Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Moderator: Styremedlemmer
Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Heisann,
MX-en har vært tøff å starte en stund. Har tenkt at det ikke har vært noe annet enn plugger og kabler, og har dessverre vrt litt treg til å bytte disse.
I dag nektet den å starte, og jeg bestemte meg for å skru opp og se på pluggene. Da oppdaget jeg at gjengene og selve tennmekanismen var badet i olje. Det var snakk om fersk olje, så den må komme fra et sted mens bilen står stille. Tørket av den ene pluggen jeg fikk ut der jeg sto i garasjen på jobb, tilnærmet uten verktøy, og da startet bilen. Skrudde ut to plugger til etter å ha latt bilen stå litt etter jeg kom hjem, og begge var det olje på. Pluggene var forøvrig helt svarte, så det er tydelig at det har sotet fælt.
Det ryker ikke blått av bilen i det hele tatt, så jeg funderer litt på hvor denne olja blir av. Merkelig hvis den blir bare brenner opp uten at den kommer ut i eksosen.
Har tydeligvis vært litt vel slapp med oljepeiling også, men når jeg gjorde det i sta viste den omtrent på minimum.
Jeg mistenker at dette er ventiltetninger som har gått til helvete. Noen som har noe å si om det?
Tenkte også på at det kunne være stempelringene, men ettersom bilen går normalt når jeg får start på den, og den ikke er noe problem å starte før den har stått en stund, heller jeg mot ventiltetningene.
Er dessverre ikke så dreven på å skru at jeg vil begi meg ut på dette på egenhånd. Noen som har noen anelse om pris?
MX-en har vært tøff å starte en stund. Har tenkt at det ikke har vært noe annet enn plugger og kabler, og har dessverre vrt litt treg til å bytte disse.
I dag nektet den å starte, og jeg bestemte meg for å skru opp og se på pluggene. Da oppdaget jeg at gjengene og selve tennmekanismen var badet i olje. Det var snakk om fersk olje, så den må komme fra et sted mens bilen står stille. Tørket av den ene pluggen jeg fikk ut der jeg sto i garasjen på jobb, tilnærmet uten verktøy, og da startet bilen. Skrudde ut to plugger til etter å ha latt bilen stå litt etter jeg kom hjem, og begge var det olje på. Pluggene var forøvrig helt svarte, så det er tydelig at det har sotet fælt.
Det ryker ikke blått av bilen i det hele tatt, så jeg funderer litt på hvor denne olja blir av. Merkelig hvis den blir bare brenner opp uten at den kommer ut i eksosen.
Har tydeligvis vært litt vel slapp med oljepeiling også, men når jeg gjorde det i sta viste den omtrent på minimum.
Jeg mistenker at dette er ventiltetninger som har gått til helvete. Noen som har noe å si om det?
Tenkte også på at det kunne være stempelringene, men ettersom bilen går normalt når jeg får start på den, og den ikke er noe problem å starte før den har stått en stund, heller jeg mot ventiltetningene.
Er dessverre ikke så dreven på å skru at jeg vil begi meg ut på dette på egenhånd. Noen som har noen anelse om pris?
'98 MX-5 1,6
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
dette er topdekselpakningen din....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Hvis det er toppdekselpakningen, så vil det vel ikke være olje på gjengene og selve tennmekanismen på pluggen?
Det var heller ingen olje i hullet til plugghettene. Kjente godt etter i skjøten mellom topp og toppdeksel, og det var ikke olje der på noen av de tre jeg sjekket.
Det var heller ingen olje i hullet til plugghettene. Kjente godt etter i skjøten mellom topp og toppdeksel, og det var ikke olje der på noen av de tre jeg sjekket.
'98 MX-5 1,6
-
- Status: Offline
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
sikker på at det var olje på pluggene og ikke bare en godt sota eksos og bensin miks? (type at motoren går skamrikt? )
hadde det vært toppdekselpakningen så hadde det ligge olje rundt oversiden av pluggen (og på plugghettene). det hadde jeg på min.
prøv å bytt til nye plugger å se hva som skjer da. bilen skal vel ikke bli noe betydelig vanskelig å starte selv om den får litt olje i seg.
hadde det vært toppdekselpakningen så hadde det ligge olje rundt oversiden av pluggen (og på plugghettene). det hadde jeg på min.
prøv å bytt til nye plugger å se hva som skjer da. bilen skal vel ikke bli noe betydelig vanskelig å starte selv om den får litt olje i seg.
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Om det er toppdekselpakningen, så kommer det som regel olje på pluggene og gjengene når du skrur de ut.
Ganske logisk. Hadde det på mx3`n min for noen år siden.
Begynn med å bytte toppdekselpakning, koster under 200,- om jeg ikke husker feil.
-n
Ganske logisk. Hadde det på mx3`n min for noen år siden.
Begynn med å bytte toppdekselpakning, koster under 200,- om jeg ikke husker feil.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Før man begynner å bytte ut deler i hytt og pine, så kan det være lurt å finne ut hva som er feil.
Målinger er gratis !
Kompresjonstest f.eks.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... onstester/
OK.
Kr. 199,-
Erik
Målinger er gratis !
Kompresjonstest f.eks.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... onstester/
OK.
Kr. 199,-
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Jeg er 110% sikker på at det var olje på pluggene. Det var ikke bensin.
Det var snakk om såpass mye olje på pluggen at det kom noen gode drypp fra den når jeg tok den ut. Da hadde bilen stått i et par dager.
Det var ingen olje på plugghettene i det hele tatt. Det er grunnen til at jeg har utelukka toppdekselpakning.
Siden bilen går fint når jeg først får start på den (ingen røyk), så tror jeg at det renner olje ned på pluggene mens bilen står, men at det kommer så lite om gangen at det ikke synes når jeg kjører. Så også at det var noen svarte merker på veggen bak bilen i garasjen på jobben. Mistenker at de kommer fra min bil.
Det var snakk om såpass mye olje på pluggen at det kom noen gode drypp fra den når jeg tok den ut. Da hadde bilen stått i et par dager.
Det var ingen olje på plugghettene i det hele tatt. Det er grunnen til at jeg har utelukka toppdekselpakning.
Siden bilen går fint når jeg først får start på den (ingen røyk), så tror jeg at det renner olje ned på pluggene mens bilen står, men at det kommer så lite om gangen at det ikke synes når jeg kjører. Så også at det var noen svarte merker på veggen bak bilen i garasjen på jobben. Mistenker at de kommer fra min bil.
'98 MX-5 1,6
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Når toppdeksel pakning er ødelagt så fyller man opp hullet til pluggen med olje over litt tid.. dette resulterer i olje så renner ned på stemplet når du skrur ut pluggen, da vil det henge litt på gjenger og se ut som pluggen bader i olje,, 199.- kr er jo nesten gratis jo. har en slik liggende selv og skal ta en komp test en av dagene.. 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Har ryddet i denne tråden. Hold dere til emnet!
(og hvis dere skal klage på offtopic, ikke post enda et offtopic innlegg. Rapporter det som spam med utropstegn ikonet)
(og hvis dere skal klage på offtopic, ikke post enda et offtopic innlegg. Rapporter det som spam med utropstegn ikonet)
-
- Status: Offline
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
hvis det er ventiltettningene så vil du vel se at det er olje på toppen av ventilene hvis du tar av innsug og eksos. tviler litt på det.
evt så kan det være toppakning som har slitt seg.
hvis det lekker når motoren ikke går betyr det jo ikke at det lekker olje inn i sylinderen når motoren går. mest sannsynlig vil det jo da lekke andre veien, en komptest burde avsløre det. evt kan du sjekke om det lukter eksos av topplokket når motoren går. så vidt jeg vet skal det ikke det, med mindre det lekker eksos inn i olje systemet et eller annet sted.
evt så kan det være toppakning som har slitt seg.
hvis det lekker når motoren ikke går betyr det jo ikke at det lekker olje inn i sylinderen når motoren går. mest sannsynlig vil det jo da lekke andre veien, en komptest burde avsløre det. evt kan du sjekke om det lukter eksos av topplokket når motoren går. så vidt jeg vet skal det ikke det, med mindre det lekker eksos inn i olje systemet et eller annet sted.
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Min (riktignok noget begrensede) kunnskap om motorers indre, forteller meg at det er tre veier olje kan ta inn i sylinderen:
Gåen toppakning, stempelringer eller ventiltetninger.
Hadde det vært toppakningen, så hadde det vel kommet mer olje inn hele tiden, så det hadde røket blått. I tillegg hadde jeg vel hadd majonesolje.
Med gåene stempelringer så ville det vel ikke rent fersk olje på pluggene når bilen sto stille - ettersom olje såvidt meg bekjent ikke renner oppover.
Da står jeg altså igjen med ventiltetningene som eneste mulige feil.
Toppdekselpakningen som ble foreslått her fører vel fortsatt ikke til olje i sylinderne?
Gåen toppakning, stempelringer eller ventiltetninger.
Hadde det vært toppakningen, så hadde det vel kommet mer olje inn hele tiden, så det hadde røket blått. I tillegg hadde jeg vel hadd majonesolje.
Med gåene stempelringer så ville det vel ikke rent fersk olje på pluggene når bilen sto stille - ettersom olje såvidt meg bekjent ikke renner oppover.
Da står jeg altså igjen med ventiltetningene som eneste mulige feil.
Toppdekselpakningen som ble foreslått her fører vel fortsatt ikke til olje i sylinderne?
'98 MX-5 1,6
- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Ta rådene ovenfor og bytt toppdekselpakning.
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Nå har jeg fått byttet toppdekselpakning, og byttet plugger og kabler i samme slengen.
Problemet er akkurat like stort som tidligere, og jeg begynner å mistenke at det ikke er ventiltetningene likevel. Hvis det hadde vært olje på pluggene som gjorde den tungstartet, så hadde det vel ikke vært noe problem med helt nye plugger?
Fikk start på den etterhvert, og da gikk den som den skulle. I dag tidlig var den også vanskelig å starte (måtte dra den på starteren i nærmere ett minutt) før den hostet seg i gang.
Noen tips?
Problemet er akkurat like stort som tidligere, og jeg begynner å mistenke at det ikke er ventiltetningene likevel. Hvis det hadde vært olje på pluggene som gjorde den tungstartet, så hadde det vel ikke vært noe problem med helt nye plugger?
Fikk start på den etterhvert, og da gikk den som den skulle. I dag tidlig var den også vanskelig å starte (måtte dra den på starteren i nærmere ett minutt) før den hostet seg i gang.
Noen tips?
'98 MX-5 1,6
-
- Status: Offline
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Olje på pluggene og tungstartet kald. Ventiltetninger?
Lukter det bensin når du drar den på starteren? Røyker det fælt når du får start? (Edit: Ser du skriver at det ikke røyker)
Prøv å dra den 10-20 sekunder på starteren, gå så ut å lukt nær eksostuppen din, "Do not smoke at this time"..
Er dette en NB? (Er ikke de "kjent" for å ha noe trøbbel med coilpakke etter en stund??)
I sammen med kompressjonstest ville jeg i samme slengen byttet tennpluggledninger, eventuellt rengjøre coilpakka, byttet luftfilter osv.. ( I og med at pluggene dine så ut som de gjorde, kanskje de var veldig veldig gamle, og da kan vel luftfilter og andre "serviceting" også være like gammelt??
De bilene jeg har hatt som har blitt dratt på starteren et minutt før de hoster i gang har det røyka ganske godt av de første sekundene etter oppstart.. Sjekk bensinfilter også, sjekk også at det ikke er små lekkasjer i bensintilførsel!
Da vil man måtte dra den en del på starteren for å få fyllt opp systemet igjen..
At det drypper olje ned på pluggene når den står i ro, og at det er såpass at det drypper av den etter to dager er litt snålt da.. Virker som om pluggene "bader" i olje nesten i og med at det drypper av de når du tar de ut..
Good luck, det ordner seg helt sikkert!
Prøv å dra den 10-20 sekunder på starteren, gå så ut å lukt nær eksostuppen din, "Do not smoke at this time"..

Er dette en NB? (Er ikke de "kjent" for å ha noe trøbbel med coilpakke etter en stund??)
I sammen med kompressjonstest ville jeg i samme slengen byttet tennpluggledninger, eventuellt rengjøre coilpakka, byttet luftfilter osv.. ( I og med at pluggene dine så ut som de gjorde, kanskje de var veldig veldig gamle, og da kan vel luftfilter og andre "serviceting" også være like gammelt??

De bilene jeg har hatt som har blitt dratt på starteren et minutt før de hoster i gang har det røyka ganske godt av de første sekundene etter oppstart.. Sjekk bensinfilter også, sjekk også at det ikke er små lekkasjer i bensintilførsel!

Da vil man måtte dra den en del på starteren for å få fyllt opp systemet igjen..
At det drypper olje ned på pluggene når den står i ro, og at det er såpass at det drypper av den etter to dager er litt snålt da.. Virker som om pluggene "bader" i olje nesten i og med at det drypper av de når du tar de ut..
Good luck, det ordner seg helt sikkert!

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7