R.S wrote:Har en liten forsterker (kenwood 600W 2kanals) som jeg skal bruke på noe av det beste pioneer har i 16cm høytalere foran + en aktiv kasse som jeg har liggende(Boss 1200W, anbefalt av norges impotør av kenwood). Så må ha 2 linjeutganger å trekke strøm til begge fra batteriet. Men var så heldig å mistet lappen, så alt av handling av kabler osv blir litt mer tungvindt nå. Men hvis en kondensator koster 1000 +/- så kan jeg jo likegjerne kjøpe optima batteri?? (i og med jeg får tak i dem til rundt 1000kr)
Skal du erstatte bil batteriet med noe større eller skal du ha et batteri i tillegg? Er det sistnevnte har jeg vanskelig for å tro at du vil ha problemer med strøm. Er det først nevnte, så kan du enda få problemet jeg stiller opp med mangel på strøm hvis du har for kraftig anlegg som batteriet må trekke. Uansett hvilken av delene det er, så er det ikke 100% sikkert du må ha en av delene i det hele tatt. Suben din var jo aktiv sa du? Det eneste du trenger er en sub utgang? Jeg har aldri hatt aktive kasser, så er usikker på hvordan de fungerer. Mente å huske at disse kunne fint drives av cd-spiller, derfor skulle det ikke være noe problem med strøm.
Har du en MX5 så vil du gjerne spare litt på vekta for å ikke miste altfor mye av det som er gøy med en MX5, altså kjøre egenskaper. Batteriet er mye tyngre enn en kondensator. Men som sagt, for å få alle verdiene til å stemme opp mot hverandre så bør du snakke med noen profesjonelle på dette feltet. Hvis du vil kun ha pang pang og masse lyd uavhengig av hva slags musikk du spiller så kan du rett og slett bare velge det dyreste som er der ute. Men jeg ville sett på mulighetene som ligger åpne med tanke på det er en cabriolet du kjører. Og med den dårlige isolasjonen og mye støy som finnes i MX5 så synes jeg det ikke er verdt pengene om du ikke begynner å putte masse dempe matter i dører, golv, vegger osv osv og lager en skikkelig audio bil ut av det. Selveste kupéen i MX'n er også ganske liten, og ved å gå for skikkelige kraftige saker kan du risikere å blåse av deg huet. Komponent sett er det delte meninger om, med tanke på plasseringen av diskant for nærme fører. Her igjen vil du få et problem spesielt med tanke på om du skal ha et stort anlegg.
Enkelt sagt: For meg virker det til at du vil ha BRA lyd og er villig til å betale for det beste. Jeg håper da også at du har skikkelige sang-filer med god kvalitet. Men Hi-Fi tør jeg påstå at det klarer man ikke å få med vanlig bil stereo. Rådet mitt til deg er rett og slett å spørre profesjonelle på dette feltet. Det tar deg kanskje 15 minutter og du får svar på det du vil ha (gå for all del til bilradiospesialisten eller andre som har vært i bransjen LENGE. Ferskingene vet ikke hva de snakker om).
Finnes kondensatorer til 600 spenn som fint kan funke til anlegget ditt om jeg ikke tar helt feil:
http://www.xtremecar.no/stinger-1-f-kon ... 9dff9fc835
Jeg ble forresten veldig interessert i dette jeg også, så når du finner det optimale oppsettet til anlegget ditt så post det gjerne her!
EDIT: Glemte å nevne noe om kondensatorer. De er laget for å lagre og sørge for at det er nok strøm til anlegget til enhver tid. Ett ekstra batteri klarer ikke dette om anlegget er for kraftig, man vil få kuttet strøm "flow'en" som gir vrengte signaler som i verste tilfelle kan svi anlegget ditt om ikke sikringen ryker først. Så du bør sterkt vurdere kondensator hvis du merker det blir mangel på strøm. Disse "performance" batteriene er som kjent veldig kraftige, så jeg er i tvil om det i det hele tatt er nødvendig.