :)
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Post Reply