Tips til bremser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Tips til bremser

Post by nope-mx5 »

Skal bestille meg nye bremser foran nå.
Noen som har gode tips?
Kjører stock skiver og hawk klosser idag.
Skal IKKE ha borra eller slissa skiver ;)
2001 sport, så må ha 270mm skiver.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
AOB
6500 RPM
6500 RPM

Re: Tips til bremser

Post by AOB »

Hva er målet ditt? Hva slags type kjøring? :?:

viewtopic.php?f=4&t=12962
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Stock er mitt tips. Mazda skiver er gull. Jeg har kvernet av 3 sett med klosser og skivene er fortsatt bra og innenfor spec. Det var ikke tilfelle med jallaskivene jeg hadde på første NA'en. Org sportsklossene holder lenge. Jeg klarte akkurat og fade de med stock msm på bane. Kevlarklosser skal jeg slutte med. Slites veldig fort og om de ikke kjøres inn 100% på enten nye eller slipte skiver bremser de som en gammel DBS sykkel. For bane er det bra tilbakemelding på Cobalt Friction klosser men jeg tror ikke de lages for Sport. Håper jeg tar feil.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

OEM!! og bruk spenna på klosser..

Og hvis du mot all forventning skal gå helt av skaftet: :P

Skiver front | Skiver bak
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM

Post by DrHolm »

arildh wrote:Stock er mitt tips. Mazda skiver er gull. Jeg har kvernet av 3 sett med klosser og skivene er fortsatt bra og innenfor spec. Det var ikke tilfelle med jallaskivene jeg hadde på første NA'en. Org sportsklossene holder lenge. Jeg klarte akkurat og fade de med stock msm på bane. Kevlarklosser skal jeg slutte med. Slites veldig fort og om de ikke kjøres inn 100% på enten nye eller slipte skiver bremser de som en gammel DBS sykkel. For bane er det bra tilbakemelding på Cobalt Friction klosser men jeg tror ikke de lages for Sport. Håper jeg tar feil.
Jeg ville testa Hawk HP Blue 9012. Jeg skal montere disse ved neste bytte.
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

DrHolm wrote:
arildh wrote:Stock er mitt tips. Mazda skiver er gull. Jeg har kvernet av 3 sett med klosser og skivene er fortsatt bra og innenfor spec. Det var ikke tilfelle med jallaskivene jeg hadde på første NA'en. Org sportsklossene holder lenge. Jeg klarte akkurat og fade de med stock msm på bane. Kevlarklosser skal jeg slutte med. Slites veldig fort og om de ikke kjøres inn 100% på enten nye eller slipte skiver bremser de som en gammel DBS sykkel. For bane er det bra tilbakemelding på Cobalt Friction klosser men jeg tror ikke de lages for Sport. Håper jeg tar feil.
Jeg ville testa Hawk HP Blue 9012. Jeg skal montere disse ved neste bytte.
Står mellom EBC Yellowpad, Hawk HP+ og Axxis ULT.
Hawk 9012 er ikke gunstige på vei på normal kjøring.
Lest en del på miata.net, og folk har holdt på å kollidere pga. veeeeldig lite bite i klossene når bremsene er kalde.

Det blir også rene skiver, ikke noe slisser eller borring, da det eneste det gjør at skivene får dårligere varmeflyttingsegnskaper (mindre masse), og skivene kan sprekke ut fra hulla rimelig enkelt (om de er hullborret).

Er plain blanks bra nok for emilio på banebil, så duger det glatt til min kjøring :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM

Post by DrHolm »

nope-mx5 wrote:
DrHolm wrote:Jeg ville testa Hawk HP Blue 9012. Jeg skal montere disse ved neste bytte.
Står mellom EBC Yellowpad, Hawk HP+ og Axxis ULT.
Hawk 9012 er ikke gunstige på vei på normal kjøring.
Lest en del på miata.net, og folk har holdt på å kollidere pga. veeeeldig lite bite i klossene når bremsene er kalde.

Det blir også rene skiver, ikke noe slisser eller borring, da det eneste det gjør at skivene får dårligere varmeflyttingsegnskaper (mindre masse), og skivene kan sprekke ut fra hulla rimelig enkelt (om de er hullborret).

Er plain blanks bra nok for emilio på banebil, så duger det glatt til min kjøring :)

-n
9012 var tenkt som et tips til Arild. :wink: HPS ville jeg gått for ved normal/inspirert kjøring.
HP Plus skriker en del, og spiser opp skivene noe raskere, men har funka fjell i +-3år med min kjørestil.

Skal ikke ikke sette igang nok en bremse-skive-diskusjon, men jeg og madammen kan varmt anbefale DBA sine skiver.
Jeg tror nesten du hadde blitt dritfornøyd med OEM Sport-skiver med nye OEM klosser og fersk bremseveske i ny og ne.
Men jeg syntes det er bra at du setter bremser i fokus!!! :mrgreen: ME LIKE
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Blir oem eller tilsvarende skiver.
Klosser derimot titter jeg litt rundt :)

Bremsevæske byttes ca. 1 gang i året :)
Om det blir noe mer banekjøring, blir det nok bytte oftere.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

anbefala ivertfall å ligge unna porterfield r4s.... støva nokke innisatansvarth**** og pipe å syte...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

glaibilenmin wrote:anbefala ivertfall å ligge unna porterfield r4s.... støva nokke innisatansvarth**** og pipe å syte...
Ikke min erfaring fra de 2 åra jeg kjørte med R4S :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Nyvaska bil så e det nokk me en liten 10 minutters tur så e cromkantene på felgene omtrent svart igjen...
innkjørte etter prosedyre og alt
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

nope-mx5 wrote: Det blir også rene skiver, ikke noe slisser eller borring, da det eneste det gjør at skivene får dårligere varmeflyttingsegnskaper (mindre masse), og skivene kan sprekke ut fra hulla rimelig enkelt (om de er hullborret).

-n
Unnskyld om jeg er nabcake her, men dette høres da rart ut?
I henhold til "mindre masse - dårligere kjøling"-teorien, så skal jo da solide skiver tåle større belastning enn ventilerte..?
Slissede og borrede skiver gir derimot større OVERFLATE, og dette fører vel til bedre kjøling? Ref radiatorer, intercoolere og oljekjølere som er oppbygd for å gi maksimal overflate til å føre varmen fra gods til luft.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

som sagt nope.. du trenger ikke race klosser . skjønner ikke hvorfor du vurderer sånt som yellowstuff etc som må ha mer varme i klossene for optimal funksjon, enn du noensinne har hatt i bremsene? oem klosser for husmorkjøring. De virker meget bra fra kalde og jeg vedder en hundrelapp på at du ikke klarer å fade oem bremser (forutsatt at du ikke ligger å subber bremsefot hele tida da)..

:)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
AOB
6500 RPM
6500 RPM

Post by AOB »

Jeg kjører med redstuff foran og er ok fornøyd med det!
Merker som sagt at de trenger å varme seg før de biter skikkelig. Men funker fint for meg. Tror yellowstuff kanskje blir for knot på vei. Dessuten holder redstuff som bare det på bane. Det lille jeg har prøvd da. :)
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

det jeg mener og. nope ser på yellowstuff(og andre "race" klosser). fail sier jeg da. feil klosser til din bruk nope. alt på redstuff merker man litt det at de må få temp, og de vil også tåle all bruk du klarer å gi dem.

i dare you.. få org bremser til å streike før du tror du trenger race klosser :) bare ulemper med race klosser om man faktisk ikke må ha det pga alt annet fader.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply