oppussing av aluminiumsfelger

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 871
Status: Offline

oppussing av aluminiumsfelger

Post by reidunn »

Jeg har søkt endel på dette, finner ikke mye.
Tenkte jeg skulle kromme dem opp, men det blir for dyrt nå i høst (understellsbeh + skifte av registerreim + audio tar mye av pengene)
Jeg tar med den største glede felgene inn i stua og pusler med det som vinterprosjekt, men hvordan gjør jeg det?
De er litt slitte og ruglete.
Noen som har gjort dette før? Tips?

Reidunn
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Re: oppussing av aluminiumsfelger

Post by nope-mx5 »

Vet ikke om jeg hadde satset på å gjøre det selv.
De bør sandblåses evt. helst glassblåses.
Deretter må de fikses for evt. riper i metallet (sparkel og pussing etc.)
Til slutt er jo pulverlakkering en veldig bra ting, da får man en bra holdbar overflate som tåler litt.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Den lakkerte delen av felgene vasker jeg med "http://www.ferro-bet.no/rustvask_test2.asp" Det kan man ikke gjøre inne. (Hvis det er forkromming på felgene bør man nok også passe seg for dette.) Dusjer på, lar det være på i noen minutter også gnukke og gni med oppvaskbørste. Dette er sterke saker med relativt mye fosforsyre. Det er sikkert lurt å bruke hansker når man gjør dette. Dette luriumet fjerner fastsittende bremsestøv på en imponerende måte.

Jeg bruker fint slipepapir (400-- 1200-- 2000) til å ta anløping på bart metall. En balje med vann med litt zalo i dypper jeg papiret i, og en klut til å ta bort skitt. Dette på den delen av felgen som skal være høyglanspolert. Hvis felgen har vært kantkjørt litt, så det er riper i felgkanten kan disse ordnes med litt fil- og smergelpapir.

Hvis det er fastsittende olje/fett inni felgen har jeg også med hell brukt "hugos". Et gammelt skuremiddel med et skarpt slipemiddel i. Sterkt og godt, men vil nok ha en kraftig slipeeffekt pga slipemidlet. Dette er også et surt middel tror jeg, så det er trygt å bruke på aluminium. Dette får man kjøpt i båtutstyrsforretninger. Produktet er visst produsert på Kråkerøy i Fredrikstad.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Hvis du går får Midget sitt forslag, så er engangs hansker (plastikk/silicon) IKKE å anbefale. Disse smuldrer og etser bort ved svakere saker enn det Midget nevner. Er ikke sikker på hva slags hansker du bør bruke, kanskje oppvask hansker? Du vil IKKE bruke industri hansker som er "støpte". Disse er dønn vanskelige for fingrene til å være fleksible.

Sandblåsing er et godt alternativ. Hvis man ikke gjør det skikkelig så kan man ende opp med at deler av den nye lakken eller forkrommingen (som du vil gjøre) kan sprekke av hvis du kommer borti noe (eks. et hull i veien som gjør at felgen tar borti i sammentreffet). Rett meg hvis jeg er helt på jordet.

Har du bilder av felgene?

Obs: Ved pussing av felgene, vær obs på å ikke ta altfor hardt i på kantene. Lakken her er veldig tynn, og det er lett å ta for mye av. Hvis du skal bruke sandpapir/slipepapir, så skal du strengt tatt kun bare "streife" over kantene et par ganger, og ikke "pusse". Ellers på flate arealer så er det ikke så farlig. Av erfaring så funker en kloss veldig bra på større overflater, eller du kan bruke fingrene, men ikke fingertuppene for mye.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Bruk ihvertfall noe på hendene, man får "oppvaskhansker" i forskjellig tykkelse bla. på Clas Ohlsson. Jeg har utslett over hele meg, mistenkes at det er fra Autosolen som ble brukt på eksosrøret. Idioten meg glemte hansker.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

Dere må huske å bruke refleksvest når dere jobber på felgene og da, bare i tilfelle en buss braser inn i garasjen din...
Dere er vel litt i overkant mr safety nå. Jeg har lakkert felger innendørs flere ganger, og polerer alltid bilen uten hansker.
Jeg vet ingenting om kromming av felger, så der skal jeg ikke kommentere ytterligere. Men vanlig pussing, lakking osv er jo ingen heksekunst. Ta gjerne en uvanlig farge som folk misliker, sånn at man har noe å snakke om.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 852

Post by Kolbotn »

Ferro-bet inneholder svovelsyre, så det kan være lurt å bruke hansker... Dropper du? Vær iallefall bøye på håndhugieneb.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 852

Post by Kolbotn »

* nøye på håndhygiene;P
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Kjakan wrote:Dere må huske å bruke refleksvest når dere jobber på felgene og da, bare i tilfelle en buss braser inn i garasjen din...
Dere er vel litt i overkant mr safety nå. Jeg har lakkert felger innendørs flere ganger, og polerer alltid bilen uten hansker.
Jeg vet ingenting om kromming av felger, så der skal jeg ikke kommentere ytterligere. Men vanlig pussing, lakking osv er jo ingen heksekunst. Ta gjerne en uvanlig farge som folk misliker, sånn at man har noe å snakke om.
Er ingen bilpolish jeg har sett som har noe skadelig i seg heller så det gjør jeg også. Men Pussing = fint støv. Lakking = skadelige gasser. Kromprodukter = stoffer huden reagerer på.

Hvis du vil blande spriten din med spillolje så er det opp til deg, du trenger ikke anbefale det til andre likevel ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
reidunn
2000 RPM
2000 RPM

Post by reidunn »

Det er kanskje en smule vanskeligere enn jeg trodde.

Har alltid assistenter med:
Image
Skjønner av det jeg leser at felgen er lakkert, og den lakken har flasset av og er skjoldete generelt.
Image
Hjulene er lette som fjær, og skal settes på for sommerkjøring til neste år. Etter oppussing.
midget77
6500 RPM
6500 RPM

Post by midget77 »

Kolbotn wrote:Ferro-bet inneholder svovelsyre, så det kan være lurt å bruke hansker... Dropper du? Vær iallefall bøye på håndhugieneb.
Den inneholder fosforsyre og gir stål en fosfatisert overflate. Det pulveret som blir igjen når man har brukt det på stål, (saltet som dette lager) er det samme som man bruker som mosedreper.

Svovelsyre fortsetter å etse inn i stålet. Det vet alle som har opplevd at et batteri har sprunget lekk i bilen, og man ikke har fått vasket vekk all syra.

Dette er det samme som forskjellige former for "rust-eater". Det lages en vanntett hinne på stålet. (Gjør om rust til hvitt pulver, og gjør gropene etter rusten grå og vanntette.)

På aluminium etser fosforsyra ikke innover. Den steller litt med overflata og fjerner forurensninger man ellers ikke får vekk uten mekaniske midler.

NOK OT
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
midget77
6500 RPM
6500 RPM

Post by midget77 »

reidunn wrote:Det er kanskje en smule vanskeligere enn jeg trodde.

Har alltid assistenter med:
Image

Skjønner av det jeg leser at felgen er lakkert, og den lakken har flasset av og er skjoldete generelt.

Hjulene er lette som fjær, og skal settes på for sommerkjøring til neste år. Etter oppussing.
Hvis disse felgene gjøres ordentlig rene og mattes ned, tror jeg de blir fantastiske med et strøk aluminiumsfarget lakk.
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

Dette er crom felger og egner seg BARE med crom (heldiggrisen).

Image
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html

Glassblåsing og forkromming er det eneste fornuftige du kan gjøre.
Du må mao finne et firma som krommer opp felger.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
reidunn
2000 RPM
2000 RPM

Post by reidunn »

Jøye meg, jeg var 100% sikker på at det var aluminium.
Da er det vel bare å bite i det sure eplet, kalkulere inn utgiften og finne et firma.
Har funnet noen som driver med slikt, men kun på smådeler, de tar ikke felger pga størrelsen på utstyret de må ha.
Kanskje Sverige.

Reidunn
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

Kan anbefale Polen, flott arbeid, (de har ikke så mange miljølover enda!), halv pris. :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply