Erfaringer med subwoofere - Rockford Fosgate/Infinity/etc

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Erfaringer med subwoofere - Rockford Fosgate/Infinity/etc

Post by LoKi »

Noen som har erfaring med de nye seriene til Rockford Fosgate?
Jeg hadde en HX2 i gamledager, og den spilte som FY, så jeg sikler litt på det igjen.
Betegnelsene deres er P1-3, så jeg tar det som at dette er råhet fra 1-3 :P

Infinity var også big shit i den tiden jeg hadde stereo, og jeg ser at de har woofere i en forholdsvis lav prisklasse (f.eks Realcar sin http://www.finn.no/finn/torget/butikk/a ... e=20739787). Men er de gode på slikt lengre?

Så er spørsmålet, skal jeg gå for EN råtass eller TO middels?

Dette blir budget uansett..

Jeg sikler mest på Rockford Fosgate P3D410 eller P310D2, hva det enn betyr. Det viktigste er at de kommer for $100 i USA, pluss frakt og eventuell moms og slikt.

Noen tips..?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Re: Erfaringer med subwoofere - Rockford Fosgate/Infinity/et

Post by inglar »

Jeg hadde valgt RF fremfor Infinity. Men Eltek har også noen gode Dynabel subbere til en hyggelig penge. 9410 heter den hvis jeg ikke husker helt feil
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Ja, RF er egentlig øverst på ønskelista. Men det er så SABLA tungdrevet, og jeg tenkte jeg skulle klare å komme på et fornuftig prisnivå :P
Er Dynabel good shit eller?

OT:
Du må endre på signaturen din, Kim. Den er LITT ute å kjøre :P
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

LoKi wrote:Ja, RF er egentlig øverst på ønskelista. Men det er så SABLA tungdrevet, og jeg tenkte jeg skulle klare å komme på et fornuftig prisnivå :P
Er Dynabel good shit eller?
Hadde to 9410 i den gamle sølvpilen. Rista godt det hehe. Den gang kjørte jeg på den største power monoblokken, men skal gå bra i massevis med noe litt mindre :D
LoKi wrote: OT:
Du må endre på signaturen din, Kim. Den er LITT ute å kjøre :P
Hehe se der ja. Må vel endres litt :oops:
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Focal har jo en hel del knallsubber.
Jeg har ekstremt god erfaring med Kicker sine solobaric firkantsubber.
De spiller vanvittig bra (mye trøkk, men ren og bra lyd).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

nope-mx5 wrote:Jeg har ekstremt god erfaring med Kicker sine solobaric firkantsubber.
De spiller vanvittig bra (mye trøkk, men ren og bra lyd).

-n
Denne kan jeg definivt skrive under på. Det ble altfor mye for meg til slutt at jeg tok denne ut fra den lille Nissan Micra'n jeg kjørte rundt i tidligere. Saken er en S12L5 (12 tommer, L5 serien på 1600W i 4 ohm om jeg ikke husker helt feil). Kickerne er INSANE.

Hva er budget for deg? Jeg er kanskje interessert i å selge mitt (forsterker (RF) og sub (Kicker) med kasse og kondensator (Stinger?) ganske pent brukt), eller jeg vurderer å installere det i MX'n snart.

Ellers et tips: sjekk ut finn.no for mye bra anlegg til billig pris :)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 932

Post by R.S »

lite spørsmål... tenkte å sette inn en aktiv kasse (flat - 1200watt) og en liten forsterker til nye høytalere i dørene. MEN klarer det lille batteriet som står i der å drive det? ikke fått sett styrken på det, men ser ikke ut som rare greiene. Noen nevte jeg burde skaffe meg en maxima(eventuelt optima) batteri?? noen tips?? Vil gjerne ha plasserings forslag for basskassen.....
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Er det en aktiv kasse, så er det stort sett BULL å sette inn maxima eller optima batteri. Disse er kun for større og/eller konkurranse dyktige anlegg. Og basseren er kun fattige 1200W! MEN, du kan trenge en kondensator (koster rundt 1000 spenn +/- alt ettersom hva du går for, men dette kjøpes inn KUN hvis du opplever strøm problemer etter montering av anlegg som f.eks. lys dimmer seg ved høyt volum).

For å gi deg et relevant eksempel på saken:

Før kjørte jeg rundt i en 1995 Nissan Micra 1.0 (forøvrig en liten dritt bil som aldri ble ødelagt og som tok deg fram fra A til B), og inni den hadde jeg byttet headunit (cd-spiller), original høytalere til noen fra Blaupunkt, jeg hadde Kicker S12L5 1600W sub (den gamle hadde 1600W, den nye har mindre), og en Rockford Fosgate Monoblock P5100 (usikker på modell navnet = dårlig husk) på rundt 1200W max tror jeg det var. Bilen min gikk brille fint den! Eneste problemet jeg støtte på var at lysa på bilen dimmet da jeg spilte meget høyt. Jeg skaffet meg en kondensator (Stinger) fordi jeg var redd for at mangelen på strøm ville kverke anlegget. Og siden har den fungert Top Notch! Jeg tok den forresten ut til slutt da jeg ikke taklet den ekstreme bassen kickeren produserte.

Derfor kan du bare droppe performance batteri. Hvis du vil gjøre det lett for deg selv og du har spørsmål klare og vil ha svar fra profesjonelle: gå til f.eks. bil radio spesialisten og all tvil vil bli slettet. Jeg monterte anlegget i bilen min ved hjelp av dem.

Skal du ha forsterkere til å drive høytalere i døren, da er det saftige saker vi snakker om her. Jeg vil anbefale deg om å spørre profesjonelle om hva slags set up du burde gå for i forhold til hva slags musikk smak du har (faktisk en veldig viktig faktor), hva du vil legge i anlegget av antall KR og hva du forventer. Dempematter kan også være en idé for å minske støy. Sub i bagasje kan være en idé hvis den er stor, men lyden blir ganske innelukket. Eller du kan custom bygge en mellom setene eller noe. Tror Inglar har gjort noe slikt om jeg ikke husker feil. Husk, det er en bil dette skal inn i, lyden blir ikke perfekt, og det blir ikke lettere med cab :P For de fleste er det nok med å bare bytte ut høytalere til noe aftermarket vare og en liten basser. Jeg kan ikke si noe mer før du forteller litt mer om hva du vil ha.

Lykke til! :)
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 932

Post by R.S »

Har en liten forsterker (kenwood 600W 2kanals) som jeg skal bruke på noe av det beste pioneer har i 16cm høytalere foran + en aktiv kasse som jeg har liggende(Boss 1200W, anbefalt av norges impotør av kenwood). Så må ha 2 linjeutganger å trekke strøm til begge fra batteriet. Men var så heldig å mistet lappen, så alt av handling av kabler osv blir litt mer tungvindt nå. Men hvis en kondensator koster 1000 +/- så kan jeg jo likegjerne kjøpe optima batteri?? (i og med jeg får tak i dem til rundt 1000kr)
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

inglar wrote:Jeg hadde valgt RF fremfor Infinity. Men Eltek har også noen gode Dynabel subbere til en hyggelig penge. 9410 heter den hvis jeg ikke husker helt feil
Jeg kjøpte den ene Dynabelen til kim for godt over 1 år siden, å jeg er drit fornøyd. Jeg bruker en mono blokk med kondensator til den subben. Anbefales på det varmeste.
Prøvde noe pioneer greier (føre jeg kjøpte kim sin) å det ble ikke noe stas.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

R.S wrote:Har en liten forsterker (kenwood 600W 2kanals) som jeg skal bruke på noe av det beste pioneer har i 16cm høytalere foran + en aktiv kasse som jeg har liggende(Boss 1200W, anbefalt av norges impotør av kenwood). Så må ha 2 linjeutganger å trekke strøm til begge fra batteriet. Men var så heldig å mistet lappen, så alt av handling av kabler osv blir litt mer tungvindt nå. Men hvis en kondensator koster 1000 +/- så kan jeg jo likegjerne kjøpe optima batteri?? (i og med jeg får tak i dem til rundt 1000kr)
Skal du erstatte bil batteriet med noe større eller skal du ha et batteri i tillegg? Er det sistnevnte har jeg vanskelig for å tro at du vil ha problemer med strøm. Er det først nevnte, så kan du enda få problemet jeg stiller opp med mangel på strøm hvis du har for kraftig anlegg som batteriet må trekke. Uansett hvilken av delene det er, så er det ikke 100% sikkert du må ha en av delene i det hele tatt. Suben din var jo aktiv sa du? Det eneste du trenger er en sub utgang? Jeg har aldri hatt aktive kasser, så er usikker på hvordan de fungerer. Mente å huske at disse kunne fint drives av cd-spiller, derfor skulle det ikke være noe problem med strøm.

Har du en MX5 så vil du gjerne spare litt på vekta for å ikke miste altfor mye av det som er gøy med en MX5, altså kjøre egenskaper. Batteriet er mye tyngre enn en kondensator. Men som sagt, for å få alle verdiene til å stemme opp mot hverandre så bør du snakke med noen profesjonelle på dette feltet. Hvis du vil kun ha pang pang og masse lyd uavhengig av hva slags musikk du spiller så kan du rett og slett bare velge det dyreste som er der ute. Men jeg ville sett på mulighetene som ligger åpne med tanke på det er en cabriolet du kjører. Og med den dårlige isolasjonen og mye støy som finnes i MX5 så synes jeg det ikke er verdt pengene om du ikke begynner å putte masse dempe matter i dører, golv, vegger osv osv og lager en skikkelig audio bil ut av det. Selveste kupéen i MX'n er også ganske liten, og ved å gå for skikkelige kraftige saker kan du risikere å blåse av deg huet. Komponent sett er det delte meninger om, med tanke på plasseringen av diskant for nærme fører. Her igjen vil du få et problem spesielt med tanke på om du skal ha et stort anlegg.

Enkelt sagt: For meg virker det til at du vil ha BRA lyd og er villig til å betale for det beste. Jeg håper da også at du har skikkelige sang-filer med god kvalitet. Men Hi-Fi tør jeg påstå at det klarer man ikke å få med vanlig bil stereo. Rådet mitt til deg er rett og slett å spørre profesjonelle på dette feltet. Det tar deg kanskje 15 minutter og du får svar på det du vil ha (gå for all del til bilradiospesialisten eller andre som har vært i bransjen LENGE. Ferskingene vet ikke hva de snakker om).

Finnes kondensatorer til 600 spenn som fint kan funke til anlegget ditt om jeg ikke tar helt feil: http://www.xtremecar.no/stinger-1-f-kon ... 9dff9fc835

Jeg ble forresten veldig interessert i dette jeg også, så når du finner det optimale oppsettet til anlegget ditt så post det gjerne her!

EDIT: Glemte å nevne noe om kondensatorer. De er laget for å lagre og sørge for at det er nok strøm til anlegget til enhver tid. Ett ekstra batteri klarer ikke dette om anlegget er for kraftig, man vil få kuttet strøm "flow'en" som gir vrengte signaler som i verste tilfelle kan svi anlegget ditt om ikke sikringen ryker først. Så du bør sterkt vurdere kondensator hvis du merker det blir mangel på strøm. Disse "performance" batteriene er som kjent veldig kraftige, så jeg er i tvil om det i det hele tatt er nødvendig.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Har sendt deg PM, Chan. Er interessert i stereoen din :)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Jeg har planene klare for anlegg i min.
Eneste issue er å finne en 4-kanals som er liten nok fysisk, men med bra integrert delefilter.

Planen er å kjøre 6.5" eller 8" sub i dørene + 3" fulltone, og kjøre aktiv deling i forsterkeren :)
Funker latterlig bra ;)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

nope-mx5 wrote:Jeg har planene klare for anlegg i min.
Eneste issue er å finne en 4-kanals som er liten nok fysisk, men med bra integrert delefilter.

Planen er å kjøre 6.5" eller 8" sub i dørene + 3" fulltone, og kjøre aktiv deling i forsterkeren :)
Funker latterlig bra ;)

-n

Da har du denne: http://norway.alpine-europe.com/product ... -4150.html

Du får vel egentlig ikke tak i stort mindre hvis du ikke vil klare deg med 4X10watt
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg vil anbefale denne forsterkeren. Leverer opp til 335 564 W , dog kun i 1 kanal. Avgir litt varme og er vel best på diskant men trekker lite strøm. Integrert delefilter med klaff.

Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply